Dank voor de reacties. Ik heb het probleem gevonden. In werk met Linux Mint 20.3, ik dacht mijn probleem goed uitgelegd te hebben, maar kennelijk niet.
Wat is er gebeurd: per vergissing heb ik de´ opstart´ van mijn actieve partitie verwijderd (ik had een externe SDD gekoppeld en heb een interne SSD. Onbedoeld heb ik iets weggooid van mijn interne SDD, terwijl het bij de externe SSD moest gebeuren. Dus mijn laptop werkte niet meer. Stom, maar een foutje is zo gemaakt.
Omdat de rest van de partitie nog intact was, heb ik met een iso usb stick met Linux Mint 20.3 de nog aanwezige bestanden teruggehaald. Het .thunderbird bestand wilde niet goed helemaal kopieren, dus heb ik gekopieerd wat mogelijk was. Met als gevolg dat bij herinstallatie Thnunderbird wel opstartte, maar niet meer volledig was. Bij latere kopieeracties kwam ik erachter dat je (in ieder geval bij Thunderbird) met sudo thunar de bestanden moet kopieren.
Ik moet zeggen dat ik al die jaren ´gewoon´ kon kopieren, maar nu dus niet. Omdat ik een vrij recente backup had van Thunderbird is de schade beperkt.