Hallo allemaal,
Na installatie van Ubuntu op mijn desktop heb ik nu ook Ubuntu op mijn Windows 10 laptop geïnstalleerd. De laptop wordt voornamelijk gebruikt voor het leren van andere talen. Ik heb een nieuwe ssd schijf van 500 GB geïnstalleerd en daarna Ubuntu erop gezet.
Op zich zag het er allemaal perfect uit. Maar na wat uitgeprobeerd te hebben loop ik nu tegen 3 problemen aan.
-1.
Meteen na installatie merkte ik dat de draadloze muis anders reageerde dan ik gewend was onder Windows 10. Na wat zoeken in de instellingen heb ik de bewegingen van de muis op langzaam gezet zodat er mee te weken viel. Maar perfect is het niet.
-2.
Ook merkte ik dat de Chromium webbrowser niet werkt. Het programma start op maar daarna kan ik in principe niets meer doen omdat als ik met de muis naar beneden scrol het pagina weer automatisch terug naar boven gaat. Ook het afsluiten gaat niet door te klikken op de X rechtsboven in het scherm. Voor zover ik weet heb ik alle mogelijk instellingen doorlopen maar geen oplossing kunnen vinden. Uit frustratie gebruik ik nu Firefox wat wel goed werkt.
-3.
Omdat de laptop voor talenstudie wordt gebruikt bleek bij het testen van het geluid dat bij alles wat er wordt gedaan op de laptop een, denk ik, geautomatiseerde stem in het Nederlands verteld wat ik aan het doen ben. Het is een zeer irritante slecht verstaanbare stem die alles letterlijk verteld en altijd maar door gaat. Ook alles wat ik op het toetsenbord doe wordt meteen verteld. Ik heb alle mogelijke instellingen nu een aantal keren doorlopen maar nergens kan ik die stem uitzetten.
Besturingssysteem Ubuntu 24.04 LTS
Type besturingssysteem 64-bit
GNOME versie 46
Venstersysteem Wayland
Kernelversie Linux 6.8.0-31-generic
Laptop Lenovo B70-80
Processor IntelCore i7-5500U x 4
Geheugen 8,0 GB
Harde schijf 500 GB
Rapoo Draadloze laser muis 3900 p
Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om deze problemen op te lossen?
Bij voorbaat mijn dank .
Met vriendelijke groet,
Frans Sanders