Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST)overstelpt met errors?  (gelezen 7337 keer)

Offline track

• Lid
Re: overstelpt met errors?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/03/24, 23:48:51 »
Heb je in de  /etc/fstab  regels voor de externe schijven aangemaakt dan ?
Normaal zou dat geen verschil maken (het is dus blijkbaar een echte bug !), maar misschien verhelpt het toch het probleem.

Dus even jouw  /etc/fstab  in de  Extra opties..   Bijlage:  zetten ?
dan zal ik het even bekijken en commentariëren.

track

Offline joske1

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/03/25, 00:04:05 »
Heb je in de  /etc/fstab  regels voor de externe schijven aangemaakt dan ?
Normaal zou dat geen verschil maken (het is dus blijkbaar een echte bug !), maar misschien verhelpt het toch het probleem.

Dus even jouw  /etc/fstab  in de  Extra opties..   Bijlage:  zetten ?
dan zal ik het even bekijken en commentariëren.

track

hierbij screenprint van /etcfstab : Hbb mijn HD daarna gemount maar dat gaf in de uitslag geen verschil!
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline track

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/03/25, 00:28:32 »
Nee, dat zal uiteraard niet verandern.  Het is uiteindelijk de lijst van de statische mountpunten en jouw "externe" worden dynamisch gemount.
(met HAL / automount)

Je zult het verschil wél in de /etc/mtab  terug vinden, want dat is het "protocol" van de mounts.
Dus even een plaatje van deze erbij (met de gemounte "externe") en wij hebben alle gegevens bijeen.

track

Offline track

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/03/25, 11:21:43 »
.. even het vervolg:

De bedoeling is om twee regels voor de twee "externe" in de /etc/fstab bij te voegen voor een statische mount.
Voordien moeten de mountpunten (best onder /media ) er al zijn. 
En ik raad aan dat je de mount per UUID doet opdat het geen verschil maakt in welke USB je welke schijf inprikt.
(Dus mits de UUIDs niet sowieso al in de /etc/mtab staan even met een blkid testen en de UUIDs overnemen)

track

Offline joske1

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/03/25, 13:22:35 »
Er zijn enkele getallen die volgens mij niet helemaal bij elkaar passen.

Hij zegt "used: 70 GB" maar in de lijst zie ik maar 19 GB.  Waar schuilt de rest ?
En op het plaatje zijn er vier ontzettend grote bestanden. (zie vraagteken in de bijlage)  Waar zijn die treug te vinden ?
Zijn er misschien nog verborgen mappen ?  (in nautilus:  [ctrl]-h om hen te kunnen zien)
Of iets in de prullenbak ?   Of in  /lost+found ?  (daar pas na de fsck)

En in twijfel met de live-CD opstarten en het bestandsysteem controleren:  sudo fsck /dev/sda1 (of zo).

track
Voor track: er zit nog een HD intern die niet kan gebruikt worden wegens slechte sector, daar stond vroeger ubuntu op, is verzet naar tweede interne HD! Kan die dat verschil opvangen?
voor runnen fsck krijg ik een waarschuwing, kan dat niet runnen met gemounte onderdelen zonder schade?

Offline joske1

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2009/03/25, 13:26:30 »
Nee, dat zal uiteraard niet verandern.  Het is uiteindelijk de lijst van de statische mountpunten en jouw "externe" worden dynamisch gemount.
(met HAL / automount)

Je zult het verschil wél in de /etc/mtab  terug vinden, want dat is het "protocol" van de mounts.
Dus even een plaatje van deze erbij (met de gemounte "externe") en wij hebben alle gegevens bijeen.

track
Hierbij beeld mtab met externe gemount, kon geen andere afdruk nemen dan deze!

