Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) Backupserver op afstand  (gelezen 1181 keer)

Offline Tom

• Lid
(opgelost) Backupserver op afstand
« Gepost op: 2009/09/15, 23:50:11 »
Staat bij mij aangevinkt bij  Systeemdiensten. ???
Weet alleen niet waarvoor het daar staat en aangevinkt is .. iemand een idee.

Van Xmarks misschien ?.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/16, 09:26:07 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Backupserver op afstand
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/16, 00:01:04 »
Was volgens mij al eens in een topic langs gekomen.
rsync staat bij mij wel geinstalleerd, volgens mij hoort dit bij de standaard installatie.
Het komt bij mij alleen niet voor bij systeemdiensten.

Edit: gevonden http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/rsync-backup-server-op-afstand/msg459719/#msg459719
Tom zie ook je eigen berichtjes daarboven.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/16, 07:25:58 »
Ik weet het Gijsbert dat we er als eens over geschreven hadden ik was alleen de topic starter niet.
Maar ik weet nog altijd niet waar dat nu voor is.. ???
Vooral dat woord Backup interesseert mij , het enige backup progje wat ik heb is Xmarks maar kan mij niet voorstellen dat het daar van is.
Ben even nieuwsgierig , maar veel reacties krijg ik niet wat mij het idee gaf dat er weinig mensen zijn die dat ook hebben.
Groetjes Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/16, 08:58:43 »
Dit is de rsync daemon. rsync kan over een netwerk heen werken met een rsync daemon, wat  efficiënter is dan werken via een shell (zie man rsync). Staat in een standaard installatie inderdaad op actief.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/16, 09:24:25 »
Bedankt .
Heb dit gevonden zal het eens doorkauwen. :)
http://manual.sidux.com/nl/sys-admin-rsync-nl.htm
Groet Tom. :)

Offline n00buntu

• Lid
Re: (opgelost) Backupserver op afstand
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/16, 09:32:46 »
Hier ook nog een Engelstalig document over rsync: https://help.ubuntu.com/community/rsync

Zo te zien is er ook nog een programmaatje grsync (beschikbaar/verkrijgbaar via de repositories), dat een GUI is rondom rsync en geeft alleen een beperkte ondersteuning voor de belangrijkste opties voor lokaal back-up werk.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/16, 09:39:25 »
Ik weet het Gijsbert dat we er als eens over geschreven hadden ik was alleen de topic starter niet.
Maar ik weet nog altijd niet waar dat nu voor is.. ???
Vooral dat woord Backup interesseert mij , het enige backup progje wat ik heb is Xmarks maar kan mij niet voorstellen dat het daar van is.
Ben even nieuwsgierig , maar veel reacties krijg ik niet wat mij het idee gaf dat er weinig mensen zijn die dat ook hebben.
Groetjes Tom.
Xmarks gebruik ik ook,hierbij staan de bookmarks,bladwijzers, op een externe server en kan je diverse vormen van synchronisatie toepassen. Van PC1 naar de server, van de server naar PC2 etc.
Wat ik van rsync begrijp, is dat je op een soort gelijke wijze met een backup kan werken. Wat ik alleen vreemd blijf vinden is dat bij jouw rsync bij systeem diensten staat en bij mij niet. Misschien ligt dit aan de rsync demon zoals Vanadium al schreef, deze is bij mij denk ik niet geactiveerd. Blijft alleen de vraag, waarom deze bij jou wel geactiveerd is en bij mij niet. Ik begrijp uit jouw schrijven dat je dit zelf niet hebt gedaan. Ik zal vanavond eens kijken, ik zit nu niet achter mijn eigen PC.

Offline n00buntu

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/16, 10:00:24 »
Blijft alleen de vraag, waarom deze bij jou wel geactiveerd is en bij mij niet. Ik begrijp uit jouw schrijven dat je dit zelf niet hebt gedaan.
Bij mij stond deze ook geactiveerd. Dat behoort kennelijk bij een standaard Ubuntu installatie (i.i.g. van 9.04).

Misschien dat jij hem ooit eens hebt uitgevinkt...?

Re: (opgelost) Backupserver op afstand
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/16, 10:04:51 »
Nee, ik heb deze niet uitgevinkt of verwiderd. Rsync staat er niet bij in het lijstje. ???