Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AI  (gelezen 1540 keer)

Re: AI
« Reactie #25 Gepost op: 2026/07/01, 12:35:01 »

Daar is onderzoek naar gedaan: https://www.mdpi.com/2075-4698/15/1/6

Citaat
The key findings indicate that higher usage of AI tools is associated with reduced critical thinking skills, and cognitive offloading plays a significant role in this relationship.

Dat er 666 deelnemers aan het onderzoek hebben deelgenomen is vast weer voer voor complottheorieën. :P Ik ga dit eens even bestuderen.

Dit is ook een probleem:
the constant notifications and updates from AI-driven devices and applications can also
fragment attention and reduce the ability to focus on a single task for extended periods.
Dat was het al met de komst van social media e.a.

En dit is natuurlijk een zorgelijke: The long-term reliance on AI for cognitive offloading could also erode essential
cognitive skills such as memory retention, analytical thinking, and problem-solving. As
individuals increasingly rely on AI tools, their internal cognitive abilities may atrophy, leading to diminished long-term memory and cognitive health.

Ik denk nog steeds dat het een kwestie is van goed leren gebruiken net als een rekenmachine maar omdat de impact van AI zo groot is, is er ook een grote aanpak nodig.

(Voor wie moeite heeft met Engels, wat niet gek is, kan ik de citaten later nog vertalen.)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

« Reactie #26 Gepost op: 2026/07/01, 12:50:29 »
Begin dit jaar heb ik een Arduino UNO geprogrammeerd om op een LCD schermpje (o.a.) de tijd weer te geven.
Dat werkte prima, totdat het eind maart niet meer klopte. De tijd bleef op wintertijd staan. (mijn fout)
Ik heb toen het programma geupload,  met de vraag om de zomertijd aan het programma toe te voegen.

Binnen een paar seconden had ik een werkend programma.   :D
Daar had ikzelf (heel) veel langer over gedaan.    :|
klopt, dat had je veel langer over gedaan, maar ondertussen ook iets geleerd. Snelheid is niet altijd het belangrijkste. Je leert meer door het zelf te doen dan door het nadenken aan een ander ( in dit geval hat AI) brein over te laten.
Voor mij is snelheid wel het belangrijkste.   ;)
Ik ben 0x50 jaar en heb genoeg geleerd. ( wat programmeren betreft) .
Het enige waar ik nog niet uitgeleerd ben is 'differentiaal vergelijkingen'  in de wiskunde (gewoon als tijdverdrijf) =D
En ook daar help AI mij.    :laugh:
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2026/07/01, 16:50:07 »
Sinds Google moeten we niet meer onthouden.
Sinds AI moeten we ook niet meer nadenken.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2026/07/01, 17:01:56 »

Daar is onderzoek naar gedaan: https://www.mdpi.com/2075-4698/15/1/6

Citaat
The key findings indicate that higher usage of AI tools is associated with reduced critical thinking skills, and cognitive offloading plays a significant role in this relationship.

Dat er 666 deelnemers aan het onderzoek hebben deelgenomen is vast weer voer voor complottheorieën. :P Ik ga dit eens even bestuderen.
goed, uiteindelijk is het één onderzoek, als wetenschapper zie ik liever meerdere onafhankelijke onderzoeken. Mdpi staat ook niet bekend dat ze de meest grondige reviewers hebben, dus wees vooral kritisch.

« Reactie #29 Gepost op: 2026/07/01, 17:09:38 »
Sinds AI moeten we ook niet meer nadenken.

