Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gimp start niet meer op  (gelezen 957 keer)

Offline malinas

• Lid
Gimp start niet meer op
« Gepost op: 2025/04/17, 20:25:18 »
Op mijn systeem Ubuntu 24.04.2 LTS start Gimp zomaar ineens van de ene op de andere dag niet meer op. Het wieltje draai gedurende 5 of 10 seconde en stopt dan.
Heb al geprobeerd door het er via het App- centre af te gooien en opnieuw te installeren; ook de tip die ik op het forum vond "verwijderen met 'snap remove snap-store',  installeren 'snap install snap-store' " helpt niet. Weet iemand raad?
Alvast bedankt.

Offline vanadium

• Lid
Re: Gimp start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2025/04/17, 20:51:56 »
Open eens de terminal, en start daar gimp op met het command "gimp". De foutberichten die daar verschijnen, kunnen mogelijk duidelijk maken wat er fout is. Kopier het commando en de uitvoer in de terminal en plak die hier in een bericht, tussen codes die je krijgt door op het knopje # te drukken terwijl je je bericht maakt.

Offline malinas

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/04/18, 19:53:46 »
Open eens de terminal, en start daar gimp op met het command "gimp". De foutberichten die daar verschijnen, kunnen mogelijk duidelijk maken wat er fout is. Kopier het commando en de uitvoer in de terminal en plak die hier in een bericht, tussen codes die je krijgt door op het knopje # te drukken terwijl je je bericht maakt.

#gimp
Gtk-Message: 19:50:11.324: Failed to load module "canberra-gtk-module"#

Heel vreemd, ik had dit gisteren ook geprobeerd en kreeg toen alleen de foutmelding. Nu start Gimp wél op via de terminal

Offline malinas

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/04/18, 20:02:23 »
Intussen heb ik ook vastgesteld dat er een 2de icoontje staat in de lijst die je krijgt als je een foto wil "openen met ...", en via dat lichtjes andere icoontje start Gimp dus wél probleemloos op

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/04/18, 20:52:35 »
Wellicht heb je een "gewone" Gimp versie, geinstalleerd als .deb, versie twee, en een versie geinstalleerd via Snap, dat bovenste icoon, en dat is versie drie. Verwijder de snap versie met Ubuntu Software, of in de terminal met het commando
snap remove gimp
Ik zie in je bericht een # staan voor het commando "gimp". Je werkt toch niet in de terminal als beheerder?