Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe Xubuntu 18.04 start Niet dóór na Grub.  (gelezen 5064 keer)

Re: Nieuwe Xubuntu 18.04 start Niet dóór na Grub.
« Reactie #25 Gepost op: 2019/02/21, 13:04:30 »
Hi Vanadium. Heb inmiddels weer eens boot-repair gebruikt en die gaf mogelijk een reden aan in het rapport. Kon deze echter niet bewaren en moet het even uit geheugen doen. Ik meen dat hij als advies aangaf dat mijn sda10 met de / 18.04  mogelijk te ver af lag van de boot-partitie en dan niet kan lezen. Hetgeen ik wat vreemd vind omdat hij alles prima kan lezen áls ik eerst 16 heb gestart.

Hoe dan ook, ik blijf erbij dat het iets te maken heeft met de al dan niet correct gekozen Opensource video-driver. Omdat ik, zoals ik het kan inschatten, zie dat het systeem blijkbaar in beiden ziet dat er een Radeon videokaart is en dat die dus wordt uitgesloten,is correct, waarna dan gekeken wordt naar de VGA driver. Maar in 16 wordt ook die uitgesloten en gaat hij verder met Mesa. In 18 zie je dat dus niet. Het heeft dus mijns inziens dáár mee te maken. Ook omdat als ik in 18 met nomodeset ga werken, hij dus ook iets doet/ kiest met dat VGA  met als gevolg dat er dus slechts één beeldscherm-instelling wordt gekozen die wel werkt maar niet goed.

Nahjo, dank voor de verwijzing. Heb het gelezen maar kom er niet verder mee. Het komt het erop neer de amd/ radeon driver te gaan gebruiken maar die is nou juist niet meer ondersteunt door en voor linux.

Okay, ik ga voorlopig maar wat verder trail-and-error oefeningen doen. En dan ook maar steeds eerst 16 starten en dan 18. Hopelijk kan er iets aan gedaan worden in zo’n nieuwe kernel. Iedereen zover hartelijk dank voor het meedenken.

Groet,

Goese Duikertje

« Reactie #26 Gepost op: 2019/02/21, 18:32:12 »
Wat ik zie is dat je 2 swap partities hebt.
En dat dat niet goed gaat met het opstarten.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2019/02/21, 19:43:43 »
Haal inderdaad die swap op sdb er even uit: plaats commentaarteken voor UUID
# swap was on /dev/sdb6 during installation
UUID=21754043-1c62-41e6-ae36-e6686cc659a9 none            swap    sw              0       0
Dat is een swap op schijf sdb, en je uitvoer in post #5 geeft aan dat die schijf problemen geeft

...
11:14:58 smartd: Device: /dev/sdb [SAT], ATA error count increased from 64769 to 64775
11:14:58 smartd: Device: /dev/sdb [SAT], ATA error count increased from 64769 to 64775
11:14:58 smartd: Device: /dev/sdb [SAT], 1678 Offline uncorrectable sectors
11:14:58 smartd: Device: /dev/sdb [SAT], 1678 Currently unreadable (pending) sectors
...
Niet uitgesloten, dus, dat die falende harde schijf inderdaad aan de oorsprong van de opstartproblemen ligt.

« Reactie #28 Gepost op: 2019/02/22, 12:41:01 »
Hoi pederoco en vanadium. Fijn dat jullie alsnog blijven helpen, dank. Ja, het is heel goed mogelijk dat die oude 2e schijf stiekum de boosdoener is geworden. Het was ooit een backup-schijf in een andere pc. Ik wist dat er al wel bad blocks op stonden. Nu is dat na verloop van tijd wel erger geworden. Tot nu toe had ik er weinig last mee. Daarom ben ik gisteren maar eens aan de slag gegaan met het programmaatje RapartitionBadDisks voor windows. Eerst in promt /f/r gedaan en toen RBD. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe precies te gebruiken maar voorlopig maakte hij 14  kleine aprtities aan om waarschijnlijk dus die bad blocks in te zetten. En zover ik het begrepen heb moest ik er dan ntfs formats van maken en tenslotte deze "onzichtbaar "maken( hide).  Dit gedaan en inderdaad zie ik nu in de logboeken een heel stuk minder errors enz.. Onder anderen is dus nu ook die 2e swap verwijderd. Mogelijk zal ik die schijf er binnenkort toch alsnog uit moeten gooien, maar ja, zolang hij nog doet!

In mijn dagelijkse updates meen ik gezien te hebben dat er  iets van een pakket was, bedoeld voor betere integratie van multi-systemen??? Mogelijk dat er nog meer is meegedacht achter de schermen ?? Nadat ik al gewerkt had in windows en 16 heb ik nu dus geherstart in 18. Dit duurde ongewoon lang, ± 5 minuten, maar het scherm en toetsenbord gingen  niet uit en tenslotte was er weer het juiste welkomstscherm. Dus mogelijk was het systeem even bezig om alle veranderingen door te lopen. Ik moet nu even op de pc werken maar ga straks eens weer een lang pauze nemen en dan "koud"opstarten om te zien of het nu wel goed werkt. Mét en zónder commentaarteken voor UUID.

Groet,
Goese Duikertje

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2019/02/22, 13:14:01 »
Mét en zónder commentaarteken voor UUID.
Lang verhaal, maar als die swap partitie op sdb weg is, heeft het geen enkele zin die swap regel te laten staan. Kan trouwens de lange opstart verklaren, waar het systeem zoekt naar een swap die niet bestaat.

