Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schermrotatie: kan daarvoor geen knop worden gemaakt?  (gelezen 1047 keer)

Offline Jenske

• Lid
Schermrotatie: kan daarvoor geen knop worden gemaakt?
« Gepost op: 2025/08/31, 11:40:29 »
Ik gebruik een kantelbaar scherm. Als ik dat wil kantelen moet ik in een terminal typen:

xrandr o -left

Maar zou het niet handig zijn als er iemand eens een knopje in de taakbalk zou maken, net zoals dat voor volume bestaat of voor printers enz., om de schermrotatie met 1 klik te regelen?

Ben ik de enige Kubuntu-gebruiker die hiernaar verlangt?
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline vanadium

• Lid
Re: Schermrotatie: kan daarvoor geen knop worden gemaakt?
« Reactie #1 Gepost op: 2025/08/31, 12:27:02 »
Als je deze suggestie aanmeld bij de ontwikkelaars, dan bestaat er een kans dat ze dat wel eens implementeren.

In afwachting zou je jezelf kunnen helpen door een sneltoets te maken met het commando. Dan kan je je scherm roteren met één druk op de sneltoets. Of zelf een knop op je taakbalk zetten die dat commando uitvoert, als dat kan in KDE.
« Laatst bewerkt op: 2025/08/31, 12:29:10 door vanadium »

« Reactie #2 Gepost op: 2025/08/31, 12:39:49 »
Dag,

Lukt dat niet via 'instellingen -> schermen'?
Ja, het zijn er meer dan EEN klik.

Of in uw verborgen bestand '.bashrc' een 'alias' zetten:
alias Draaien='xrandr o -left'

Of zoals Vanadium het aankaarte, een 'knop / sneltoetst' aanmaken met de opdracht al dan niet in een bash-script.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/09/02, 19:15:12 »
Bedankt voor die bash-scriptjes. Dat zal wel zo werken, en als ik me eraan zou zetten zal dat wel lukken, maarrrrr .....
  • ik ben geen kenner van bash-scripts: ik gebruik vooral kubuntu, niet zozeer een programmeur
  • zoiets als schermrotatie lijkt me nu écht wel de moeite om een knopje voor te voorzien. Voor volume bestaat dat en nog voor een aantal zaken? Ik durf wedden dat je het volume ook wel met een scriptje kan regelen, maar gelukkig dacht er iemand aan om dat in een knopje te vervatten.
Ik zou een schuchtere poging doen om dat aan "de ontwikkelaars" te melden, maar bij wie, o wie, moet ik dan terecht?

Bijkomend probleem: hoewel ik goed Engels kan spreken en schrijven, merk ik dat ik in computertaal vaak het juiste woord niet ken. Zo zal een knop in het computerjargon wel geen "button" zijn, veronderstel ik, of is de werkbalk ook niet zomaar "the working beam". Ik weet dus niet of mijn vraag aan de ontwikkelaars wel begrepen zal worden, maar ik wil het wél proberen (als ik dus het adres ken).

Tja, en ondertussen doe ik het dus door een terminal te starten en dan xrandr te gebruiken.

« Reactie #4 Gepost op: 2025/09/03, 08:02:04 »
Hoi,

Je kan dit ook bij je toetsenbord instelling doen. Bij "sneltoets voor toepassing" kan je dit aanmaken.
Dan staat er niet een knopje op je scherm, maar wel op je toetsenbord. (lijkt mij ook sneller in te drukken)

Steven.
« Laatst bewerkt op: 2025/09/03, 08:04:42 door steef76 »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/09/03, 18:14:57 »
Bedankt voor die bash-scriptjes. Dat zal wel zo werken, en als ik me eraan zou zetten zal dat wel lukken, maarrrrr .....
  • ik ben geen kenner van bash-scripts: ik gebruik vooral kubuntu, niet zozeer een programmeur

En dan geef je zelf al het commando waarmee je het voor elkaar krijgt. Bind dat commando aan een sneltoets, en klaar. Moet je geen kenner van bash-scripts voor zijn.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/09/03, 21:25:49 »
Oké, ik heb dan maar mijn schoute schoenen aangetrokken en via systeem instellingen 2 nieuwe sneltoetsen ingevoerd én er een sneltoets aan gehangen. En ... het werkt (grote vreugde-icoon)

Blijkt dat ik dus toch niet zo'n ongelooflijke nitwit ben zoals ik eerder vandaag dacht en dat ik wel degelijk een ietsiepietsie meer snap van Linux.

En hier ben ik bijzonder dankbaar -- wat heet? -- aan Linux / Ubuntu (en dit forum): dat het me een beetje meer inzicht verschaft in de wereld van IT én in zelfredzaamheid daarin. Wie weet schrijf ik ooit nog wel eens mijn eigen OS? Nu alleen nog een naam bedenken.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/09/07, 12:16:25 »
Blijkt dat ik dus toch niet zo'n ongelooflijke nitwit ben zoals ik eerder vandaag dacht en dat ik wel degelijk een ietsiepietsie meer snap van Linux.
Hoe kon je dat nu denken van jezelf na bijna twintig jaar Ubuntu ervaring!  :D

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/09/07, 20:22:57 »
Bescheidenheid, my dear, bescheidenheid.

En nu ga ik het maar afsluiten, want de oplossing is opgelost.