Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] 2e linux distro verwijderen  (gelezen 1164 keer)

Wiljan

• Gast
[Opgelost] 2e linux distro verwijderen
« Gepost op: 2009/01/24, 12:04:45 »
Hoi,

Heb naast een werk pc met Ubuntu 8.04 ook nog een laptop.
Op deze laptop heb ik momenteel een dualboot met versie 8.04 en 8.10.
Nu wil ik eigenlijk alleen 8.10 hierop behouden en 8.04 dus verwijderen.
Hoe moet ik dit nu aanpakken, heb al gezocht maar het gaat steeds over dualboots met windows en linux.

Gr Wiljan
« Laatst bewerkt op: 2009/01/25, 23:10:33 door Wiljan »

Offline Floris

• Lid
Re: 2e linux distro verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/24, 12:36:52 »
Als het goed is staan 8.04 en 8.10 op verschillende partities, in principe kun je dus gewoon, met behulp van een programma als Gparted, de partitie waar 8.04 op staat verwijderen en de vrijgekomen ruimte aan een andere partitie toevoegen.

Waar je wel op moet letten: alle data van je 8.04-partitie wordt op deze manier verwijderd, wees er dus zeker van dat alles wat je behouden wilt alvast gekopieerd is naar een andere partitie.  Verder is het belangrijk dat je /home directory niet op de 8.04-partitie staat, waarschijnlijk staat /home op een eigen partitie en vormt dit geen probleem.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Wiljan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/24, 15:10:01 »
Tja, ik heb toch iets fout gedaan.
Na opstarten kreeg ik enkele foutmeldingen en vervolgens gebeurde helemaal niets meer.
Ubuntu 8.10 maar gewoon opnieuw geinstalleerd.
Was gelukkig wel zo slim geweest om enkele belangrijke bestanden te backuppen.
Toch hartstikke bedank voor de snelle reactie.

Gr Wiljan

JimZ

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/25, 00:08:23 »
Ervan uitgaande dat 8.04 op partitie 1 staat en 8.10 op partitie 2 ( 't is maar een voorbeeld) en je verwijdert dan 8.04 (partitie 1 dus) en voegt vervolgens die vrije ruimte toe aan je 8.10 installatie op partitie 2 dan dan wordt die voorheen tweede partitie dus nu de eerste partitie op de schijf en kloppen de verwijzingen in de bootloader grub niet meer dus logisch dat je dan foutmeldingen krijgt.

Je zult dat dan moeten aanpassen in het bestand /boot/grub/menu.lst

Gr,
Jim

Wiljan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/25, 22:55:10 »
We zullen maar gewoon zeggen, alweer wat bijgeleerd  =D

Offline Floris

• Lid
Re: [Opgelost] 2e linux distro verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/26, 12:17:42 »
Ai, dat had ik dus over het hoofd gezien; het is eigenlijk niet zo vreemd dat je je GRUB-menu mogelijk nog moest aanpassen, daar had ik wel op moeten wijzen: mea maxima culpa.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).