[verwijderd door de beheerder]

Offline joske1

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2009/03/25, 13:32:30 »
.. even het vervolg:

De bedoeling is om twee regels voor de twee "externe" in de /etc/fstab bij te voegen voor een statische mount.
Voordien moeten de mountpunten (best onder /media ) er al zijn. 
En ik raad aan dat je de mount per UUID doet opdat het geen verschil maakt in welke USB je welke schijf inprikt.
(Dus mits de UUIDs niet sowieso al in de /etc/mtab staan even met een blkid testen en de UUIDs overnemen)

track
Ik wacht op verdere uitleg want wat je hier vraagt is voor mij meer dan chinees?? En ik raad aan dat je de mount per UUID

Offline track

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/03/25, 15:18:41 »
Oke, Joske.
1. Op een gemounte partitie kun je inderdaad geen fsck draaien zonder schade.  Dat betekent: je moet eerst alle partities ontkoppelen
(óf via rechterklik of dmv  sudo umount -a in de terminal)   Pas daarna kun je de fsck op die partities loslaten.
En voor de root-partitie (koppelpunt "/") moet je het systeem even van een ander systeem (live-CD oa) opstarten en vanaf dit
de fsck doen.

2. Wat de verschillende mountmethodes zijn kun je best op  http://wiki.ubuntu-nl.org/fstab  zien (hoofdstuk "fstab apparaten formaat").
Volgens de /etc/mtab heb je 3 extra schijven gekoppeld: 
- toestel /dev/sdc1 op het koppelpunt /media/disk-2 (heeft volgens mij geen label (=naam) )
- toestel /dev/sdd1 op het koppelpunt /media/RESERVE (heeft volgens mij de label RESERVE)
- toestel /dev/sde1 op het koppelpunt /media/32_00_00 (heeft volgens mij de label 32_00_00)
De UUID van die toestellen kon ik nog niet zien, je moet eerst een blkid > blkid.txt doen en in de Extra opties..  Bijlage: zetten.

3. Om een bestand te posten hoef je geen prentje te maken.  Je kunt het bestand rechtstreeks in de Extra opties..  Bijlage: zetten.
   (feitelijk stuur je een kopie uiteraard)   En als je meer dan één hebt even  (meer bijlagen)  aanklikken. 
p.s.: wil je de  /etc/mtab  ook nog een keer (rechtstreeks) meesturen ?  Want vanaf een prentje kan ik niet kopiëren en plakken .

track

Offline joske1

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/03/25, 15:56:23 »
Oke, Joske.
1. Op een gemounte partitie kun je inderdaad geen fsck draaien zonder schade.  Dat betekent: je moet eerst alle partities ontkoppelen
(óf via rechterklik of dmv  sudo umount -a in de terminal)   Pas daarna kun je de fsck op die partities loslaten.
En voor de root-partitie (koppelpunt "/") moet je het systeem even van een ander systeem (live-CD oa) opstarten en vanaf dit
de fsck doen.

2. Wat de verschillende mountmethodes zijn kun je best op  http://wiki.ubuntu-nl.org/fstab  zien (hoofdstuk "fstab apparaten formaat").
Volgens de /etc/mtab heb je 3 extra schijven gekoppeld: 
- toestel /dev/sdc1 op het koppelpunt /media/disk-2 (heeft volgens mij geen label (=naam) )
- toestel /dev/sdd1 op het koppelpunt /media/RESERVE (heeft volgens mij de label RESERVE)
- toestel /dev/sde1 op het koppelpunt /media/32_00_00 (heeft volgens mij de label 32_00_00)
De UUID van die toestellen kon ik nog niet zien, je moet eerst een blkid > blkid.txt doen en in de Extra opties..  Bijlage: zetten.

3. Om een bestand te posten hoef je geen prentje te maken.  Je kunt het bestand rechtstreeks in de Extra opties..  Bijlage: zetten.
   (feitelijk stuur je een kopie uiteraard)   En als je meer dan één hebt even  (meer bijlagen)  aanklikken. 
p.s.: wil je de  /etc/mtab  ook nog een keer (rechtstreeks) meesturen ?  Want vanaf een prentje kan ik niet kopiëren en plakken .

track
Heb getracht te umounten maar ik krijg volgend venster?
ook blkid .txt
« Laatst bewerkt op: 2009/03/25, 17:30:09 door joske1 »

