Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: file synchronisation software  (gelezen 1763 keer)

klaasth

• Gast
file synchronisation software
« Gepost op: 2008/03/03, 20:31:29 »
Hoi,

Ik ben op zoek naar software dat automatisch mijn documenten van op de linux server kan synchroniseren met mijn extern harde schijfje. Dit moet dit volledig automatisch doen, vb om het uur ofzo. Voor windows vind je vele tools hiervoor. Maar voor linux heb ik enkel unison en dergelijken gevonden, maar dit is meer om mappen te backupen over het netwerk en dit is niet wat ik zoek. Alsook heb ik synchronex gevonden maar dit is betalend. Weet iemand een goed alternetief voor?

Hartelijk dank!

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/03, 20:40:44 »
Dat kan met Grsync wat je kan installeren via Systeem - Beheer - Synaptic

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/04, 12:36:18 »
Als je spreekt over "automatisch", dan zal het rsync zijn

rsync -av

"mirroret" de bron naar de bestemming. Om volledig te zijn, voeg je ook --del toe: dan worden ook die bestanden op de bestemming die niet meer in de bron bestaan, gewist.

Wil je dat dan op regelmatige tijdstippen doen, dan kan dit met cron, die als je wenst elk uur de rsync opdracht laat lopen.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/04, 13:55:20 »
Grsync = rsync, maar dan met een grafische schil eromheen.
Dat laat niet weg dat je met rsync zelf waarschijnlijk meer opties hebt :)

Als je crontab's in een grafische omgeving wilt instellen, kan je eens kijken naar het programma "gnome-schedule", wat te vinden is in Synaptic.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/04, 16:09:49 »
Iemand ervaring met de update functie van rsync? Volgens mij update hij dan alleen files als ze ouder zijn. Als je dan twee mappen synchroniseert twee kanten op, dan worden wederzijds altijd de nieuwste files naar de andere map gecopieerd. Dit lijkt me handig als je bepaalde mappen, met bijvoorbeeld mail oid. van een mobiel apparaat met een desktop wilt synchronizeren. Iemand ervaring met deze optie?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/04, 17:39:45 »
Citaat
Volgens mij update hij dan alleen files als ze ouder zijn.
rsync zal alle bestanden in de bestemming "gelijk" maken aan die van de bron. Dus, zelfs als de versie op de bestemming recenter is dan die op de bron, zal die overschreven worden door de versie van de bron! Voor wat jij wil zou je het gewone "cp" commando kunnen gebruiken met de --update optie. Dit kopieert alleen een nieuwere versie over, of een bestand dat in de bestemming niet bestaat. Als je dat in de twee richtingen doet, eindig je met twee identieke directories met alleen de nieuwste versies. Beter nog is het om het hiervoor ontworpen programma unison te gebruiken. Dat laat je ook toe om automatisch bestanden die je aan één kant hebt gewist, aan de andere kant ook te doen wissen. unison loopt ook automatisch, behalve in de situatie waar aan beide kanten het bestand werd bijgewerkt: dan kan het niet weten welke versie er nu de goede is, en moet de gebruiker dat aangeven.

« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/04, 18:39:50 »
Ik heb eens unison geprobeerd om files met een externe ntfs schijf te synchronizeren, maar dat gaf problemen vanwege rechten oid. Ik zal er nog eens naar kijken. Bedankt in ieder geval.

_mg

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/04, 19:46:01 »
Behalve unison kun je ook nog conduit proberen

marcel

6op16

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/07, 15:43:37 »
Een eenvoudig bash script heeft dit werk zo opgeslost.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/07, 15:50:21 »
En hoe ziet dat eenvoudig bash script eruit?