Het leven wordt steeds makkelijker.    =D
Vroeger deed mijn moeder de was met de hand. Ik heb een wasmachine.   ^-^
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2026/07/01, 17:12:32 »
Begin dit jaar heb ik een Arduino UNO geprogrammeerd om op een LCD schermpje (o.a.) de tijd weer te geven.
Dat werkte prima, totdat het eind maart niet meer klopte. De tijd bleef op wintertijd staan. (mijn fout)
Ik heb toen het programma geupload,  met de vraag om de zomertijd aan het programma toe te voegen.

klopt, dat had je veel langer over gedaan, maar ondertussen ook iets geleerd. Snelheid is niet altijd het belangrijkste. Je leert meer door het zelf te doen dan door het nadenken aan een ander ( in dit geval hat AI) brein over te laten.
:P :P
Het enige waar ik nog niet uitgeleerd ben is 'differentiaal vergelijkingen'  in de wiskunde (gewoon als tijdverdrijf) =D
In jouw geval snap ik dat, zeker als je 1010000 jaar bent.
Mijn probleem met AI zoals het nu gebruikt wordt is vooral het effect op de jongere generatie. Hoe kun je code reviewen als je zelf geen ervaring hebt en ook niet krijgt, want “AI lost alles voor je op”? Als AI een goede manier van leren zou zijn, snap ik niet waarom ik vroeger op school niet gewoon mocht afkijken tijdens een toets.  :P

« Reactie #31 Gepost op: 2026/07/01, 17:17:12 »

:P :P
In jouw geval snap ik dat, zeker als je 1010000 jaar bent.
Mijn probleem met AI zoals het nu gebruikt wordt is vooral het effect op de jongere generatie. Hoe kun je code reviewen als je zelf geen ervaring hebt en ook niet krijgt, want “AI lost alles voor je op”? Als AI een goede manier van leren zou zijn, snap ik niet waarom ik vroeger op school niet gewoon mocht afkijken tijdens een toets.  :P

Omdat vroegah leren vooral onthouden en reproduceren was (licht gechargeerd) en tegenwoordig leren ook een groot deel leren is hoe kennis te vergaren en mogelijkheden te gebruiken. Als de mentaliteit gaat van "AI lost alles voor je op" naar "Ik kan mij eventueel door AI laten helpen om bepaalde stappen te nemen naar de oplossing", dan kan er nog wat zinnigs uit voortvloeien.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2026/07/01, 17:20:06 »
Ja, precies dat. Begrijp me goed, ik ben niet tegen AI. Ik gebruik het de hele dag. Maar weet hoe je het gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2026/07/01, 17:22:26 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #33 Gepost op: 2026/07/01, 17:46:59 »
Ja, precies dat. Begrijp me goed, ik ben niet tegen AI. Ik gebruik het de hele dag. Maar weet hoe je het gebruikt.

Het onderzoek dat je hebt gevonden en hier gepost, snijdt dan ook hout.

« Reactie #34 Gepost op: 2026/07/03, 15:18:18 »

Ik ben nog van voor Google. Van de week schoten er opeens twee riedels door mijn hoofd, geleerd op de middelbare school en da's toch al even geleden: aus, bei, mit, nach, seit, von, zu, dritter Fall, bis durch für gegen ohne um entlang wieder, vierter Fall (of toch tweede, even opzoeken...  :) ). Ik was zelfs een beetje verbaasd dat die riedels nog steeds oproepbaar zijn. Vroeger was leren, onder andere, stampen en nog eens stampen. Voor m'n geschiedenisstudie later kende ik ook alle pausen uit m'n hoofd (de enige manier om een tentamen Middeleeuwen te halen), maar dat is zeer zeker niet meer oproepbaar. The Times They Are a-Changin'...

« Reactie #35 Gepost op: 2026/07/03, 17:03:42 »

Ik ben nog van voor Google. Van de week schoten er opeens twee riedels door mijn hoofd, geleerd op de middelbare school en da's toch al even geleden: aus, bei, mit, nach, seit, von, zu, dritter Fall, bis durch für gegen ohne um entlang wieder, vierter Fall (of toch tweede, even opzoeken...  :) ). Ik was zelfs een beetje verbaasd dat die riedels nog steeds oproepbaar zijn. Vroeger was leren, onder andere, stampen en nog eens stampen. Voor m'n geschiedenisstudie later kende ik ook alle pausen uit m'n hoofd (de enige manier om een tentamen Middeleeuwen te halen), maar dat is zeer zeker niet meer oproepbaar. The Times They Are a-Changin'...

