Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtualbox: apt-key en vboxdrv  (gelezen 2413 keer)

Virtualbox: apt-key en vboxdrv
« Gepost op: 2007/08/10, 16:39:27 »
Ik heb net Virtualbox gedownload. Heb m'n licentie kunnen OK zetten ('k vond het verdacht dat dat zo lang duurde en zocht onder 'meer details' en dus...).  Heb ook de 'derden'-repository toegevoegd aan sources.list.  Krijg nog wel de mededeling dat ik een soort kernel moet compileren, waar ik blijkbaar de sources niet voor heb.  Iets waarna ik dan later sudo /etc/init.d/vboxdrv setup moet doen... ?  Ik heb geen idee waar ik die dingen zou kunnen vinden en wat ik er dan nadien mee moet doen.
Da's een (1) probleempje.
Het tweede is de key in innotek.asc.  Ik heb die gedownload, geopend met gedit en opgeslagen in mijn /home/ikke directory.  Maar uit de xterminal kreeg ik dit ikke@pjoeter:~$ apt-key add innotek.asc
gpg: no writable keyring found: eof
gpg: error reading `innotek.asc': general error
gpg: import from `innotek.asc' failed: general error
Wat nu ?
Overigens (en dat is dan 3): eens dat ik dat dan heb, hoe draai ik daar dan een Windowsversie in als ik geen CD's heb van Windows ??
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline vis

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/10, 16:49:12 »
Ik heb nog wel een iso liggen waar geen licensie code voor nodig is. IS wel de pirate version.

« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/10, 17:11:03 »
Citaat van: arie
... je key toevoegen doe je zo ....
Dat heb ik dus allemaal gedaan (herlees mijn eerste post), maar die key wordt niet aanvaard.  Wat doe ik overigens met die "key-fingerprint" ?
Citaat van: arie
als je zelf een licentie nummer hebt van xp kan ik je wel een iso sturen
die kan je mounten in virtualbox en daarvan opstarten
Op mijn desktop staat een OEM-versie... Hoe vind ik dan het licentie-nummer ?
Hoe 'mount' ik dan overigens die ISO ? Hoe kun jij die naar mij sturen (e-mail via forum of zo ?) en wat doe ik dan met zo'n eventueel bestand: opslaan ? (waar ?) branden op DVD ???
Ik herinner ook aan mijn tweede vraag: die kernel ....
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/10, 17:51:06 »
Ik heb wat gegoogeld met die foutmelding en uiteindelijk het volgende gevonden en gedaan:ikke@pjoeter:~$ gpg --import innotek.asc
gpg: key 927CCC73: public key "innotek GmbH (archive signing key) " imported
gpg: Total number processed: 1
gpg:               imported: 1
ikke@pjoeter:~$ sudo apt-key add innotek.asc
Password:
OK
Dat lijkt dus nu in orde, maar hoe moet het nu verder ?  waar vind ik die kernel om nadien die vboxdrv te kunnen 'upsetten' ?

@arie
Ik stuur je wel een mailtje wanneer ik er klaar voor ben: alvast bedankt.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/10, 18:00:48 »
Citaat van: Prosper
Dat lijkt dus nu in orde, maar hoe moet het nu verder ?  waar vind ik die kernel om nadien die vboxdrv te kunnen 'upsetten' ?
vboxdrv wordt automatisch goed geïnstalleerd als je de volgende pakketten geïnstalleerd hebt: linux-generic, linux-headers-generic, linux-image-generic.

Zorg ervoor dat je voordat je Virtualbox installeert deze pakketten geïnstalleerd zijn.
Na het installeren moet je jezelf toevoegen aan de vboxusers groep en uit- en inloggen om Virtualbox te gebruiken.

« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/10, 22:14:48 »
Citaat van: Johanvd
vboxdrv wordt automatisch goed geïnstalleerd als je de volgende pakketten geïnstalleerd hebt: linux-generic, linux-headers-generic, linux-image-generic.
Heb die opgehaald en geïnstalleerd met Synaptic, maar kon die sudo /etc/init.d/vboxdrv setup niet uitvoeren. Dan maar zo een herinstallatie geprobeerd, maar kreeg toch weer fatal error: vboxdrv not found. Waarschijnlijk kan ik tegen kwart voor middernacht weer sudo gebruiken (zie topic Tijd loopt voor voor de details) en dan kan ik het nadien weer proberen te herinstalleren.  Of ontbreken er nog andere kernel-sources ?

« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/11, 00:33:30 »
De key had je ook gewoon in 1 commando zonder eerst te downloaden kunnen doen:
wget -q http://www.virtualbox.org/debian/innotek.asc -O- | sudo apt-key add -

Verder de modules hoef je niks voor te doen, zit in de kernel ingebakken.

