Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Newbie: VPN  (gelezen 1262 keer)

Newbie: VPN
« Gepost op: 2010/03/02, 22:19:35 »
Ben nog maar net bezig met Linux.
Heb Ubuntu 9.10 64 bit Nederlandstalig geïnstalleerd.

Echter merk ik dat ik voor sommige zaken toch nog windows nodig heb (helaas want wat is Linux snel).

Wil dus via VPN een virtual HD aanmaken, en zo windows gebruiken.

Heb in softwarecentrum VPN aangevinkt, en geinstalleerd.
Maar ik vind dat dus nergens terug.

Hoe moet ik VPN oproepen/starten?
Of moet ik nog een commando geven via terminal venster?
Systeem: AMD FX 6300 6-Core 6x3.5Ghz  - Nvidia Geforce GT 740 OC 2GB -1TB Hybrid HDD SSD SATA3 ST1000DX001 64MB van Seagate -16GB (4x4GB) DDR3 Gskill- PCI Express TP-Link TL-WDN3800 (N600Dual) wifi kaart

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
Re: Newbie: VPN
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/03, 00:34:45 »
Ikzelf denk aan Virtual Private Network i.g.v. VPN, dus hou bedoel je dat precies?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/03, 00:36:19 door Peter »

« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/03, 14:03:59 »
Dat bedoel ik.
Dat ik nog met windows werkte stond er icoontje/koppeling op het bureaublad.

Nu vind ik VPN niet terug.
Systeem: AMD FX 6300 6-Core 6x3.5Ghz  - Nvidia Geforce GT 740 OC 2GB -1TB Hybrid HDD SSD SATA3 ST1000DX001 64MB van Seagate -16GB (4x4GB) DDR3 Gskill- PCI Express TP-Link TL-WDN3800 (N600Dual) wifi kaart

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/03, 14:24:07 »
Hallo  @RaymondC,

Het is me nog niet helemaal duidelijk wat je precies wil. VPN gebruik je bij netwerkverbindingen ???.
Maar, even terug: je wilt 'met behoud van Linux' delen van Windows kunnen blijven gebruiken. Dat kan op allerlei manieren, bv:
1. Dual-boot met Windows
2. Windows draaien onder Wine
3. MS Office gebruiken onder Linux via Cross-over
4. Windows onder Linux laten draaien op een virtuele harde schijf gedeelte.

Ik neem aan dat je het laatste bedoelde.

Dat kan, onder Linux kan je een zgn. 'Virtual Machine' installeren, en daarin een OS zetten dat de rest van je systeem niet beinvloed.
Als je zoiets wil, kan je VirtualBox installeren. Dat vind je gewoon onder Synaptic.
Info om je erin te verdiepen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox
en er is ook een uitgebreide handleiding als pdf van de makers van dit moois:
http://download.virtualbox.org/virtualbox/3.0.12/UserManual.pdf

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/04, 08:36:29 »
Hallo  @RaymondC,

Het is me nog niet helemaal duidelijk wat je precies wil. VPN gebruik je bij netwerkverbindingen ???.
Maar, even terug: je wilt 'met behoud van Linux' delen van Windows kunnen blijven gebruiken. Dat kan op allerlei manieren, bv:
1. Dual-boot met Windows
2. Windows draaien onder Wine
3. MS Office gebruiken onder Linux via Cross-over
4. Windows onder Linux laten draaien op een virtuele harde schijf gedeelte.

Ik neem aan dat je het laatste bedoelde.

Dat kan, onder Linux kan je een zgn. 'Virtual Machine' installeren, en daarin een OS zetten dat de rest van je systeem niet beinvloed.
Als je zoiets wil, kan je VirtualBox installeren. Dat vind je gewoon onder Synaptic.
Info om je erin te verdiepen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox
en er is ook een uitgebreide handleiding als pdf van de makers van dit moois:
http://download.virtualbox.org/virtualbox/3.0.12/UserManual.pdf

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!

Je slaat de nagel op zijn kop.
Dat is het gene wat ik wil doen.
Virtual machine draaien zodat ik enkele zaken (zoals tomtom, wysiwygwebbuilder) onder windows kan blijven draaien.

Thanks voor de uitleg, en sorry als het niet geheel duidelijk was mijn vraag stelling.

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/04, 15:57:45 »
Ja, het wees er al een beetje op dat je iets dergelijks bedoelde maar je had het tevens over vpn netwerken. Mijn navraag leidde tot een bevestiging van het feit dat het om een  VPN netwerk ging maakte de verwarring compleet. Maar nu is het duidelijk. :)