Was ik gelukkig toch niet alleen die dat moest leren.   ^-^
Ik moest vroeger alle drie de talen Frans, Duits en Engels leren. Viel niks te kiezen.
Heb er m'n leven lang plezier van gehad.
Heb in 4 talen les gegeven: NL - D - GB - N
Had dat zonder die opleiding nooit kunnen doen.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2026/07/04, 18:53:30 »

Leuk mijn leraar duits had dat rijmpje ook midden jaren 70.

« Reactie #37 Gepost op: 2026/07/04, 19:44:28 »
Moest ook alle 15 coupletten van het Wilhelmus uit m'n hoofd kennen. 
(maar ken ze echt niet allemaal meer   :laugh:  )

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #38 Gepost op: 2026/07/04, 20:08:13 »
En vanaf hier gaarne weer ontopic.

« Reactie #39 Gepost op: 2026/07/05, 15:39:32 »

Inderdaad, laten we ontopic blijven. Vroeger was leren, stampen. Vandaag de dag wordt dat nog wel eens afgedaan als achterhaald of ouderwetsch. Echter, kennis voedt de mens en heeft een gezondere werking dan vaak wordt gedacht. Waar het vroegah nog wel eens mis ging, is dat het stampen gewoon moest en het doel werd er niet bij gezegd want je moest het gewoon doen en klaar. Stampen met een doel, dus weten wat je later met die kennis kunt doen, maakt stampen op het moment zelf al een stuk zinvoller. Wat Paul Matthijsse terecht aankaart, is dat kennis in ons hoofd op een gegeven moment niet meer / moeilijker oproepbaar is. Daarom ook zijn monniken kennis gaan vastleggen - boeken schrijven dus - , daarom kwamen de bibliotheken, enz enz enz en nu zijn we aangeland bij ai wat in wezen niet veel meer is dan de volgende stap in het overdraagbaar maken en vastleggen van kennis. Nieuw is echter dat het ons helpt / kan helpen met kennis aan elkaar koppelen waar we dat voorheen helemaal zelf deden. Blijf ik nog steeds bij het standpunt dat we dat echt wel moeten blijven controleren. Het grote voordeel is wellicht dat we met ai sneller nieuwe kennis of inzichten kunnen compileren. Waar we vroegah vooral extern opslaggeheugen hadden om ons verstand te helpen, hebben we met ai nu ook een soort extern denkvermogen. Voor al die ontwikkelingen geldt: als we er door gaan denken dat we zelf niets meer hoeven doen, gebruiken we het niet verantwoord.
« Laatst bewerkt op: 2026/07/05, 15:51:03 door ZijneBalorigheid »

« Reactie #40 Gepost op: 2026/07/05, 21:01:23 »
Er is veel AI, doch zomaar in de blind hiermee aan het werk gaan is lastig als je je hele werkzame leven hebt moeten verdiepen in de techniek. Dat gebeurde toen door boeken te lezen of werkomschrijvingen/toepas mogelijkheden van leveranciers te raadplegen. In mijn geval was dat ontwerp en begeleiden van installaties voor gebouwen oa kantoren, laboratoria, ziekenhuizen, fabrieken, etc.

Daarbij heb ik regelmatig mijn hoofd gestoten als ik te veel op aanraden van vertegenwoordigers hun producten wilde toepassen.

Onze logische kreet was: Techniek liegt niet.

Veel van analoge en later digitale regeltechnieken toegepast. Perslucht en hydrauliek, de voorlopers van 0 en 1 zaten hierin verwerkt.

AI moet wel erg goed in elkaar zitten om dit op goede wijze toe te passen.

Ik ben n.a.v. een artikel in Linux Magazin gestart met het bekijken wat AI op mijn Ubuntu laptop doet.

Wat mij opvalt is dat de antwoorden in het engels worden gegeven, ook wel met momenten dat er een tekenschrift wordt getoond.

