Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Iemand ervaring met Firefox Sync ?  (gelezen 2626 keer)

Iemand ervaring met Firefox Sync ?
« Gepost op: 2019/06/23, 20:08:57 »
Heeft er iemand ervaringen met Firefox Sync, positieve of negatieve?
Ik gebruik nu Lastpass maar wordt soms gewaar dat het niet altijd de nodige velden invult.
Voor de rest werkt dit wel goed maar eigenlijk ben ik toch meer te vinden voor Opensource.
Graag jullie bevindingen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

nahjo

• Gast
Re: Iemand ervaring met Firefox Sync ?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/06/23, 20:24:38 »
Ik gebruik nog steeds firefox-sync voor bookmarks en addons om deze op de systemen gelijk te houden.
Heb ook een hele tijd hiermee de wachtwoorden laten beheren echter het onderbuikgevoel heeft mij doen besluiten om de wachtwoorden lokaal met keepassxc te beheren.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2019/06/23, 22:14:59 »
Ik heb in het verleden ook Firefox Sync gebruikt maar dat gebruik ik niet meer. Zo ook lastPass. ( ik communiceer zo min mogelijk over het net) Ik gebruik nu KeePassXC maar de browser extensie gebruik ik niet. Ik zet apart de .kdbx bestanden op elke pc dmv. een usb stick. Verder van KeePassXc gebruik ik de .deb versie omdat in de Repo alleen de snap versie zit en daarvan krijg ik de instellingen niet goed.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2019/06/24, 08:39:21 »
Nee ik gebruik het niet ,ook KeepassXC niet ,gebruik Firefox altijd in de Privenavigatiemodus ,en mijn WW ken ik van buiten.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #4 Gepost op: 2019/06/24, 08:52:47 »
Ik gebruik FF Sync voor bookmarks op mijn LineageOS goodies; bevalt prima.

Een vraag:
De eerste keer kon ik kiezen wat ik wil synchroniseren; bookmarks, geschiedenis, ww, etc en ook de (Android) apps.
Als ik dat nu wil veranderen krijg ik alle opties, behalve Apps...??
Terwijl dat nu net wat werk is om in te stellen als je het OS nieuw installeerd.
Weet iemand hoe ik achteraf kan aangeven dat ik de apps ook wil synchroniseren?

FrSu

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/06, 07:27:52 »
Firefox sync is eigenlijk de enige reden dat ik bij Firefox blijf. Werkt perfect als je een nieuw systeem op je PC zet en als je op meerdere PC's wilt kunnen werken met jouw tabbladen, favorieten etc.

Eigenlijk zoek ik als alternatief voor Firefox een wat eenvoudiger browser (Firefox heeft inmiddels wel heel veel toeters en bellen) die ook een sync funtie heeft.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2019/07/06, 09:13:06 »
Firefox sync is eigenlijk de enige reden dat ik bij Firefox blijf. Werkt perfect als je een nieuw systeem op je PC zet en als je op meerdere PC's wilt kunnen werken met jouw tabbladen, favorieten etc.

Eigenlijk zoek ik als alternatief voor Firefox een wat eenvoudiger browser (Firefox heeft inmiddels wel heel veel toeters en bellen) die ook een sync funtie heeft.
volgens mij elke browser in combinatie met syncthing/owncloud/Dropbox of iets dergelijks ?

Ik ben zelf een fan van qutebrowser met zijn toetsenbord bediening.

« Reactie #7 Gepost op: 2019/07/06, 09:46:04 »
volgens mij elke browser in combinatie met syncthing/owncloud/Dropbox of iets dergelijks ?
Nee, FF Sync is iets anders dan files synchroniseren.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2019/07/06, 13:12:53 »
als je je .mozilla folder synchroniseert, is dat dan niet hetzelfde?

« Reactie #9 Gepost op: 2019/07/06, 17:43:31 »
Firefox sync is geweldig om add-ons en bladwijzers tussen verschillende computers te synchroniseren.

Wachtwoorden moet je nooit synchroniseren via Firefox aangezien deze bij Firefox als een xml bestand worden opgeslagen met slechte versleuteling.

Ik verbaas me elke keer weer als mensen het wachtwoord beheer van een browser gebruiken want dat is levensgevaarlijk.

Je gebruikt voor wachtwoorden beter LastPass, KeepassXC (eventueel met de browser add-on, al raad ik het af) of een ander programma met een goede versleuteling.

Zelf ben ik een aantal jaren geleden na een incident bij LastPass overgestapt op KeepassXC. Nu gebruik ik LastPass enkel nog zakelijk omdat het bedrijf waar ik werk dat voorschrijft (ik ben al 3 jaar aan het lobbyen voor KeepassXC).

https://www.skyhighnetworks.com/cloud-security-blog/lastpass-breach-by-the-numbers-91-enterprises-exposed/
« Laatst bewerkt op: 2019/07/06, 17:45:54 door Vincentlaborant »
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2019/07/06, 18:52:24 »
Firefox sync is geweldig om add-ons en bladwijzers tussen verschillende computers te synchroniseren.

