Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: automatische updates bij een niet-beheerder  (gelezen 3056 keer)

Boborc

• Gast
automatische updates bij een niet-beheerder
« Gepost op: 2008/05/21, 14:45:15 »
Ik gebruik zelden mijn beheerdersaccount om mee te werken. Meestal gebruik ik dus een niet beheerdersaccount. Het gevolg is nu dat Ubuntu niet meer automatisch update. Ik moet mij telkes als beheerder aanmelden om dan een melding te krijgen dat er weer een hoop bij te werken is.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de automatische updates ook bij een niet beheerdersaccount worden gedownload en geïnstalleerd?

Weet er iemand of dit in Hardy Heron het geval is?

Ik gebruik Ubuntu fiesty fawn (7.04).

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/21, 15:09:15 »
Via systeem>beheer>softwarebronnen kan je in het derde tabblad instellen dat veiligheidsupdates automatisch geïnstalleerd moeten worden.
De andere updates zal je wel handmatig moeten doen.

Boborc

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/21, 19:59:24 »
Ik had graag gehad dat die automatische updates ook werken bij een niet-beheerder. Ik kan dus niet naar 'softwarebronnen' gaan.
De update-manager start wel zonder probleem.

Het probleem zit hem dat ik mijn beheerdersaccount alleen maar gebruik voor beheerderstaken. En het is nogal vervelend dat automatische updates enkel via dit account kan gebeuren, en ik vroeg mij af of dit ook kan bij een gewone gebruiker. Nu gebeurt het soms dat ik met een niet gepatchte computer surf, zonder het iedere keer te weten (bv met een niet volledig up-to-date firefox).

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/21, 20:11:53 »
Je kan toch als beheerder die instellingen maken?
Dan maakt het volgens mij niet uit wie er op het moment dat er veiligheidsupdates zijn is ingelogd.

Boborc

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/21, 20:25:00 »
Volgens mij is daar alles normaal. Ik zie niet in waarom hij me niet waarschuwt als er nieuwe updates zijn, als ik niet als beheerder aangemeld ben.

Er staat: op udates controleren: dagelijks, en beschikbare updates melden.
Zou het helpen als ik 'veiligheidsupdates zonder bevestiging' aankruis? Of geldt dit dan weer enkel voor de beheerder?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/21, 20:49:12 »
Citaat van: Boborc
Zou het helpen als ik 'veiligheidsupdates zonder bevestiging' aankruis? Of geldt dit dan weer enkel voor de beheerder?
Die moet je hebben.

Verder kan je als normale gebruiker geen updates installeren, omdat dat een te groot veiligheidsrisico is. Die kan dan immers ook extra software installeren of alles verwijderen.

Boborc

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/22, 19:56:28 »
oké,
dank je wel voor de hulp.
Ik zal wel zien ofdat dit werkt ;)

Boborc

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/25, 10:48:48 »
:(
werkt dus nog steedsn niet
heb nu 'download alle updates in de achtergrond' aangevinkt. werkte gwn door
melde me dan na een tijdje aan als beheerder en krijg weer een melding van een hele hoop updates

zal mss over een paar weken een poging doen om te upgraden?

edit: hij had ze wel gedowload maar wou ze niet installeren, ben daar dus niet zo heel veel mee

Online vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/25, 13:59:26 »
Het is inderdaad zo dat updates enkel actief zijn op het ogenblik dat een gebruiker die ook root rechten heeft actief is. Ik zie in jou geval niet in waarom je de account waarop je altijd werkt, geen rootbevoegdheid toekent.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/25, 14:16:36 »
Je moet wel een verschil maken tussen beveiligingsupdates en gewone updates.
Echte beveiligingsupdates komen maar heel af en toe voor.

Boborc

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/25, 21:01:50 »
Ik ergens gelezen dat het onveiliger is om met rootrecten te surfen, dus mijd ik dit zoveel mogelijk.

« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/25, 21:20:59 »
Ik ergens gelezen dat het onveiliger is om met rootrecten te surfen, dus mijd ik dit zoveel mogelijk.
Ik vermoed, dat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt in Ubuntu..... Geeft niet.

Ik heb op mijn pc slechts 1 gebruiker gedaan.
Een "beheerdersaccount" bestaat standaard niet in Ubuntu. Het is ook af te raden om die aan te maken.
Maar ik kan met mijn ene gebruiker wel tijdelijk met root-rechten werken, door sudo of gksudo voor het comando te typen (in de terminal).
Maar ik surf dan niet met rootrechten hoor. Want standaard ben ik gewoon mezelf.

Hopelijk heb je geen "root" account aangemaakt?

Boborc

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/28, 18:09:31 »
Dit begrijp ik idd nog niet helemaal, maar ik zal dit later wel eens opzoeken hoe dit allemaal precies in zijn werk gaat.

Ik weet niet welk account ik heb (root of niet-root). Ik dacht dat ik een root en een niet-root gebruiker had.
Kan het kwaad om een root gebruiker te zijn?

Citaat van: sisosteven
Hopelijk heb je geen "root" account aangemaakt?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/28, 18:43:26 »
Normaal is root standaard uitgeschakeld in ubuntu.
Je eerste gebruiker zit wel in de admin groep en kan dus beheerderstaken uitvoeren, je moet daarvoor wel telkens je wachtwoord ingeven. Dus je zit veilig.

Boborc

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/28, 20:16:53 »
oké, dan heb ik wss geen root.
Ik heb dan, als ik het goed begrijp, een gebruiker in de admin groep en een gewone gebruiker.

Het kan dus bijgevolg geen kwaad om met mijn gebruiker als admin te surfen. En zo zal Ubuntu mij wel iedere keer waarschuwen wanneer de updates klaar zijn voor installatie ;)

« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/28, 23:29:26 »
oké, dan heb ik wss geen root.
Ik heb dan, als ik het goed begrijp, een gebruiker in de admin groep en een gewone gebruiker.

Het kan dus bijgevolg geen kwaad om met mijn gebruiker als admin te surfen. En zo zal Ubuntu mij wel iedere keer waarschuwen wanneer de updates klaar zijn voor installatie ;)
Wees niet bang. Een gebruiker die "lid" is van de groep "admin" is standaard een gewonen gebruiker, maar heeft de mogelijkheid om, wanneer de gebruiker dat wil, beheerstaken uit te voeren. Dit moet je bewust doen, met je gebruikerswachtwoord - zoals bijvoorbeeld software installeren, of de updates installeren.

Om als admin (of als beheerder) te surfen, zou je in een terminal "sudo firefox" moeten intypen (je vraagt dan aan de pc, om als beheerder je browser firefox te starten). Na je wachtwoord gegeven te hebben, zou je dan als "root" surfen. Maar dat slaat inderdaad nergens op. Ik neem aan, dat jij gewoon je browser opent, zonder in een terminal aan te geven dat je dat met beheerdersrechten wil doen. Met andere woorden: je surft niet als beheerder hoor, maar als gewone gebruiker.

U kunt opgelucht ademhalen  :-)

Boborc

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/29, 19:17:26 »
Heb zo weer eens wat bijgeleerd.
Bedankt voor de info :D