Ik heb gewoon virtualbox geinstalleerd, daarna bij gebruikers en groepen bij de groep vboxusers jou username toevoegen.
klaar...daarna wanneer je opnieuw opstart worden de juiste kernel modules ingeladen.

Virtualbox staat na installatie in het menu bij systeem gereedschappen.

En om windows te kunnen draaien met virtualbox moet je inderdaad het installeren in virtualbox met een CD van windows.

« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/11, 00:52:37 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Verder de modules hoef je niks voor te doen, zit in de kernel ingebakken.
Nochthans kreeg ik het volgende:ikke@pjoeter:~$ sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
Password:
 * Stopping VirtualBox kernel module vboxdrv                             [ ok ]
 * Recompiling VirtualBox kernel module vboxdrv                                
 * Look at /var/log/vbox-install.log to find out what went wrong
En in dat log staat dan:cp: missing destination file operand after `/tmp/vbox.1/Module.symvers'
Try `cp --help' for more information.
Makefile:73: *** Error: unable to find the sources of your current Linux kernel. Specify KERN_DIR= and run Make again..  Stop.
De installatie van virtualbox wordt dus niet voltooid en ik kan mij dus nergens als gebruiker toevoegen...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/11, 00:55:09 »
Citaat van: Prosper
, maar kon die sudo /etc/init.d/vboxdrv setup niet uitvoeren. Dan maar zo een herinstallatie geprobeerd, maar kreeg toch weer fatal error: vboxdrv not found.
sudo /etc/init.d/vboxdrv setup heb ik niet uit hoeven voeren hoor.
Gewoon installeren via de repository, mezelf toevoegen aan de vboxusers groep, opnieuw starten en klaar is Johan.

Krijg je foutmeldingen te zien tijdens de installatie, dan is er iets anders aan de hand. Als je het venster ziet van de installatie in bijv. synaptic, druk dan eens op het driehoekje naast "details", dan kan je zien wat de foutmeldingen zijn.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/11, 00:59:12 »
Prosper, plaats eens wat je ziet na het commando uname -a ?
Heb je de pakketten die ik eerder noemde allemaal geïnstalleerd?

Welke foutmelding zie je tijdens de installatie?
Waarom wil je per se dat vboxdrv setup commando uitvoeren? Dat is helemaal nergens voor nodig als de installatie normaal is verlopen.

« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/11, 08:47:31 »
Volgens mij heb je een beetje moeilijk gedaan wat weer voor problemen heeft gezord, je zou de eerste niet zijn.

Je had gewoon de repository moeten toevoegen,
daarna de gpg-key invoeren (zie mijn eerdere post)
en dan in synaptic virtualbox vinden, aanvinken en installeren (of met sudo aptitude install virtualbox in een terminal)
Dan is het geinstalleerd en hoef je alleen nog jou username toe te voegen aan de groep vboxusers.

« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/11, 09:17:43 »
Dom Dom Dom ... ikke dan ...
Zowat een uur geleden las ik de post van Johanvd en vroeg me nogmaals af wie hier eigenlijk de andere posts niet goed leesde: jullie, of ik ...  Dan nog maar eens op zoek gegaan: niks gevonden onder Systeemgereedschappen (geen Virtualbox). Dan maar Synaptic, met het idee om als ik daar gebroken paketten of zo vind die iets met virtualbox te maken hebben, die hele boel eraf te smijten en een clean install te doen. Vind ik daar toch virtualbox terug, zeker... Vraag me dan af, hoe ik mezelf als user kan toevoegen, als ik het programma niet kan starten... Nogal snel uitgekomen op Systeem --> Beheer --> Gebruikers en groepen en daar vind ik dan effectief 'vboxusers' terug. !  Op 'eigenschappen' geklikt, een vinkje naast m'n naam als user, alles afgesloten en klaar is kees. Ben dan toch nog eens terug geweest naar Systeemgereedschappen en nog steeds geen 'virtualbox' te vinden ... !!!  Tot ik dan wat hoger kijk, en daar staat Innotek virtualbox !
Het is dus in orde gekomen, dank zij jullie en een nachtje rust waardoor ik wat beter uit mijn ogen keek. Heel veel dank en graag tot wederdienst bereid (als ik toevallig ergens een antwood op heb of denk te weten).
@Corvis_corax, @Johanvd, @arie : dank
@arie (bis) 'k stuur nu een mailtje, met mijn e-mailadres, voor die iso.  Alvast bedankt

Onderwerp gesloten, want vraag opgelost.