Je gebruikt voor wachtwoorden beter LastPass, KeepassXC (eventueel met de browser add-on, al raad ik het af) of een ander programma met een goede versleuteling.

@Vincentlaborant, ik gebruik ook KeepassXC alleen heb ik de browserextensie uitstaan omdat ik het niet veilig genoeg vind om via het web keepassXC te laden (of zie ik dit verkeerd)????. Ik breng de data van keepassXC naar iedere pc ( 2 stuks) dmv usb stick en daarna maak ik de stick weer schoon.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #11 Gepost op: 2019/07/06, 19:04:50 »

@Vincentlaborant, ik gebruik ook KeepassXC alleen heb ik de browserextensie uitstaan omdat ik het niet veilig genoeg vind om via het web keepassXC te laden (of zie ik dit verkeerd)????. Ik breng de data van keepassXC naar iedere pc ( 2 stuks) dmv usb stick en daarna maak ik de stick weer schoon.

Er staat niet voor niets dat ik het af raad. Het is een optie voor luie mensen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #12 Gepost op: 2019/07/06, 20:21:17 »
Als je het via Firefox wil doen, dan kan je beter LockWise gebruiken wat ook door Mozilla ontwikkeld wordt

https://lockwise.firefox.com/

https://tweakers.net/nieuws/150826/gratis-wachtwoordmanager-firefox-lockbox-is-nu-ook-beschikbaar-voor-android.html

Ik gebruik zelf overigens Bitwarden, ook open source

« Reactie #13 Gepost op: 2019/07/06, 21:02:15 »
Lockwise heeft dezelfde brakke encryptie als het wachtwoord beheer van Firefox en is dus net zo onveilig.

Sorry dat ik zo wantrouwig ben maar ik laat geen kritische data onbeheerd over het internet grazen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2019/07/06, 21:30:08 »
Daar ben ik het volmondig mee eens.

Ik gebruik die Firefox Sync ook niet. Wel maak ik dagelijks via rsync een backup van mijn profiel (in feite van mijn hele home directory)  en als ik dat op een andere computer wens, is dat vlug gekopieerd.

« Reactie #15 Gepost op: 2019/07/06, 23:03:29 »
Firefox sync is alleen goed voor add-ons overzetten een je bladwijzers. Meer zou gewoon niet aangeboden moeten worden want dat moet je vanuit veiligheid niet gebruiken.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

« Reactie #16 Gepost op: 2019/07/07, 00:31:41 »
Als houtje-touwtje-oplossing zou dat kunnen, mits je eerst alles afsluit, synchroniseert, en weer opstart. (zo doe het zelf soms ook tussen desktop en laptop)
Maar lijkt mij niet erg handig met meerdere devices waaronder telefoon en tablets....

nahjo

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2019/07/07, 09:15:53 »
Firefox sync is alleen goed voor add-ons overzetten een je bladwijzers. Meer zou gewoon niet aangeboden moeten worden want dat moet je vanuit veiligheid niet gebruiken.
Persoonlijk denk ik dat FF Sync voldoende veilig is om je wachtwoord voor dit forum te bewaren en voor de wachtwoorden die extra beveiliging nodig hebben KeepassXC of een andere lokale wachtwoordbeheerder.

Vraag: Heb je een link naar een rapport van een organisatie die het advies geeft om FF Sync niet te gebruiken voor het beheren van je zeer belangrijke wachtwoorden?

Op mijn DDG zoektocht zie ik eigenlijk alleen FUD berichten in fora (zoals hier  :evil:)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2019/07/07, 10:05:40 »
Als houtje-touwtje-oplossing zou dat kunnen, mits je eerst alles afsluit, synchroniseert, en weer opstart. (zo doe het zelf soms ook tussen desktop en laptop)
Maar lijkt mij niet erg handig met meerdere devices waaronder telefoon en tablets....
heb je een punt. Het werkt niet met telefoons e.d.  maar ik gebruik syncthing tussen mijn computers en het werkt uitstekend.

« Reactie #20 Gepost op: 2019/07/09, 12:49:53 »
Ben zéér tevreden met Firefox Sync. Voor mij het betere gereedschap en heeft altijd probleemloos gewerkt. :-*
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Tom

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2019/07/09, 13:54:25 »
« Laatst bewerkt op: 2019/07/09, 15:36:34 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #22 Gepost op: 2019/07/09, 15:56:49 »
Ok, bedankt allemaal.
Dan zal ik er binnenkort ook eens mee van start gaan.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience