Je moet wat verduidelijken.
Samba gebruik je m.i. om bestanden / mappen te delen die je vanuit Ubuntu wil beschikbaar stellen voor Windows.
Geef aan wat je juist me wie wil delen: gaat het over computer binnen eenzelfde huis?
In mijn Kubuntu (let op de K) is Samba ingebakken en kan ik het activeren door gewoon te rechtsklikken op een map en deze te delen. Het zou me verbazen dat in jouw Ubuntu-systeem -- ik ga ervan uit dat je Ubuntu gebruikt -- samba ook zit ingebakken en het dus niet nodig is om dit alsnog te installeren.
Als je "purge" schrijft, hoop ik dat je je programma gewoon de-installeert via de "programma's-installeren-app" (effe de naam in Ubuntu vergeten, in Kubuntu heet dat "ontdekken") verwijdert. Mocht je dat zo niet hebben gedaan, maar samba verwijderd door ergens in een map ernaar te zoeken en dan te "purgen", loop je een behoorlijk risico om je systeem te verknoeien.
Een printer delen via Samba klinkt me vreemd in de oren. Je printer is normaliter gewoon beschikbaar voor alle toestellen (smartphones, computers, ...) die op hetzelfde netwerk zijn aangesloten (via wifi of via usb-kabel). Daar heb je geen (aparte) samba-installatie voor nodig.