De tussen versies zijn net zo stabiel, het is alleen dat de LTS versies langer ondersteund worden.
Hoewel je een prachtige afbeelding als avatar hebt, ben ik het niet met je eens.
De eerste versie die na een LTS verschijnt (zoals 10.10), heeft per definitie meer haken en ogen. Dat komt omdat er na een LTS meer nieuwe dingen worden geprobeerd en die zijn voor minder configuraties "geschikt". Als je dus pech hebt, was er bijv. een overstap naar een nieuwe technologie voor de grafische weergave en heeft je chip daar moeite mee.
De LTS-versies zijn "conservatiever" om "iedereen" van een oudere LTS-versie een upgrade na 3 jaar te laten uitvoeren. Dat betekent dat de technologie / hardware van dat wat 3 jaar geleden werkte nog ondersteund wordt.
Deze ondersteuning voor oudere hardware kan bij de "tussenversies" niet worden gegarandeerd, maar wordt wel geprobeerd te leveren. Het beste is dan gewoon een live-CD uit te proberen, dan weet iedereen of e.e.a. werkt.
Opvallend was overigens wel, dat er destijds bij 10.04 nogal problemen waren met bepaalde hardware. Dat hadden de gebruikers van LTS-versies niet verwacht vanwege het conservatieve/stabiele imago van de LTS-versies. Dat heeft een jaar geleden ook enige ontevredenheid over deze versie opgeleverd. In de eerste weken na het verschijnen van 10.04 werden deze problemen volgens mij opgelost.
Achtergrond:
Ubuntu zit "in het schap" van "Debian unstable". 100% garantie hebben wij niet dat "alles" "altijd" "meteen" werkt.
De Ubuntu-filosofie voor de 2 (tussen)versies per jaar is, verkort gezegd:
zo min mogelijk gedoe, het werkt direct en mensen tussen de 12 en 102 kunnen het systeem installeren en gebruiken zonder uitgebreide handleidingen te lezen of drivers te moeten zoeken.
Maar - aandachtspunt: tussentijdse upgrades kunnen technische problemen opleveren.
Voor de LTS-versies komt er een extra/eis bij:
Als de automatische veiligheids-upgrades en "alleen LTS-ondersteuning" aan staan, hoef je in de 3 jaar looptijd niets meer handmatig te veranderen. Je systeem blijft veilig en werkt elke dag zonder verrassingen.
off topic:
Op kantoor werk ik met een "reboot-OS". Na de laatste grote patch-dag was de veel besproken "autorun"-functie weer aan. Deze functie (USB-sticks, CD/DVD automatisch starten) werd voor de veiligheid uitgeschakeld bij een eerdere patch-dag.
Hierdoor heb ik als gebruiker het gevoel: het eerdere uitschakelen was niet nodig/overdreven of de onveilige situatie van vroeger is terug zonder dat de risico's van het "reboot-OS" verholpen werden. De documentatie van de upgrades leverde mij hierover geen informatie.
Dat noem ik een bijzondere verrassing zonder uitleg bij een upgrade en die heb ik met Ubuntu LTS (of bijv. bij Debian stable) nog nooit gezien.
Vandaar dat ik een (luie
) fan van de Ubuntu LTS-versies ben.