Ik heb gelezen dat het bewaren van permissies ed met rsync beter is geregeld op een ext3 partitie.
Dat is correct, maar je server moet dan wel unix bestandssystemen volledig ondersteunen.
Gewoon je USB van je server loskoppelen en aan de Linux laptop verbinden lijkt mij eenvoudigst als huisoplossing, tenzij dat om één of andere reden minder praktisch is.
Lokaal backuppen en ingepakt overzetten kost niet zozeer ruimte, want je kan dat "on de fly" doen. Wel ben je absoluut alle voordelen van rsync kwijt.
Nu denk ik dat je je backup strategie moet herzien. Je kan niet zomaar een gans ubuntu systeem backuppen met rsync. In het bestandssysteem zitten namelijk ook allerlei "bestanden" die geen eigenlijke bestanden op schijf zijn.
Zelf doe ik nooit een backup van mjn hele systeem: het systeem zelf is namelijk gratis, gemakkelijk te downloaden en te installeren, en wordt om de zes maanden bijgewerkt. Waar ik me alleen zorgen over maak, is mijn persoonlijke gegevens. Die zou je, met rsync, probleemloos kunnen backuppen op een ntfs partitie op je server.
Om het ganse systeem te backuppen, als je dat al wil doen (kost ontzettend veel tijd en is in een oogwenk verouderd), moet je eerder met schijfimages werken.