Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschijnen oude pagina bij opstarten  (gelezen 1297 keer)

Offline bauke

• Lid
Verschijnen oude pagina bij opstarten
« Gepost op: 2025/02/28, 10:36:44 »
Ik heb sinds een week KDE plasma desktop geïnstalleerd. Het hele vreemde is dat ik als eerste scherm wat zich opent een oude lay-out krijg te zien van mijn persoonlijke map. Zie bijgaande foto. Die moet ik weg klikken en dan zie je de KDE omgeving. Ik weet niet hoe ik dit weg moet krijgen. Het lijkt een oude pagina van het Orchis thema. Weet iemand van jullie hoe ik dat weg kan krijgen? Heb al vele dingen geprobeerd zoals opdracht ¨purge"orchis etc.

Offline vanadium

• Lid
Re: Verschijnen oude pagina bij opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2025/02/28, 12:07:03 »
Jou "eerste scherm" is een bestandsbeheerder "Files". Dat is de bestandsbeheerder uit de standaard ubuntu desktop. Die ziet er dus inderdaad wat "verweest" uit in KDE.

KDE heeft zijn eigen bestandsbeheerder. Mocht je die in plaats opstarten, dan zal het er helemaal anders uitzien.

Zoals je het schrijft, lijkt het erop dat "Files"  automatisch opstart als je inlogt? Dat is helemaal niet standaard. Dan moet er mogelijk een autostarter actief zijn die automatisch Files opstart na het inloggen. Kijk dus even naar de instellingen. Als "Files" bij de automatisch opstartende programma's staat, verwijder het daar dan.

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/02/28, 13:13:26 »
Je hebt zowel kde als  gnome (standaard ubuntu). Mijn ervaring met meerdere DE's is dat je altijd een sukje overlap hebt tussen de DE's en dat kan rare gevolgen hebben.
Als je gnome wil gebruiken dan raad ik je aan om ubuntu te installeren. Als je kde wil gebruiken dan raad ik je aan om kubuntu te installeren.
Dat betekent dus eerst je data en evt. configuratiebestanden veiligstellen en daarna een schone installatie van ubuntu of kubuntu.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/03/01, 10:13:06 »
Welke mappen zijn dat als ik mijn data en configuratie veilig wil stellen die ik moet backuppen?

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/03/01, 10:38:11 »
Je desktop en bijhorende instellingen en configuraties staan in  /home: je moet die directory dus altijd backuppen. Bij een herinstallatie moet je de installatie even pauzeren en eerst /home aanmaken en herstellen voordat je verdergaat met de installatie: dan zal die nieuwe installatie netjes je hele desktopconfiguratie overnemen. Dat werkt ook als je meerdere desktopomgevingen zoals KDE en Gnome tegelijkertijd geïnstalleerd zou hebben. Ikzelf werk uitsluitend met XFCE als desktopomgeving en geen enkele andere.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/03/01, 10:57:21 »
Vanwaar gebruik je alleen XFCE?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #6 Gepost op: 2025/03/01, 11:58:50 »
Waarom zou je meerdere desktop systemen gebruiken?
Xubuntu heeft alles en kan alles dat ik wil.
Ubuntu heeft Gnome, Kubuntu heeft KDE, Xubuntu heeft XFCE, Lubuntu heeft LXDE, enz.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/03/01, 13:56:52 »
Omdat die compact is en beresnel en volledig configureerbaar zoals ik het wil. Bovendien blijft XFCE altijd in nieuwe versies compatibel met de voorgaande versies. Dat is niet het geval bij Gnome en KDE, die allebei nieuwe hoofdversies hebben uitgebracht die volledig incompatibel bleken met wat ervoor kwam. Gnome deed dat bij de overstap van versie 2 naar 3 en KDE bij de overgang van versie 3 naar 4.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/03/01, 17:13:57 »
Ik gebruik alleen Gnome omdat ik een moderne sobere werkomgeving apprecieer (en Wayland maakt voor de grafische prestaties wel degelijk een groot verschil…) Iemand anders verkiest KDE… in Linux hebben we de vrijheid de desktopomgeving te kiezen die we het best vinden.

Meerdere desktopomgevingen  installeren kan zeker in Linux. Dat laat toe dat meerdere gebruikers hun favoriete desktopomgeving kunnen hebben. Wel zorgt dat voor "vervuiling": er kan maar één login-scherm zijn — dat zal dan dat zijn van de laatst bijgeïnstalleerde desktop. Iedere desktopomgeving brengt weer zijn toepassingen mee. Dan krijgt iedere gebruiker meerdere bestandsbeheerders te zien, meerdere kladblokjes, meerdere kalenders, meerdere rekenmachines, …

Dat kan allemaal wel wat opgeruimd worden binnen iedere account, maar dat vraagt veel werk. Als je de enige gebruiker hebt, verkies dan enkel die desktopomgeving te installeren die je gebruikt.