Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 6.10 DNS update  (gelezen 1205 keer)

wr19026

• Gast
Ubuntu 6.10 DNS update
« Gepost op: 2008/07/24, 11:43:06 »
Ik heb een server draaien op 6.10. Deze versie wordt niet officieel meer ondersteunt, maar een upgrade is (helaas) niet aan de orde.

Nu kreeg ik van de ISP een melding dat DNS gepatcht moet worden. apt werkt niet meer (Fout http://security.ubuntu.com edgy-security/main Packages
  404 Not Found)

Heeft iemand enig idee hoe ik de update toch kan doen?

Alvast bedankt.

Ubuntu 6.10 DNS update
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/24, 14:51:48 »
Waarom kunt ge geen nieuwe versie erop zetten? Als ge 8.04 erop zet zijt ge ineens zoet voor 5 jaar updates.

Via de gewone weg zult ge deze update niet kunnen doen (zie maar uw foutmelding), misschien dat ge het pakketje van een oudere versie kunt gebruiken, maar dat lijkt mij niet zo verstandig vanwege verschillende versies in dependencies enzo.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 6.10 DNS update
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/24, 15:12:28 »
Voor een server zijn de LTS versies veel handiger, vanwege de langere support.
Je kan dus beter kiezen voor Dapper of Hardy, en omdat Hardy nieuwer is en dus langer ondersteund wordt zou ik daarvoor kiezen.

Ik zou zo snel mogelijk afstappen van Edgy in ieder geval, daar krijg je al langere tijd geen updates meer voor.

Offline siegi

• Lid
Ubuntu 6.10 DNS update
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/24, 15:34:58 »
De bronnen van edgy zijn gewoon niet meer online daarom krijg je ook die foutmelding.

Ik vrees dat je toch best zou updaten

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 6.10 DNS update
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/24, 15:36:26 »
Gezien de DNS-kwetsbaarheden van de laatste tijd, is het zeer onverstandig om door te fietsen met een server-versie die geen updates meer krijgt.

wr19026

• Gast
Ubuntu 6.10 DNS update
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/25, 15:14:09 »
Op de server draait een goedlopende internetshop en is tegelijkertijd de mailserver. Een upgrade heeft te veel risicos (al eens voorzichtig getest op een oud systeem en dat ging niet fijn), en een herinstallatie neemt te veel tijd in beslag.

Dus ik begrijp de commentaren van upgraden wel, maar dat is makkelijk gezegd als je de hele situatie niet kent.

Overigens zijn de pakketten van oude releases nog WEL beschikbaar (vervang nl.archive.ubuntu.com in apt maar eens door old-releases.ubuntu.com) maar daar zit de fix niet bij, terwijl ik de filenaam van het .deb bestand weet.

Dus als iemand het bestand libnet-dns-perl_0.57-1ubuntu1.1_i386.deb nog ergens heeft "liggen"....

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 6.10 DNS update
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/25, 15:46:36 »
Je krijgt GEEN security updates meer voor Edgy, en dat al vanaf april dacht ik.
Het is een publieke server (mail, web, enz.) dus gewoon kwetsbaar. Zonder de veiligheidsupdates wordt de kans wel groot dat er een keer iets vervelends met je server gebeurt: data kwijt, gestolen klantgegevens, spamruns via jouw server... enzovoort. Dit wil je jezelf, je klanten en de rest van de mensen op internet niet aandoen lijkt me.

Je kan proberen om een deb van een andere Ubuntu release of Debian te installeren, maar dat gaat heel waarschijnlijk in de toekomst voor instabiliteit en andere problemen zorgen. Dan ben je net zo ver van huis.

Kortom: Edgy is te oud en dus geen updates meer. Daardoor is je systeem heel onveilig. Installeer een recentere versie van Ubuntu.