Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: character palette - insert characters  (gelezen 1651 keer)

Offline krijn

• Lid
character palette - insert characters
« Gepost op: 2011/05/15, 12:38:03 »
goede middag. ik ben gloednieuw hier (sinds gisteravond) en ik vond bovenstaande applet. reuze handig, dus ik heb hem gelijk naar de taakbalk verhuisd.

alleen... WAT ik ook doe, ik krijg er geen een ' inserted'!  of ik nu een emailprogramma gebruik of een document: er lijkt geen enkel verband te bestaan. heeft het misschien iets te maken met de toetsenbord/landen-indeling? ik moest namelijk kiezen voor US-International `of (dat accent lukt dus niet) iets met US-International 'met dode letters' (of zoiets. nog nooit van gehoord).

voor zover ik kan zien (en ik KAN dus nog niet zo ver zien, als newbie, sorry daarvoor) is er ook geen gebruiksaanwijzing?

alvast dank voor jullie reactie. by the way: ik heb de engelse versie omdat ik de nederlandse niet geinstalleerd kreeg, en ik ben erg tevreden met ubuntu - so far. (heb het al een aantal malen eerder geprobeerd, en dat beviel niet.)

krijn

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: character palette - insert characters
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/15, 19:24:40 »
Kijk hier eens voor het toetsenbord en accéntèn ën trêmá's:
http://sites.google.com/site/computertip/toetsenbord

En zo "tover" je Ubuntu geheel in het Nederlands:
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Stel-alles-goed-in-op-Nederlands

Offline krijn

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/16, 12:01:12 »
dank je wel pjotr. het werkt nog niet, kijk maar: 'a 'e "o "u enz., maar ik weet nu tenminste waar ik het ZOEKEN moet!

maar ik dacht dus dat ik met die character palette het probleem had opgelost, maar op die vraag heb ik nog geen antwoord gekregen...

ik wacht af. - oh ja, ik heb inmiddels ook de nederlandse versie! oh ja nog wat: waar zit de Launcher/Starter???
« Laatst bewerkt op: 2011/05/16, 12:14:48 door krijn »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/16, 15:55:39 »
Ik heb de instructie voor het toetsenbord iets uitgebreid:
http://sites.google.com/site/computertip/toetsenbord#TOC-Hoe-krijg-ik-een-accent-of-trema-op

(linkerkolom, punt 2)

Zöò móët hêt lükkẽn!
« Laatst bewerkt op: 2011/05/16, 15:57:31 door Pjotr »

Offline krijn

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/16, 17:53:51 »
bedánkt pjotr! pràchtig. alleen had je er niet bij verteld dat je bij het indrukken van de accent-toets de AltGr toets ingedrukt moet houden! dat gaat prima als je maar 2 vingers nodig hebt, zoals bij ç ó en zo, maar bij een trema heb je er drie nodig, en dan moet je best knap handig zijn. voorbeeld: een o met een umlaut. capslock gebruiken werkt niet, dus je MOET de shift-toets indrukken, PLUS de AltGr, PLUS de ".

nog even uitproberen voor de zekerheid, eerst mèt capslock: nee, de trema wordt accent aigu/acute, like so: ó.

nu zonder capslock, met 3 vingers: ö. right. moet JIJ dat nou ook doen? is er geen eenvoudiger manier te bedenken??? en w'e'er - eh, pardon, wéér bedankt voor de moeite alvast!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/16, 18:02:01 »
Náást de ôptíe om mét dôde tóëtsen te wêrken bestààt ér ìn Línùx óók zóiêts âls de compôse-toets! Dát is een Línùx specifiéke maniér om accènten ín te voegen. Dát wêrkt door achteréénvôlgens de compôse-toets ín te drûkken, én dàn twéé tôetsen volgens het karâkter dat je wil màken: vb: " en e voor een "e - pardon - ë. Mínder "fíngertwístend"!  =D

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/16, 18:04:27 »
alleen had je er niet bij verteld dat je bij het indrukken van de accent-toets de AltGr toets ingedrukt moet houden!

Dat hoeft helemaal niet.... waarschijnlijk heb je de verkeerde variant gekozen.
Verkeerd is in dit geval: "USA Internationaal (AltGr dode toetsen)".
Goed is "USA Internationaal (met dode toetsen)".

Controleer en verander het via Systeem - Voorkeuren - Toetsenbord.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/16, 18:07:58 door Pjotr »

Offline krijn

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/16, 18:51:36 »
Náást de ôptíe om mét dôde tóëtsen te wêrken bestààt ér ìn Línùx óók zóiêts âls de compôse-toets!

daar heb ik dus nog nooit van gehoord, van die compose toets. zou die op het toetsenbord moeten zitten? of een virtuele toets, in je email programma b.v.? remember, I'm a newbie here; I know nothing (I'm from barcelona you know)...

Offline krijn

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/16, 18:55:11 »

Dat hoeft helemaal niet.... waarschijnlijk heb je de verkeerde variant gekozen.
Verkeerd is in dit geval: "USA Internationaal (AltGr dode toetsen)".
Goed is "USA Internationaal (met dode toetsen)".

Controleer en verander het via Systeem - Voorkeuren - Toetsenbord.

ja, daar was ik al geweest, maar daar (bij toetsenbord dus) staat uitsluitend die AltGr-variant vermeld. NIX keuze! dus is mijn vraag: hoe kom ik aan die dode toetsen ZONDER AltGr!?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/16, 18:59:20 »
Klik in dat scherm op de knop "Toevoegen...". Na de toevoeging van de nieuwe, verwijder je de oude.

Offline krijn

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/16, 19:09:22 »
hà! hébbes! ik wist niet dat je zóver moest doorscrollen tot je uit de honderden (leek het wel) landen en opties de juiste kon kiezen.

hèhè, we zijn er. dank je hartelijk hoor voor je vlotte beantwoording.

en als ik nou nog een leuk backup-programma op de kop kan tikken, het liefst voor een image-bestand, dus de hele ubuntu partitie, dan kan ik helemaal m'n geluk niet op!