Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: is de usb poort 3.0?  (gelezen 336 keer)

Offline bart85

• Lid
is de usb poort 3.0?
« Gepost op: 2026/01/23, 10:51:59 »
Ik overweeg een externe ssd aan te schaffen en vraag mij daarom af of de usb aansluiting 2.0 of 3.0/3.1 is. De laptop heeft geen blauw lipje aan de aansluiting. Het heeft 3 usb poorten. Daar is er waarschijnlijk een 3.0 of 3.1.
Het gaat om linux mint zena gisteren schoon geinstalleerd.
$ sudo lsusb -v | grep bcdUSB

bcdUSB               2.00
  bcdUSB               1.10
  bcdUSB               3.10
  bcdUSB               1.00
  bcdUSB               3.10

Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline peer

• Lid
Re: is de usb poort 3.0?
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/23, 16:19:27 »
als er geen blauw lipje te zien is dan zal de laptop waarschijnlijk alleen usb2 poorten hebben.

Voor de aanschaf van een externe ssd zou ik de hoogste usb versie kiezen. Je kan de externe ssd immers ook op andere pc's/laptops aansluiten.

wel op het volgende letten. een usb 2 poort levert slechtseen strooom van maximaal 450mA (geloof ik). Ik verwacht dat dit voldoende is voor een ssd (meestal niet voor een hdd)
Verder is een usb 2 poort een stuk langzamer dan een usb 3 poort.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/23, 18:44:24 »
Gezien de snelheid van een externe SSD worden deze in de meeste gevallen met een USB 3 aansluiting/kabel geleverd. DIt moet in de product beschrijving staan als je 'm online besteld.

Offline Nero

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/01/24, 08:59:35 »
als er geen blauw lipje te zien is dan zal de laptop waarschijnlijk alleen usb2 poorten hebben.
Waarschijnlijk, maar niet altijd. Mijn Dell XPS-13 heeft geen blauw lipje en heeft  links toch een USB-3 poort. Doorgaans staat dan wel een SS indicatie bij de poort, maar ook dat is hier niet het geval.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/01/24, 10:00:01 »
Een USB-c (3) poort heeft toch een heel andere vorm. Deze is toch veel kleiner, of sla ik de plank mis?
https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.2 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LM 22.2 Xfce/LMDE 7 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.3 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 7 Xfce/Linux Mint 22.3 Xfce (HP Desktop test pc). 5] W11 (Dell Desktop)

« Reactie #5 Gepost op: 2026/01/24, 10:42:00 »
Een USB-c (3) poort heeft toch een heel andere vorm. Deze is toch veel kleiner, of sla ik de plank mis?
https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C

USB-C is het type connector niet de standaard (protocol). Nu klinkt het misschien alsof ik er wat van weet maar via jouw linkje vond ik dit leerzame overzicht: https://en.wikipedia.org/wiki/USB#Connector_type_quick_reference. Voor USB 3.x heb je de (doorgaans) blauwe Standard-A-connector. Wil je USB 4.x dan heb je een Type-C-connector nodig.
« Laatst bewerkt op: 2026/01/24, 10:46:59 door erik1984 »

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2026/01/24, 12:18:52 »
@erik1984, bedankt. weer wat geleerd :).
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.2 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LM 22.2 Xfce/LMDE 7 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.3 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 7 Xfce/Linux Mint 22.3 Xfce (HP Desktop test pc). 5] W11 (Dell Desktop)