Anders moet je handmatig verbinden, en dat kan inderdaad zo eenvoudig als het klikken van een nautilus bookmark.
En je wilt niet weten hoe eenvoudig dat is.
Ik heb de gedeelde map op de andere pc dus als Bladwijzer onder Locaties gezet. Er staat
géén regel voor in fstab.
Pc opnieuw opgestart, op Bladwijzer geklikt, er verschijnt een venster 'Openen sleutelring' waar ik mijn wachtwoord moet invullen. Dat gedaan en ik ben in de gedeelde map.
Echter......... daarnet vulde ik het wachtwoord niet in omdat ik alleen de tekst van dat venster 'Openen sleutelring' wilde opschrijven en hier vragen of dat niet ergens uit te schakelen was.
Ik klikte daarom in dat venster op 'Niet toestaan'. Venster verdwijnt, nieuw venster met iets andere tekst en de vraag om m'n wachtwoord in te vullen. Wéér op 'Niet toestaan' geklikt. Venster verdwijnt en er verschijnt een venster met daarin o.a. de optie om het wachtwoord 'voor altijd' te onthouden.
Hé, precies wat ik zocht.

Dus wachtwoord ingevuld, 'wachtwoord voor altijd onthouden' aangevinkt en de pc opnieuw opgestart.
Opnieuw naar die Bladwijzer, opnieuw een venster 'Openen sleutelring' met de vraag om m'n wachtwoord.

Wachtwoord onthouden was er dus niet bij, maar het 'mooiste'

komt nog. Géén wachtwoord ingevuld, op alle vensters die opdoken op 'Niet toestaan' geklikt en daarna opent gewoon de gedeelde map op de andere pc.
Dat moet toch helemaal niet kunnen?! Waarvoor dient een wachtwoord dan?