Die swap vrijmaken (verzetten) is niet moeilijk, gewoon aanklikken (eerst die 'swapoff' doen) en dan verwijderen. Zo komt die swap en die vrije ruimte samen. (Is dat die unallocated die 2,3GB?)
Die /home zou ik laten staan. Is eigenlijk data (documenten, foto's e.d.) en ook je verborgen bestanden staan daar, dus makkelijk tijdens het maken van een backup. Gewoon je gebruikersmap volledig backuppen en je hebt alles zeker mee.
Maak eventueel nieuwe mappen aan met een andere naam voor bepaalde soorten bestanden, bijvoorbeeld tar bestanden of Screenshots, Concepten van creatieve ontwerpen, afgewerkte ontwerpen, enz.. Zo moet je niet ver zoeken en staat alles bij elkaar.
En die 24GB zou ik ook laten om ubuntu de ruimte te geven. Als je nog meerdere programma's installeert kan dat wel eens wat ruimte innemen. Maar anders kan je die gewoon verkleinen, bijvoorbeeld naar 15GB. Dit zou ik toch zeker houden.
Je verwijderd dus eerst de swap. Dan verklein je de 24GB (op klikken en dan de ruimte verkleinen, dan word die automatisch verkleint zonder data verlies.
NIET formatteren, he!!! Ik zet het er maar even bij he.

Een gewaarschuwd man is er twee waard) en die ruimte komt dan ook weer bij die andere.
Daarna de swap aanmaken aan het einde van de partitie.
Maak eerst een backup!!!
Die 25GB op de sdb kan je die ook zien in gParted. Dan kan je die selecteren en formatteren (Indien er geen bestanden opstaan die je nog wil houden natuurlijk!) naar ext2 maar ook naar fat32, die kan dan ook gelezen worden door Windows en linux.
icoontje van volume: zal je eens moeten zoeken of er hier al een topic over is.