« Reactie #30 Gepost op: 2019/02/22, 15:58:38 »
Hi vanadium. Sorry dat ik het niet helemaal snap,maar wat bedoel je met " heeft het geen enkele zin die swap regel te laten staan". Wat is die swap-regel? Waar staat die? Ik heb daarnet na 15 minuten wachten weer opgestart in 18, maar helaas , zelfde zwart scherm probleem. Ik heb nog eens gekeken naar hét verschil in die grub tussen 16 en 18. Daar zie ik het enige verschil in deze regel:
In 16 staat : GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
In 18 staat : GRUB_TIMEOUT_STYLE=hidden 

Zou ik die van 16 straffenloos kunnen plaatsten in 18 ? Heeft het nut ? Tevens heb ik hieronder de laatste logboek van dat opstarten in 18. Mogelijk e clou's? Die laatste rij van "  kernel: print_req_error: I/O error, dev fd0, sector 0" zou na wat webzoeken iets te maken kunnen hebben met een niet aanwezig zijnde floppydrive die ik moet blacklisten. En zou deze regel " systemd: Timed out waiting for device dev-disk-by\x2duuid-21754043\x2d1c62\x2d41e6\x2dae36\x2de6686cc659a9.device."alsnog betrekking kunnen hebben op die manke 2e schijf en dat hij dáárdoor niet wil doorstarten? Waarom dan in 16 wel?
Het blijft puzzelen.

Groet,
Goese Duikertje

15:03:37 kernel: Cannot access vdagent virtio channel /dev/virtio-ports/com.redhat.spice.0
15:03:26 colord-sane: io/hpmud/pp.c 627: unable to read device-id ret=-1
15:03:24 lightdm: PAM adding faulty module: pam_kwallet.so
15:03:24 lightdm: PAM adding faulty module: pam_kwallet.so
15:03:24 lightdm: PAM unable to dlopen(pam_kwallet.so): /lib/security/pam_kwallet.so: cannot open shared object file: No such file or directory
15:03:21 lightdm: PAM adding faulty module: pam_kwallet.so
15:03:21 lightdm: PAM unable to dlopen(pam_kwallet.so): /lib/security/pam_kwallet.so: cannot open shared object file: No such file or directory
15:03:18 smartd: Device: /dev/sdb [SAT], 1683 Offline uncorrectable sectors
15:03:15 systemd: Timed out waiting for device dev-disk-by\x2duuid-21754043\x2d1c62\x2d41e6\x2dae36\x2de6686cc659a9.device.
15:01:59 kernel: snd_hda_intel 0000:80:01.0: CORB reset timeout#1, CORBRP = 0
15:01:46 kernel: print_req_error: I/O error, dev fd0, sector 0

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2019/02/22, 18:29:49 »
Je schreef:
Citaat
Mét en zónder commentaarteken voor UUID.

Die "zonder" is zinloos: de swap op sdb bestaat niet meer, het systeem kan die niet vinden, dus er is geen enkele twijfel dat het "met" commentaarteken zal zijn, of beter nog, regel helemaal weglaten. Verwijder dus de regel voor de swap partitie in /etc/fstab die naar de oude swap partitie op je sdb verwees. Er is een goede kans dat dat het probleem oplost.

« Reactie #32 Gepost op: 2019/02/23, 12:46:05 »
Hoi vanadium! Het lijkt erop dat we nu succes hebben.( hoidehoi). Ik heb ,zoals je aangaf, in sudo nano etc/fstab in de regel met de verwijzing naar de niet meer bestaande swap op sdb6, nu voorlopig eerst maar een # gezet en opgeslagen én grub-update gedaan. Hierna de pc geheel afgesloten en na ± 5 minuten maar weer opgestart. En.....voila! Hij deed het nu zoals gewenst. Me happy !! Ik zal het de komende dagen maar eens aankijken en hoop dat het hiermee definitief is opgelost. Mocht het niet zo zijn,laat ik het weten. Dus voorlopig : opgelost! Heel hartelijk dank!

Groet,
Goese Duikertje

« Reactie #33 Gepost op: 2019/02/23, 14:45:03 »
Het systeem zal bij het opstarten gaan zoeken naar een swap-partitie die er niet is.
En dat kan lang duren.
Ik heb het zelf ondervonden na een dualboot met debian die de swap-partitie van xubuntu 16 een andere UUID gaf.
En dat veroorzaakte een lange opstart met xubuntu en ook dat hij de swap-partitie dus ook niet meer gebruikte onder xubuntu.

Waarschijnlijk dus opgelost.
Mooi!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

« Reactie #34 Gepost op: 2019/02/25, 12:04:36 »
Hoi pederoco. Ja, het werkt tot nu toe weer prima.( godezijdank). Ik wist wel dat die 2e schijf niet helemaal lekker was maar het gaf me tot deze nieuwe installatie niet veel problemen. Je zat inderdaad in de goede richting met die 2e swap. Nooit aan gedacht dus. Zeker nu dat blijkbaar in 18 niet meer zo gebruikt wordt. Dus is wellicht kan deze oefening dienen als "wijze les"voor anderen die met iets dergelijks te maken hebben.

Nogmaals allemaal dank voor de ondersteuning!

Groet,
Goese Duikertje