Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe pc doorlichten met linux?  (gelezen 569 keer)

Offline Peterke

• Lid
Hoe pc doorlichten met linux?
« Gepost op: 2026/08/17, 23:51:18 »
Vorige keer heb ik Ubuntu 24.04.4 LTS geinstalleerd. Toen met een corrupte beeldschermkaart. Dat gaf veel problemen.
Na verwijdering van die beeldschermkaart werd de computer stabieler, maar bleef toch af en toe problemen geven. Hangen en opstartproblemen.
Nu heb ik de computer opnieuw geinstalleerd weer met Ubuntu 24.04.4 LTS, maar ik heb de eerste freeze alweer gehad. Als hij draait draait hij ook prima, tot een freeze.
Er moet toch iets fout zijn in de computer. :|

Heb ook een (lshw) uitdraai gemaakt van de volledige configuratie, en daarin is alles zwart (geïnstalleerd) en niet rood.
  • Er bestaat een kans dat enkele USB aansluitingen ermee van doen hebben. Heb nu om te proberen andere usb aansluitingen gebruikt.
    Hoe kan ik werking van USB poorten controleren?

Op de andere aansluitingen hetzelfde. Dit is hoogstwaarschijnlijk niet het probleem.
  • Ik zou ook graag de harddisk controleren.
    Hoe doe ik dat?
  • Intern geheugen is nieuw en wordt ook altijd gezien.
    (dat wat niet zo toen de corrupte beeldschermkaart er nog in zat, maar sinds verwijdering daarvan gewoon altijd)
  • Wat zou het anders nog kunnen zijn?
Het vreemde is ook dat hij al eens is blijven hangen op de bios opstart. Maar dat kan natuurlijk als de bios de USB niet kan detecteren, of de harddisk niet goed ziet. Vandaar dat ik die in elk geval wil controleren.
Want wat zou het anders nog kunnen zijn?

O ja. En ik kreeg bij updaten na installatie deze melding. Kan dat kwaad? Moet daar nog iets mee gebeuren? Nee toch?
Alles is verder geupdate en bijgewerkt.
« Laatst bewerkt op: 2026/08/18, 15:47:13 door Peterke »

Offline Peterke

• Lid
Re: Hoe pc doorlichten met linux?
« Reactie #1 Gepost op: 2026/08/20, 14:30:10 »
Is er geen commando of zo om de boel door te lichten?

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/08/20, 18:59:22 »
Je kunt in elk geval je HDD controleren met 'schijven'. Klik op de drie puntjes rechtsboven en kies 'Smart gegevens en zelftests...'.

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/08/20, 22:17:36 »
Dank je. Dat is denk ik wat ik zocht.
En gevonden.  :D
« Laatst bewerkt op: 2026/08/20, 22:29:07 door Peterke »

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/08/21, 14:25:45 »
Waarschijnlijk heb ik het probleem gevonden: Het zwarte scherm bij inactiviteit.

Ik had ingesteld bij bij Energie en Privacy & bescherming.
  • Scherm op vergrendeling
  • Scherm op zwart
  • Scherm uit
Mede na aanleiding van het topic van mariannevanh met een soortgelijk probleem heb ik scherm op zwart uit en de rest aan. Dus nu..
  • Scherm op vergrendeling AAN
  • Scherm op zwart UIT
  • Scherm uit AAN
En ik maak me nog even niet te snel blij. Maar het lijkt er op dat dit hier helpt want vooralsnog was gisteren de tweede dag dat de pc blijft draaien. Eerder minstens 1 freeze per dag.
Gisteren in haar topic vermeldt. Vandaag (derde dag) draait de pc ook weer prima.