Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf  (gelezen 705 keer)

Harde schijf
« Gepost op: 2009/01/01, 21:58:52 »
Hoi,

Mijn computer heeft 2 fysieke harde schijven. Schijf 1 is de C-schijf waarop Ubuntu staat. Op de 2de schijf staan allerlei bestanden van windows. Ik kan via Ubunte de 2de schijf niet bereiken, wat ik wel met windows kon. Hoe bereik ik met Ubundu de tweede schijf.

Groeten

???

Re: Harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/01, 22:20:41 »
Hoi,

Kijk eens bij locaties.. staat daar de schijf bij? Ergens iets voorbij het symbool computer..

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/02, 13:42:35 »
Heb je ook Windows nog op je computer? Een zeer veel voorkomend probleem met ntfs is dat dat niet goed is afgesloten. Ubuntu wil dergelijke volumes niet aankoppelen om risico op verdere beschadiging van het bestandssysteem te vermijden.

Oplossing (in dat geval): start windows op. Doe schijfcontrole van het betreffende volume. Sluit Windows volledig af (géén hibernate). Volgende keer wordt ze wel automatisch gekoppeld in Ubuntu wanneer je op de schijf klikt in nautilus.

Tip: als je een probleem hebt, moet je meer preciese informatie geven: hoe probeer je de schijf te bereiken, wat gebeurt er, wat is de foutmelding. Nu kan ik enkel raden wat er fout is gegaan (maar er is veel kans dat ik juist geraden heb).

« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/02, 13:44:13 »
Een schijfcontrole hoeft zelfs niet. Gewoon zorgen dat ge windows fatsoenlijk afsluit.