Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mount HD Permissions  (gelezen 1726 keer)

Offline Hij

• Lid
Mount HD Permissions
« Gepost op: 2006/10/27, 19:12:05 »
Ik heb een simpele vraag, waar ik zo snel geen antwoord op kan vinden.
Ik heb de volgende partitie indeling:
Citaat
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hda1       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hda4       /data           ext3    defaults        0       2
/dev/hda3       /home           ext3    defaults        0       2
/dev/hda2       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/hdd        /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0
Ik wil de permissie veranderen van "/data", nu heeft alleen de root toegang. Als ik sudo gebruikt heb dan heb ik toegang tot deze schijf, anders niet. Ik wil dat iedere gebruiker toegang heeft tot deze schijf.

Offline eendje

• Lid
Mount HD Permissions
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/27, 20:36:09 »
De regel:

wijzigen in zoiets als:

/dev/hda4       /data           ext3    rw,user        0       2
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

Offline Hij

• Lid
Mount HD Permissions
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/27, 20:54:32 »
eendje thanks voor je reactie.
Het heeft niet geholpen. Wat ik eigenlijk heel raar vind. Eerst stond die op defaults en had ik gewoon schrijf rechten. Nu opeens niet meer. Als ik bij eigenschappen kijk in Thunar (filemanager van XFCE) dan zegt die dat alleen de root toegang heeft tot deze partitie. (De root is owner)
Het veranderen van de fstab heeft niet geholpen (heb zelfs een restart gedaan).
Vanavond kom ik niet meer op het forum, maar als mensen nog tips hebben dan lees ik die graag morgen :)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Mount HD Permissions
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/27, 21:19:48 »
leuk geprobeerd, maar ik denk dat het probleem zich niet in /etc/fstab voordoet, maar eerder op de partitie zelf, aangezien ext3 permissies per map/bestand toewijst.

Probeer eens:

ls -l /data
(of als dat niet kan als gewone gebruiker: sudo ls -l /data)

dan zul je zien wat de permissies zijn van de hoofdmappen en -bestanden op de partitie /data

om je huidige gebruiker owner te maken van de hele partitie /data kan je bijvoorbeeld dit doen:

sudo chown -R $USER:$USER /data

verklaring:
sudo: voer commando uit met admin rechten
chown: change ownership, verander eigenaar van mappen/bestanden
-R: is een optie bij chown die aangeeft dat het veranderen van de eigenaar recursief moet gebeuren, dit betekent dat de eigenaar ook wordt veranderd op alle submappen en onderliggende bestanden
$USER:$USER: de gebruikersnaam en groep die eigenaar zal worden van de mappen/bestanden.. Gebruikersnaam en groep zijn gescheiden van elkaar door een dubbele punt, maar je mag ook gewoon 2 keer je gebruikersnaam opgeven. $USER is een variabele die je huidige gebruikersnaam bevat. (Je kan dus gewoon $USER typen in plaats van je gebruikersnaam als je dat zou willen)
/data: het bestand of map waarvan de eigenaar wordt veranderd

PS: defaults mag je terugzetten in /etc/fstab, in plaats van rw,user -- om het netjes te houden he :)

edit: verklaring van het chown commando erbij geplaatst
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

ifokkema

• Gast
Mount HD Permissions
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/28, 12:14:03 »
Citaat van: eendje
De regel:

wijzigen in zoiets als:

/dev/hda4       /data           ext3    rw,user        0       2
Mochten jullie geinteresseerd zijn; de reden waarom dit niet werkt is dat 'user' slechts aangeeft dat een normale user de partitie mag mounten, terwijl normaal alleen root dat mag. Maar aangezien er geen noauto bij staat, wordt de partitie standaard gemount tijdens het opstarten... door root. Een sudo chown -R is inderdaad wat je moet doen.

Wat ik nog wel wil toevoegen; als je wilt dat IEDERE GEBRUIKER op de schijf kan, heb je het probleem nog niet opgelost. Dan moet je een groep waar iedereen in zit instellen als owner met chmod -R g+w of erger; chmod -R a+w zonder groep owner te veranderen.

Offline Hij

• Lid
Mount HD Permissions
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/28, 14:52:56 »
@Profox: Thanks voor je duidelijke uitleg. Het probleem is verholpen. Ik heb natuurlijk in fstab defaults terug gezet.
Wat is Ubuntu / Linux toch mooi opgebouwd! Voor iemand als mij is dit (nog) te moeilijk om zelf uit te vogelen, maar met hulp is het geen probleem! Door het toepassen van deze rechten geeft mijn besturingssysteem wel een veilig gevoel!
De uitleg bij het command: "sudo chown -R $USER:$USER /data" vond ik ook heel prettig. Nu weet ik wat er gebeurd als ik dit invoer.

@ifokkema: Ook bedankt voor je uitleg! Ik begin steeds meer van mijn systeempje te snappen.

Geweldig eigenlijk dit forum, niet alleen hulp ook uitleg!!!