Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup maken [OPGELOST!]  (gelezen 4992 keer)

Offline Sophia

• Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Backup maken
« Reactie #25 Gepost op: 2009/04/28, 17:03:53 »
Ja Track, ik moet inderdaad zien dat ik in de BIOS kom. Normaliter lukt dat gewoon, maar nu natuurlijk niet, zul je net zien =D ???

Nee, ik "zit' in het volwassenenonderwijs. Ik weet dat Edubuntu meer een toevoeging is voor regulier onderwijs, maar ik ben gewoon erg benieuwd. Heb de filmpjes ervan al gezien! ach ja, ik kan ook delen ervan installeren, ik weet het wel hoor:-).

Nou, nu zien dat ik in die bios kom, jemig wat een toestand zeg, ik lijk wel weer een kleuter af en toe haha

Offline track

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/04/28, 17:14:36 »
Kun je niet met [F5] of [F8] of [F9]  (zo'n beetje spechtachtig tijdens het eerste opstarten, de BIOS-fase)
in een menu waar je de startschijf rechtstreeks kunt kiezen ?  Vaak is er zoiets toch.
(anders: welk computer of moederbord heb je ? dan kunnen wij het in de manual opzoeken)

track

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/04/28, 17:31:37 »
Ik heb het gevonden hoor track! Het gaat zo snel, dat opstarten, en er staat niet gewoon: BIOS = F2 ofzo.

En ik heb eerst IDE cd-rom ingesteld als eerste, toen het niet werkte USB cd-rom. Werkte ook niet, dus toen toch maar weer IDE cd-rom. HD staat helemaal achteraan als boot-optie, maar hij pakt de cd-rom echt niet hoor! Wat vermoeiend zeg ... 100x opnieuw opgestart, zucht.

De cd-rom is goed gedownload en op cd-rom gezet volgens mij ... het is een iso-bestand, zoals vermeld staat op de installatiehulpsite (http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopJaunty). Hij is 699 MB groot, net als aangegeven stond op de website/tijdens het downloaden, dus er missen geen bestanden. Heb je enig idee hoe dit kan???

Offline track

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/04/28, 17:33:53 »
Verklap even welk soort computer of moederbord je hebt.
Anders heb ik er geen idee.  En, is het gewoon een interne CD-speler ?

track

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/04/28, 17:37:21 »
Track, moederbord ... geen flauw idee, maar het is een Medion laptop. 146 GB HD, 2 GB geheugen ... wat nog meer? :-) en er staat nog: intel Pentium dual-core inside.

O ja een gewoon intern cd-rom/dvd-station en niks geen flauwekul zeg maar, want daar snap ik toch nix van LOL

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #30 Gepost op: 2009/04/28, 17:38:32 »
De cd-rom is goed gedownload en op cd-rom gezet volgens mij ... het is een iso-bestand

Dit ging over iets anders, je persoonlijke gegevens maar ik lees:

Heb de boel maar op z'n leeks gebackupt :).

Om dit uit te sluiten: je hebt de iso "als een iso" gebrand toch? En niet (vergeet me) op z'n leeks gebackupt :)?

Dan heb je mogelijk wel een goede back-up maar daar start de computer niet van op! ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2009/04/28, 17:46:32 »
eh nou ja, ik heb gewoon Brasero aangezet en hup de boel op cd-rom gekopieerd. ik mócht nieteens kiezen wat voor bestand het dan werd! op de cd-rom (als je die opent met Locaties) staat gewoon een iso-bestand, dus ik neem aan dat het dat dan ook is? Of ...?

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #32 Gepost op: 2009/04/28, 17:53:07 »
op de cd-rom (als je die opent met Locaties) staat gewoon een iso-bestand, dus ik neem aan dat het dat dan ook is? Of ...?

Dat neem ik dan ook aan. Maar daar kan een computer NIET van opstarten. Een iso bestand is een "image" (beeldbestand) van een cd-rom. Van deze "image" kan je weer een fysieke cd-rom branden. http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBranden

Dan zie je met "Locaties" GEEN iso meer!
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/04/28, 17:56:15 »
oef ... ik ben al bezig de boel opnieuw te downloaden (had hem al weggegooid) en dan zal ik hem netjes opzoeken en dubbel erop klikken. Ik zet hem gewoon op het bureaublad,  ??? dan kan er niks meer misgaan hopelijk ...

zou het nu dan goed gaan? wat zou dat leuk zijn! Nog 8 minuten wachten op de download

Offline track

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/04/28, 18:01:09 »
@"moederbord": mijn vraag was eigenlijk of er nog andere punten in het BIOS zijn (in het menu met de "boot options")
Want bij een Intel Mobo van mij is er nog een gescheiden punt waar je bij de CDs kunt kiezen welk "drive" je wilt hebben.
En mits daar iets niet goed staat zal hij ook niet vanaf de CD starten.

Maar wat je over de CD zegt klinkt een beetje verdacht.  Heb je de CD niet aangemaakt door simpel op de ".iso" te klikken ?
Dan zou hij normaal de ".iso" rechtstreeks op CD branden.  Dat is namelijk de bedoeling.

track

p.s.: de "oude" kun je trouwens (net als in "real life") ook weer uit de prullenbak pikken.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/28, 18:03:31 door track »

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/04/28, 18:06:48 »
o jee track wat een moeilijke vraag over die cd ... ik moet je het antwoord echt schuldig blijven! Er zijn idd een heleboel opties, een paar met usb, ik weet het niet meer uit mijn hoofd hoor, maar dat komt straks wel!

Maar ik heb het .iso-bestand via brasero gekopieerd en dat was dus fout. En ik heb de prullenbak al geleegd, dus helaas .. kan ik hem er niet meer uitvissen

Maar goed, hij is net klaar met downloaden, dus deze keer ga ik hem GOED op de cd-rom zetten. Ha over 5 minuten is het klaar denk ik. Dan de BIOS maar weer testen ...

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/04/28, 18:08:28 »
en netjes op de langzaamste stand zetten ... dat is een goeie geduldoefening:-)

Ondertussen (nog 6 minuten te gaan) vast dromen over een laptop die straks weer geluid voortbrengt, ook zónder boxen ... en die internet gewoon uit de lucht plukt als ik in de trein zit ... en dan deze keer niet weer van alles zomaar instellen, maar eerst nadenken

Nog 4 minuten ...
« Laatst bewerkt op: 2009/04/28, 18:12:15 door Sophia »

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/04/28, 18:22:15 »
hij staat op de cd-rom. als het goed is, gaat'ie nu dus installeren! als ik hier een tijdje niet kom, doet'ie het:-)

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2009/04/28, 19:06:22 »
Nou, tis gelukt!!! Wat goed he, dit forum ... soms duurt het dan nog erg lang, maar uiteindelijk lukt het vaak wel.
Zucht wat een opluchting en heel veel dank voor jullie allemaal, heren!!!
Morgen configureren en kijken of ik die X-marks bijv. weer aan de praat krijg

Offline Sophia

• Lid
Re: Backup maken [OPGELOST!]
« Reactie #39 Gepost op: 2009/04/29, 13:50:17 »
o ik wou net een laatste opmerking plaatsen en hem afsluiten, maar tis al gebeurd zie ik =D

Namelijk dat ik zo blij ben met dat Xmarks!!! Goeie tip was dat, al mijn wachtwoorden en favorieten zijn terug, wat een opluchting!! Nou mag ie dicht:-)