Misschien dat ik het bij het verkeerde eind heb, maar ik dacht niet dat er plug-ins in synaptic of softwarebronnen zitten voor de Opera browser omdat deze net standaard ondersteund dan wel geïnstalleerd wordt onder Ubuntu zoals Firefox. Op de site van Opera kan je wel add-on's/widget's/etc. downloaden voor de Opera browser: http://www.opera.com/addons/
We praten een beetje langs elkaar heen vrees ik. Voor elke browser dus ook voor Opera moeten op z'n minst Flash, Java en een mediaplayerplugin worden geïnstalleerd. Als ik vanuit Synaptic deze installeer dan wordt er in de meeste gevallen een map aangemaakt in /usr/lib en dat is mooi want in Opera kun je het pad daar naar toe bekend maken. Opera heeft Firefox of Mozilla helemaal niet nodig om goed te draaien.
Maar er worden ook altijd automatisch verwijzingen geplaatst in de mappen /usr/lib/firefox/plugins, /usr/lib/mozilla/plugins en /usr/lib/xulrunner/plugins. Dat is minder. Standaard staat na installatie van Ubuntu en de restricted extra's, totem-mozilla geïnstalleerd voor Firefox. Die doet het prima en die wil ik graag blijven gebruiken, in Firefox. Totem-mozilla werkt niet in Opera dus daarvoor installeer ik dan de plugins van Xine (in combinatie met de Gecko-mediaplayer) of Vlc. En dan moet ik dus handmatig, als root alle verwijzingen uit de bovenstaande mappen verwijderen anders raakt Firefox in de war. Komt er dan een update, dan volgt weer het zelfde ritueel.
Ik zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om in beide browsers dezelfde plugins te gebruiken, maar ik vind eigenlijk dat ik moet kunnen kiezen.
Kortom, ik wil de twee onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken zonder handmatig gepruts.