Betekent dat dat in het geval van een harddisk crash en herinstallatie de door timeshift gemaakte backups niet bruikbaar zijn?
Inderdaad. Timeshift is bedoeld om "herstelpunten" te maken. Als er eens iets fout gaat in een update, of je doet een foute systeemingreep, dan kan een vorige staat van het systeem hersteld worden. Als de harddisk crashed, zijn ook die Timeshift backups verloren.
Geen erg. Als de harde schijf crashet, dan herinstalleer je het systeem in minder dan een uur opnieuw met behulp van een installatie-USB. Daarna plaats je je data terug vanaf je reservekopie.
Het allerbelangrijkst is een regelmatige backup van je data. De rest is eigenlijk niet belangrijk. Zelf gebruik ik geen enkele vorm van systeembackup. Wel heb ik een scriptje waarmee ik na aankoppelen van een externe SSD schijf in hoogstens 15 seconden de reservekopie bijwerk. Doordat de moeite klein is, is het gemakkelijk dagelijks dergelijke backup te doen.
Om op veilig te spelen, maak je periodiek, bijvoorbeeld wekelijks, ook best dergelijke reservekopie op andere USB harde schijven, en hou je ook vorige versies een tijdje bij.