Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (web)Server opzetten  (gelezen 5282 keer)

Offline Math.

• Lid
(web)Server opzetten
« Gepost op: 2007/02/05, 17:09:48 »
Hey jongens,

Ik wil graag een webserver opzetten, maar heb een beetje advies nodig.
Even kort uitgelegd wat ik precies wil:

- een nieuwe internet verbinding waarop ik ook gewoon kan werken zonder dat de boel overbelast raakt
- een domein ergens opvragen die ik aan mijn ip-adres laat koppelen
- een paar websites laten draaien met niet al te zware php-scripts. websites-locaties als:
Citaat
math.website.nl, ubuntu.website.nl, ietsanders.website.nl en www.website.nl (zoiets als wat onze Profox ook heeft)
- (misschien)een quake3 dedicated servertje laten draaien
- 24uur p.d. op de server aanwezig zijn op mirc, maar dat vraagt volgens mij niet zo veel :P

Wat heb ik wel al:
- een AMD Duron 1200Mhz met 512MB RAM en ruimte voor 80Gig
- een Ubuntu LAMP server op dat systeem geïnstalleerd staan

Wat heb ik nog niet:
- geen internetverbinding (heb ik wel, maar deze wordt gedeeld met anderen, wil dus een eigen verbinding)
- nog geen domein
- nog geen website, maar daar maak ik me nog niet zo druk om, die komt wel ;)

Wat wil ik graag weten:
- hoe werkt het met DNS en het toewijzen van mijn IPadres en bij welk hosting-bedrijf kan ik het beste zijn?
- iemand een idee hoe ik voor een redelijke prijs een nieuwe verbinding kan aanvragen, wat heb ik minimaal qua dataoverdracht nodig?
- heel belangrijk: veiligheid, waar moet ik opletten? en moet ik gewoon het IPadres van de verbinding doorgeven?

Problemen op dit moment:
- wil eigenlijk een ADSL verbinding bij orange.nl nemen, maar heb hier nog geen KPN aansluiting en zij leggen de boel ook niet aan, dus zou dan eerst bij KPN weer een abonnement moeten aanvragen om uberhoubt een aansluiting te hebben :P
had voorheen wel een verbinding via de kabel, maar merkte dat mijn ping continue aan het schommelen was, waardoor ik niet normaal meer games kon spelen, dus ben daar toen vanaf gestapt.

Nou, ik denk wel dat iemand me hiermee kan helpen, toch? :)

Gr, Math.

(web)Server opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/05, 17:25:47 »
Hallo Math

Leuk idee, maar er is 1 probleempje :) Een deftige verbinding voor een server te draaien met een vast IP kost je handenvol geld. Zelfs als je niet zoveel upload nodig hebt kost een vast IP je toch redelijk veel.

Wil je graag controle over je server dan kan je kiezen voor een dedicated server, daarbij huur je een server van een hosting bedrijf. Of voor Colocatie. Daarbij mag jij je server plaatsen in het datacenter van een hosting bedrijf. Beiden zijn ook nog redelijk duur (www.pcextreme.nl als voorbeeld), maar bij die oplossingen ben je beter af als particulier.

Maar als je het kan betalen zou ik ook voor een eigen leased line gaan :)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline Math.

• Lid
(web)Server opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/05, 17:39:11 »
Hey Masuran,

Bedankt voor je reactie.
Alleen, wat bedoel je precies met een vast IP? Ik heb namelijk begrepen dat het helemaal niet zoveel zou kosten, behalve wat stroom en je internetverbinding?
Wat ik graag wil is dat een website(s) gekoppeld wordt aan mijn de pc waar de bestanden opstaan.

Ik heb R0n. en Profox ook met een eigen website gezien, die ze volgens mij gewoon op een eigen pc draaien, of heb ik het nou mis? Of betalen zij er dan ook zoveel voor?

Volgens mij hoeft dat toch helemaal niet zo duur te zijn?

Gr. Math. :)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
(web)Server opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/05, 17:43:24 »
Citaat van: Math.
Ik heb R0n. en Profox ook met een eigen website gezien, die ze volgens mij gewoon op een eigen pc draaien, of heb ik het nou mis? Of betalen zij er dan ook zoveel voor?
Ik heb wel een website op Apache en Lighttpd, maar die draaien enkel lokaal. Een vast (statisch) IP kost inderdaad veel extra en als je een gameserver wil hosten, dan heb je een behoorlijke upload nodig en een behoorlijke datatransfer, het zal je niet goedkoop uitkomen. Een website zal nog gaan, maar alleen als die niet té populair wordt :) en zonder grote bestanden erop, want uploadsnelheid (en vaak ook uploadlimiet) is bij normale internetverbindingen erg beperkt.

