Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Edit as root  (gelezen 6150 keer)

Re: Edit as root
« Reactie #25 Gepost op: 2009/11/28, 11:51:44 »
Duizend mensen, duizend wensen.   ;)

Het eerste(?) dat ik altijd installeer in een nieuwe Linux is MC (Midnight Commander). Ideaal   =D
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline ivo

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/11/28, 12:07:02 »
Duizend mensen, duizend wensen.   ;)

Het eerste(?) dat ik altijd installeer in een nieuwe Linux is MC (Midnight Commander). Ideaal   =D

Maar op Linux / UNIX ook duizend mogelijkheden :evil:
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/11/28, 16:53:40 »
Als topicstarter zal ik ook nog een duit in het zakje doen. Ten eerste wil ik nog even mijn openingsvraag hier weergeven:

Citaat
Ik werk altijd met KDE, maar nu ben ik met een gewone Ubuntu bezig en ik vroeg me af of er een simpele manier is om vanuit Nautilus een bestand te bewerken als root.

Het lijkt me een duidelijke vraag. Ik werk sinds Dapper met Ubuntu maar altijd met de KDE-versie ervan. Nu ben ik bezig om voor iemand een Gnome Ubuntu te installeren. Ik moet een aantal bestanden bewerken in de /etc-map en ook nog een paar in de /usr/NX/etc en ik vroeg dus of er een mogelijkheid was om dat vanuit Nautilus te doen. Ik vroeg niet of dit de beste manier was, want dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Mijn voorkeur is om dit te doen vanuit een grafische omgeving als Gnome of KDE. KDE ken ik, maar heb ik nu dus niet bij de hand. Als ik dan als reactie krijg dat ik vi moet nemen, is dat op zich een duidelijke stelling, maar natuurlijk geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag was of het vanuit Nautilus kon. Gelukkig waren er anderen die wel het goede antwoord gaven.

Ivo, ik vind het bewonderenswaardig dat je met vi werkt, want eerlijk is eerlijk, je hebt gelijk. Vi is op elk Linux of andersoortig Unix-systeem aanwezig. Ik heb even gechecked, het staat zelfs op m'n MAC-mini met Snow Leopard. Zelf heb ik in MSDOS nog heel lang gebruik gemaakt van edlin. Ook zo'n programma dat als voordeel had dat het altijd aanwezig was op elk MSDOS-systeem. Nou ja, tot aan versie 5 of 6 geloof ik, want toen was het vervangen door de editor van MSBasic, maar toen was het niet meer zo belangrijk omdat er  met Windows versie 3 een bruikbare grafische schil was met een editor. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik dus het voordeel van universele programma's begrijp.

Mijn voorkeur is echter om zoveel mogelijk vanuit een grafische omgeving te doen. Dat heb ik dus al vanaf dat ik me Windows 3 eigen gemaakt heb. In die tijd heb ik ook al een paar keer naar Linux gekeken. Dat zal zo rond 1992 geweest zijn. Je had toen RedHat, SuSE en volgens mij Caldera. Ik heb toen ook zitten spelen met Unixware van Novell. Vanouds ben ik een Novell-netwerkbeheerder, namelijk. Helaas waren al die versies in het pre-internet-tijdperk ten eerste nog heel beperkt en ten tweede was je voor je ondersteuning afhankelijk van de boekwinkel en van een paar freaks in je omgeving die niets liever deden dan hun kernel te tunen en te hercompileren. Overigens was het in die tijd nog heel gewoon dat je daarmee begon, als je linux ging installeren.
Na nog een paar keer tevergeefs wat geprobeerd te hebben met Linux, ben ik eind 2006 definitief overgegaan naar Kubuntu. En het eerste wat ik altijd installeer is Krusader, een Twin-panel filemanager die duidelijk geinspireerd is door Total Commander die weer afkomt van de aloude Norton Commander. Als ik eerlijk ben is dat voor mij nog steeds de belangrijkste applicatie die mij bij KDE houdt.
Ik heb nu ook weer wat zitten spelen met Gnome Commander maar de eerste keer dat ik van daaruit een SMB-connectie probeerde te maken crashte dat ding acuut.

Maar goed, ik begin wat af te dwalen geloof ik. Wat ik eigenlijk nog wil zeggen is dat het succes van Ubuntu voortkomt uit de laagdrempeligheid ervan. Dat betekent dus dat er een goed werkende grafische schil is. En als het dan niet echt nodig is, moet je mensen ook zoveel mogelijk bij de terminal vandaan houden. De mensen die er wel aan toe zijn, die komen er heus wel mee in aanraking.

« Laatst bewerkt op: 2009/11/28, 16:57:38 door ruujan »

« Reactie #28 Gepost op: 2009/11/28, 18:16:37 »
........... En het eerste wat ik altijd installeer is Krusader,........... Als ik eerlijk ben is dat voor mij nog steeds de belangrijkste applicatie die mij bij KDE houdt.
.............

Doe ik ook (samen met MC) , maar dan in Gnome.  ;)
(ben na jaren KDE gebruik toch op Gnome overgestapt. Juist vanwege de eenvoud)
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)