Mijn display is [description: VGA compatible controller
       product: CometLake-U GT2 [UHD Graphics]/code]

enkele commands  betreffende de videokaart werken hier niet op, dit is geen NVIDIA, althans commands met nvidia erin werken niet.
Hiervoor zoek ik dus de oplossing.
Om "OLLAMA" in het nederlands weer te geven is mij nog niet gelukt.

Wie heeft hiervoor een goede tip?

SPW

Spidey-Westland
Releases:   LinuxMint 20.2 una & Ubuntu 25.04 plucky

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2026/07/07, 13:54:41 »
Ach. Het gemak dient de mens, toch?

Bij de stoommachines riepen ze al dat de wereld eraan ging, want geen werk meer. Bij de computer ook. Bij internet weer.
Spoiler: We zijn er nog steeds, en hebben het beter dan al onze voorouders.

PS: Ik blijf wel mijn hersens gebruiken (getrained houden). Mij zul je niet vaak verzonken zien in mijn telefoon zoals velen overal wel.

« Reactie #42 Gepost op: 2026/07/08, 09:12:46 »
Ach. Het gemak dient de mens, toch?

Bij de stoommachines riepen ze al dat de wereld eraan ging, want geen werk meer. Bij de computer ook. Bij internet weer.
Spoiler: We zijn er nog steeds, en hebben het beter dan al onze voorouders.

PS: Ik blijf wel mijn hersens gebruiken (getrained houden). Mij zul je niet vaak verzonken zien in mijn telefoon zoals velen overal wel.

Eens, gemak dient de mens. De mens moet echter niet het gemak gaan dienen en dat vind ik in deze tijd toch wel zorgelijke ontwikkelingen...

« Reactie #43 Gepost op: 2026/07/08, 17:38:14 »
@ZijneBalorigheid.

Ook ik blijf normaal denken, veel in de natuur met mijn lieve viervoeter. Die heeft een scherpe neus, dus ik met haar wel in de gaten houden. Staat mooi voor en kijkt mij dan aan.

Dat AI gedoe ben ik gewoon aan het testen en ik zie al direct dat bij het gekozen model in Ollama, dat mijn geliefde sport: Vliegvissen, niet goed wordt gegenereerd.

Daarin komt een vliegtuig voor om te gaan vissen.

Dus ik doe erg rustig aan met dat AI gedoe.
Spidey-Westland
Releases:   LinuxMint 20.2 una & Ubuntu 25.04 plucky

« Reactie #44 Gepost op: 2026/07/09, 08:36:10 »
@ZijneBalorigheid.

Ook ik blijf normaal denken, veel in de natuur met mijn lieve viervoeter. Die heeft een scherpe neus, dus ik met haar wel in de gaten houden. Staat mooi voor en kijkt mij dan aan.

Dat AI gedoe ben ik gewoon aan het testen en ik zie al direct dat bij het gekozen model in Ollama, dat mijn geliefde sport: Vliegvissen, niet goed wordt gegenereerd.

Daarin komt een vliegtuig voor om te gaan vissen.

Dus ik doe erg rustig aan met dat AI gedoe.

Het blijft nog steeds staan: technologie verrijkt ons leven als we het verantwoord gebruiken en de baas blijven. De medische wereld bijvoorbeeld schijnt al van ai te profiteren voor analyse waarmee dan weer ziektes/kwalen vroegtijdig kunnen worden opgespoord of zelfs voorkomen. Het slaat echter door naar de verkeerde kant als ai je kansen gaat berekenen voor het overleven van kwaal x en op basis daarvan wordt besloten dat je behandeling niet wordt vergoed en je dus in feite de moord mag pruimen... Maar dan, zorgverzekeraars proberen  (misschien?) nu al eerder te kijken of ze de hand op de knip kunnen houden...

AI gaat hoe dan ook voor een hoop filosofische discussie zorgen over wat we moeten verstaan onder verantwoord gebruik ervan. Net zoals bij zo veel dingen ...