Ik kan je niet antwoorden op de vraag naar een virtuele videokaart, maar ........ ik kan wel het volgende zeggen:
- een videokaart moet erg snel draaien want die moet vanalles verwerken, ZEKER als het geldt voor video-games
- omdat heel wat "gewoon" geheugen relatief traag verwerkt, hebben "ze" videokaarten ontworpen die niets anders doen dan videobeelden maken (renderen in het Engels) aan een enorm hoge snelheid (want je wil niet dat het beeld van het vijandelijk vliegtuig dat je aan het beschieten bent in een game streepje voor streepje wordt opgebouwd, waardoor al je raketten doel missen)
- elke tussenstap kost ook computertijd en verwerking, dus ook virtuele geheugens en dergelijke kosten (enige) energie
Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat er zoiets als een virtuele videokaart bestaat, aangezien deze op een per definitie (veel) tragere gewone CPU moet draaien, om nog maar te zwijgen over het gebruik van een schijf als extra geheugen: schijven zijn nog eens heel wat trager dan CPU of grafische kaarten.
Het beste / enige dat je kan doen is een videokaart installeren; als je niet over té exotische hardware beschikt zal Ubuntu die wel herkennen bij je volgende herstart.