Offline track

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/03/25, 18:10:59 »
Oeps, wat zegt die umount ?? 
Dat is een geheel nieuw aspect, dat er misschien iets met de rechten in  /etc aan de hand is.
(dat met die lock-file snap ik nog niet helemaal)

Wil je een  ls -als / doen en kijken hoe de rechten van /etc  staan ?  Bij mij is het:
8  drwxr-xr-x  129  root  root   8192  2009-03-25 09:07  etcEn vervolgens ls -als /etc  en de rechten van /etc/mtab ?  Bij mij:
4  -rw-r--r--   1  root    root       506  2009-03-25 09:07  mtab
En kun je onder [Locaties] de andere partities via rechterklik "ontkoppelen" dan ?

track

Offline joske1

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/03/25, 23:10:59 »
Oeps, wat zegt die umount ?? 
Dat is een geheel nieuw aspect, dat er misschien iets met de rechten in  /etc aan de hand is.
(dat met die lock-file snap ik nog niet helemaal)

Wil je een  ls -als / doen en kijken hoe de rechten van /etc  staan ?  Bij mij is het:
8  drwxr-xr-x  129  root  root   8192  2009-03-25 09:07  etcEn vervolgens ls -als /etc  en de rechten van /etc/mtab ?  Bij mij:
4  -rw-r--r--   1  root    root       506  2009-03-25 09:07  mtab
En kun je onder [Locaties] de andere partities via rechterklik "ontkoppelen" dan ?

track
Voor track: ik werk via Gnome Commander, bij etc: RWXR-XR-X  Root, enkel chatscripts: RWXR-X -- ---  root; / mtab: RW- R-- R--  root

Offline track

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/03/25, 23:50:59 »
Kon je de partitie ontkoppelen dan ?  (ik bedoel per individuële schijf)

track

Offline joske1

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/03/26, 12:46:09 »
Kon je de partitie ontkoppelen dan ?  (ik bedoel per individuële schijf)

track
Allo ik heb cd opgestart en sudo umount -a gedaan. Krijg dat de drive bewig zijn.
a
Als ik fsck run geeft dit fsck......1.41.3  12 oct2008

Offline track

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2009/03/27, 02:14:17 »
Het is normaal dat hij weigert om  "/" (root) te ontkoppelen. 
Vandaar zal er altijd de melding zijn van "kon / niet ontkoppelen, is bezig". 

Een beetje raar is het als er meer partities zijn die hij niet kan ontkoppelen. 
Dat heb je feitelijk alleen wanneer nog een bestand op die partitie open staat. 
In twijfel moet je dus dit punt nagaan en de desbetreffende bestanden en mappen sluiten.
(met  sudo lsof  krijg je een lijst welke bestanden geopend zijn en wie hen heeft geopend )

De parameter "-v" maakt trouwens vele commando's een beetje klestachtiger. 
Je kunt dus ook sudo umount -av proberen en het resultaat bekijken.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/03/27, 02:21:42 door track »

Offline joske1

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2009/03/28, 19:43:24 »
Het is normaal dat hij weigert om  "/" (root) te ontkoppelen. 
Vandaar zal er altijd de melding zijn van "kon / niet ontkoppelen, is bezig". 

Een beetje raar is het als er meer partities zijn die hij niet kan ontkoppelen. 
Dat heb je feitelijk alleen wanneer nog een bestand op die partitie open staat. 
In twijfel moet je dus dit punt nagaan en de desbetreffende bestanden en mappen sluiten.
(met  sudo lsof  krijg je een lijst welke bestanden geopend zijn en wie hen heeft geopend )

De parameter "-v" maakt trouwens vele commando's een beetje klestachtiger. 
Je kunt dus ook sudo umount -av proberen en het resultaat bekijken.

track

Aan track ik heb nogmaals een en ander uitgevoerd o.a. pmount en volgens mij zitten de twee Uitwendige HD nu in de folder media waar ze thuishoren. Uit verdere voorzorg ga ik ze wel umounten als ik er niet moet op zijn en mounten als ik er iets wil opzetten op afhalen, om problemen in de toekomst te voorkomen.
Dank voor de verstrekte hulp.
Joske1