De provider van mijn website http://www.debianbox.be (en subdomeinen) is WebXtrA, ik ben er wel tevreden van. Goede service, goede prijs. Misschien niet geschikt voor geavanceerde of drukke websites, maar goed genoeg voor mensen als mij :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

(web)Server opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/05, 17:43:26 »
De meeste internet verbindingen werken met dynamische IP adressen, dat kost niet zoveel.
Als je bv surft naar http://www.masuran.org dan vertaalt je PC dit naar het IP adres 85.92.129.200 Maar als je een dynamisch IP hebt kan het IP van je server dus veel veranderen. Daarom werkt r0n met dyndns, dit systeem stuurt je IP om de x aantal uur naar dyndns.org en update je domeinnaam. Maar dan heb je een domeinnaam zoals r0n.dyndns.org

Wil je bv www.math.nl registreren dan moet je een vast IP adres hebben, en die lijnen (leased lines zoals ze ook genoemd worden) zijn meestal duur.

Waarom zijn vast IP adressen zo duur? Omdat er te kort zijn :) Simple as that!
www.sinax.be

Offline Math.

• Lid
(web)Server opzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/05, 18:07:11 »
Nee ok, ik denk dat ik nu wel een beetje begrijp wat er bedoeld wordt.
Wat r0n. dus heeft is een DNS servertje (www.spiriweb.nl), maar daarmee zou hij bijv. toch ook ron.spiriweb.nl aan vast kunnen plakken, als je spiriweb.nl ergens geregistreerd hebt?

Citaat van: profoX
als je een gameserver wil hosten, dan heb je een behoorlijke upload nodig en een behoorlijke datatransfer, het zal je niet goedkoop uitkomen.
Nou, een gameserver is niet echt een must hoor, maar leek me gewoon wel leuk als het er nog bij kon. :)

kort samengevat
wil gewoon een website(s) op m'n eigen pc kunnen draaien waarmee ik gewoon via www.website.nl op kan komen.
een vast ip-adres hoeft niet, maar gewoon een domein-naam die de website(s) van mijn pc hier thuis in gaat laden.

edit:
sorry dat ik het trouwens over r0n. heb waar hij zelf niet bij is, maar tis gewoon even als voorbeeld bedoeld :)

Offline Math.

• Lid
(web)Server opzetten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/05, 21:55:50 »
Hoe zit het trouwens qua veiligheid? wat zijn de dingen waarop ik moet letten?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
(web)Server opzetten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/05, 22:01:50 »
Citaat van: Masuran
Daarom werkt r0n met dyndns, dit systeem stuurt je IP om de x aantal uur naar dyndns.org en update je domeinnaam. Maar dan heb je een domeinnaam zoals r0n.dyndns.org
Dat dateert nog uit het windloos tijdperk........
Inmiddels heb ik al ruim 18 maanden hetzelfde IP adres, gewoon gratis, mijn provider veranderd het niet vaak, er is n.l. een koppeling tussen het MAC adres van mijn kabel modem en het IP adres.

v.w.b. veiligheid is er maar één ding waar je op moet letten: Gebruik Linux !
Een standaard Apache installatie met PHP is (bij Ubuntu) zo dicht als een deur, geen probleem.

Spiriweb.nl draait op een andere provider, daar betaal ik dus voor (20 Euri per jaar of zo .......)

Succes Math,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

(web)Server opzetten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/05, 22:57:33 »
@r0n: In theorie kan je IP vaak veranderen, maar het is waar dat met de huidige trend 'always online' het vaak maanden zoniet jaren kan duren vooraleer je IP veranderd. Maar het principe is nog altijd hetzelfde, de huidige kabel en adsl providers werken nog met dynamische IP adressen. Want je 'belt nog altijd in' naar je provider. Enige wat nu anders is dat je router inbelt en niet meer je pc :)
www.sinax.be

(web)Server opzetten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/05, 23:35:29 »
Wat een goede en goedkope provider is met een vast ipadres is www.telebyte.nl
Als je die kan krijgen bij jouw, neem dan de ADSL2+ 12Mb down en 1024 up kost ongeveer 29 euri per maand.
Bij deze provider kan het gebeuren dat je IP adres verandert wanneer je ineens een ander modem gaat gebruiken met een ander MAC adres.
Maar anders verandert het nooit.
Bandbreedte verbruik is onbeperkt :P
En ik kan het weten met vele GIg's per dag :D

