bedankt voor alle reacties!
ik ben ondertussen weer een stuk verder, mijn nieuwe vga kabel was gewoon defect, ik heb nu dus weer scherp beeld,
wel heb ik nog steeds last van een soort 'scherm in een scherm' fenomeen, waarbij een kleine achtergrond (ongeveer 1024x768 pixels in 4:3 formaat in de linkerbovenhoek) , op een grote achtergrond (volledige scherm) ligt, de statusbalk (tijd, user, etc...) en de prullenbak is ook verdubbeld (niet alleen visueel, maar ook functioneel, ik kan dus gewoon op twee plekken op mijn scherm de kalender oproepen, pc uitzetten, etc...), dit belemmert mij verder niet, maar ik ben nu toch wel nieuwsgierig hoe ik dit heb veroorzaakt door het instellen van de resolutie via een combinatie van Systeeminstellingen -> Schermen en xrandr?
het lijkt er nu dus op dat er een soort van laptop mirrordisplay van 1024x768 pixels in 4:3 formaat (dit was het formaat, waarmee ik begon, voordat mijn monitor herkend werd) op mijn gewone display van 1680x1050 in 16:10 formaat ligt, terwijl ik mirrordisplays heb uitgeschakeld?