Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Opstarten Karmic geeft ongewild stuk tekst  (gelezen 1649 keer)

[OPGELOST]Opstarten Karmic geeft ongewild stuk tekst
« Gepost op: 2009/12/01, 13:22:23 »
Karmic (nieuwe install met grub2) in dual boot werkt hier perfect op een Medion 8800.
Alleen bij het opstarten van Karmic zit een vervelend foutje.
Bij opstarten, dus meteen na Grub, krijg ik een klein stukje tekst waarbij hij vraagt om inloggegevens met wachtwoord.
Als ik iets intyp geeft hij meestal een foutmelding, om vervolgens na 3-5 seconden toch door te starten naar het het bruine plaatje met de bewegende lichtstreep.
Ook zonder intypen verdwijnt die tekst wel na 3-5 seconden. Het is blijkbaar iets overbodigs maar ondanks pogingen het opstarten aan te passen in opstartmanager en inlogscherm blijft de niet ter zake doende tekst steeds terugkeren.
Hoe krijg ik dat weer normaal?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/02, 13:27:28 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Opstarten Karmic geeft ongewild stuk tekst
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/01, 13:52:23 »
Wat voor foutmelding krijg je als je wat invult? En hoe ziet het scherm er verder uit als je om die gegevens gevraagd wordt?

Offline kel_p

• Lid
    • www.labordusjes.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/01, 14:00:22 »
Waarschijnlijk zie je gewoon de bash login regels.. alvorens je grafische loginmanager (GDM) de boel overneemt.
Je kunt het dus negeren en gewoon wachten totdat GMD het heeft overgenomen.

Het zou me niet verbazen als je hetzelfde ziet als wanneer je van terminal switched middles ctrl-alt-f1 bv.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/01, 16:07:13 door kel_p »
Hardware: Asus P5QC, Intel Core 2 Quad Q8200, 4Gb DDR3, 3x1Tb HD, GeForce 9500 GT
Powered by: Arch(64)

http://ubuntuforums.org/member.php?u=44758
http://www.labordusjes.nl

« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/01, 15:57:46 »
ctrl-alt-1
Je bedoelt ctrl-alt-F1

Offline kel_p

• Lid
    • www.labordusjes.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/01, 16:06:51 »
thanks..  ;)
Heb het aangepast.
Hardware: Asus P5QC, Intel Core 2 Quad Q8200, 4Gb DDR3, 3x1Tb HD, GeForce 9500 GT
Powered by: Arch(64)

http://ubuntuforums.org/member.php?u=44758
http://www.labordusjes.nl

Offline Tom

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/01, 16:20:32 »
Bij opstarten, dus meteen na Grub, krijg ik een klein stukje tekst waarbij hij vraagt om inloggegevens met wachtwoord.

Ik krijg dat ook duurt nog geen  sec lees nog juist iets van login dan start hij gewoon verder.
Ik gebruik de automatische aanmelding.

bash login regels.. alvorens je grafische loginmanager (GDM) de boel overneemt.
Denk dat dus ook.
Gewoon niks van aantrekken. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/01, 22:03:39 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Passant

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/01, 17:39:37 »
Het is waarschijnlijk gewoon deze bug.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/01, 22:39:23 »
Het is waarschijnlijk gewoon deze bug.
Ja inderdaad dat beschrijft het (in zijn variaties die worden aangetroffen).
Wat die foutmelding betreft: die kan ik helaas niet weergeven. Als je bij die inlog-vraag iets intypt meldt hij onmiddellijk dat dat onjuist is of zoiets en stelt dezelfde vraag opnieuw. Desondanks start hij daarna wel door.
Ik heb al geprobeerd de opstart-schermen aan te passen, maar dat helpt niet.
Overigens heb ik het op een andere PC waar ik een upgrade van 9.04 naar 9.10 heb gedaan, niet gezien.

Met switchen in de terminal met ctrl-alt-F1 geeft inderdaad dezelfde inlogtekst.  

Het is (ondanks alle updates die ik elke dag binnenhaal) dus niet veel meer dan een schoonheidsfoutje, maar ach ook die wil toch niemand.
Het is dus blijkbaar wachten op een debugger.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/02, 09:43:55 door Peterbeter »
Herman Brood

« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/02, 09:42:59 »
aanvulling op bovenstaande:
Mogelijk heb ik de oorzaak van het tekst-euvel gevonden, zoals door sommigen beschreven in bovengenoemde bug
( https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xsplash/+bug/432238). U ziet daar ook mijn onderstaande aanvulling.

Door in Opstart-Manager de resolutie van de tekst in Grub 2 aan te passen is de vervelende tekst bij het opstarten nu geheel verdwenen.
Mijn vermoeden is dus dat dit bug te maken heeft met deze (helaas nogal onvolwassen) grub2.

Voor degenen die Opstart-Manager (nog) niet hebben geïnstalleerd: dat kun je doen via synaptic. De instelmogelijkheden ervan zijn nog al beperkt, met name betreffende de opstart-schermen. Maar de bug is bij mij nu weg.
....Alleen moet je nu bijna een vergrootglas hanteren om het boot-loader menu te lezen. Ik zal proberen of ik kan vinden wat de verschillende instellingen verder opleveren. Het is dus nog kiezen tussen twee minder optimale dingen. Tja, Karmic is inderdaad nog niet helemaal klaar....
« Laatst bewerkt op: 2009/12/02, 10:04:32 door Peterbeter »
Herman Brood