Dit is ruim genoeg voor een paar website's, alleen een Q3 server draaien gaat krap worden, je moet per deelnemer op de server een aantal KB upload hebben en daar ben je snel doorheen.
12 mensen lukt al niet, kan ik je nu al vertellen :P

Om een server op te zetten kan je het best kiezen tussen:
Ubuntu LAMP server
Of een Debian server en een goede HOW TO vind je hier.
Veel van dit is ook van toepassing op Ubuntu, dus lees het om wat te begrijpen wat er allemaal gebeurd.

Boven alles , zodra je de server geinstalleerd hebt , installeer dan eerst "Webmin"
Een geweldig beheers proggie waarbij je gewoon via je browser de hele server kan beheren.
Voor een paar website's hoef je niet meteen aan een hosting proggie te denken, gewoon via webmin de httpd.config bewerken en of virtuele servers aanmaken met een paar klikken en klaar.

Website domeinen claimen kan je heel goed doen bij GINO Projecten
Klik links onderin (onder Domeinen & DNS ) op informatie.
Nu kan je kijken of die naam al bestaat, je ziet de prijzen per jaar, en als je verder gaat kan je het claimen.
na betaling is je DNS online, en wat erg fijn is bij deze mensen is dat je volledig beheer krijgt over je eigen DNS.
Dus het is een makkie om email adressen aan te maken en de DNS naar jouw IP adres te sturen, of te veranderen wanneer jouw ipadres om wat voor reden dan ook zou wijzigen.
Ik ken die gasten goed en zijn erg aardig en behulpzaam.
En bovenal niet duur.

enyway je hebt nog wel wat werk voor de boeg.

EN Math.  ???
Een vast IP adres is wel een pre, want wanneer jouw ipadres wijzigt dan kan je die wel ff veranderen in de DNS, maar n principe duurt of kan het 24 uur duren voor iedereen wereldwijd weer op je site kan.
Alle DNS moeten weer weten waar ze jouw kunnen vinden, en dit spoolen duurt wel ff.
Voor alleen de nederlanders zal het 1 a 2 uur duren.
Alhoewel Gino sneller server gebruikt, en ik wel heb meegemaakt dat na een 1/2 uur de site in Nederland alweer bereikbaar was.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

wr19026

• Gast
(web)Server opzetten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/05, 23:35:39 »
Nee ok, ik denk dat ik nu wel een beetje begrijp wat er bedoeld wordt.
Wat r0n. dus heeft is een DNS servertje (www.spiriweb.nl), maar daarmee zou hij bijv. toch ook ron.spiriweb.nl aan vast kunnen plakken, als je spiriweb.nl ergens geregistreerd hebt?

Citaat van: profoX
als je een gameserver wil hosten, dan heb je een behoorlijke upload nodig en een behoorlijke datatransfer, het zal je niet goedkoop uitkomen.
Nou, een gameserver is niet echt een must hoor, maar leek me gewoon wel leuk als het er nog bij kon. :)

kort samengevat
wil gewoon een website(s) op m'n eigen pc kunnen draaien waarmee ik gewoon via www.website.nl op kan komen.
een vast ip-adres hoeft niet, maar gewoon een domein-naam die de website(s) van mijn pc hier thuis in gaat laden.

edit:
sorry dat ik het trouwens over r0n. heb waar hij zelf niet bij is, maar tis gewoon even als voorbeeld bedoeld :)
Een beetje ADSL abbonement in NL geeft je een vast IP adres. KPN InternetPlusBellen en hiervoor gewone ADSL hebben me in staat gesteld om nu al meer dan een jaar m'n eigen server te draaien.

Waar je op moet letten is bandbreedte. Hierbij gaat het niet om de download (wat leuk is voor jou) maar volgens mij meer om de upload (voor je spelers).

Wat je wel moet kunnen doen is bij de hostingcompany waar je domeinnaam/namen gehost worden je DNS A en je MX record aan kunnen passen.

wr19026

• Gast
(web)Server opzetten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/05, 23:41:11 »
Hoe zit het trouwens qua veiligheid? wat zijn de dingen waarop ik moet letten?
In Ubuntu uitstekend geregeld. Wat je kan doen is firewall/virusscan etc. installeren.

Of je installeert een config panel wat het onderhoud een stuk makkelijker maakt :)

Offline Math.

• Lid
(web)Server opzetten
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/06, 00:50:25 »
Bedankt voor alle reacties! Ik ga nog maar is wat documentatie tot me nemen. :)
Qua verbinding bij www.telebyte.nl zie ik staan:

De geschatte afstand tot de centrale Bv-N is 1915 meter.

LET OP: De afstand tot de wijkcentrale is groter dan 1500 meter, de snelheid van Personal ADSL2+ 12 Megabit ligt tussen de 8 en 12 Megabit.

Let op!
De uitkomst van de beschikbaarheidscontrole garandeert niet 100% dat ADSL leverbaar is op de door u gewenste locatie. Naast de beschikbaarheidscontrole wordt er voor de zekerheid ook een technisch onderzoek uitgevoerd.

Kweet niet of ik hier wel het beste kan zijn dan...? ;)

(web)Server opzetten
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/06, 02:28:34 »
De geschatte afstand naar de centrale zal hetzelfde blijven ongeacht welke provider je neemt.
Dit is namelijk de centrale van de KPN waar alle aansluitingen zitten.

Voordeel bij ADSL2+ is nu juist dat het veel stabieler is dan gewoon ADSL,
De snelheid zal misschien iets schommelen maar dat is altijd zo.
Dit zeggen ze altijd om zich in te dekken, en dat is vrij logisch.

Zij weten niet hoe de kwaliteit is van de koperdraad op dit moment.
De kpn kan die draad 3 jaar geleden in de grond hebben gestopt, maar kan ook 35 jaar geleden zijn geweest.

Mijn afstand is 809meter, en ik heb totaal geen problemen.
Voordeel wat je ook nog kan hebben is dat niemand bij je in de buurt ook Bij Telebyte zit, dus heb je ook geen last van de overboekings waarde.
Dacht dat Telebyte die op 25 hield, en dat is erg netjes.
Meeste providers hanteren 250 en kabelaars al snel 500.

Je krijgt ook een goede Linksys modem van ze, wat ook al een pre is.
Want de meeste providers geven een vullis ding, die je beter meteen ingepakt in de kast kan zetten als reserve.
Ze hebben een normaal service nummer en niet zo'n idioot 0900 nummer.
Ze bellen je terug als je te lang moet wachten.

Nog een voordeel is dat je bij hun dochterbedrijf eindeloos domeintjes kan aanvragen.
Bij ieder domein zitten 5 email adressen en 10 MB webspace.
Die webspace gebruik ik weer voor zware plaatjes ed waardoor ik me eigen upload minder belast.
Ze zijn zelden tot nooit down of hebben storingen, afgelopen jaar 1 x meegemaakt en dit kwam door bliksem inslag, mja dan houd het ff op.

Ze hebben een snelle news-server wat ook wel handig is :P

mja kiek moar.

SCCS

Offline Math.

• Lid
(web)Server opzetten
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/06, 03:02:25 »
@Gandyman

klinkt goed allemaal! maar is even kijken hoe of wat ik het allemaal ga doen, thnx :)

Offline KenSentMe

• Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
(web)Server opzetten
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/06, 09:42:08 »
Ik draai ook mijn eigen webserver thuis met eigendomeinnamen (bijv. de meeting-foto's op http://ubuntu.mijnfotomap.nl). De DNS is zo ingesteld dat alles voor mijnfotomap.nl wordt doorgestuurd naar mijn ip. Daarna stel je met virtual hosts in Apache in waar het verkeer voor een bepaald (sub)domein naartoe gaat, de locatie van je websites op je server.

Ik zit overigens ook te kijken naar Colocation Hosting. Weet iemand een goede host met een datacenter in het Zuiden van het land?

(web)Server opzetten
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/06, 11:33:41 »
Bekijk ook eens Gino Projecten, die zitten in Amsterdam en dit is het main data centrum van NL.
Dus geen onnodige hops meer en vertragingen.

SCCS

Offline Math.

• Lid
(web)Server opzetten
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/23, 22:42:14 »
Kheb een nieuwe nieuwe ADSL verbinding bij KPN nu. :) Dan heb ik toch wel een vast ip-adres neem ik aan?

wr19026

• Gast
(web)Server opzetten
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/24, 23:16:34 »
Kheb een nieuwe nieuwe ADSL verbinding bij KPN nu. :) Dan heb ik toch wel een vast ip-adres neem ik aan?
Ja :)