Ik heb een Xiaomi Redmi Note 8T smartphone en wil m'n contacten backuppen naar een extern device, maar geen gebruik maken van de standaard meegeleverde MIUI software. Heb al gezocht hoe dit simpel op een andere manier zou kunnen maar ik kom er niet uit. Zou toch simpel moeten zijn? Zie ik iets over het hoofd? Ik kan maar niet het bestand vinden met daarin de contacten

. In Android is dit geloof ik allemaal eenvoudig maar bij Xiaomi is het tot nu toe een drama.
Wanneer ik dit via backup software moet doen, welke (meest) veilige software uit de Playstore raden jullie aan? FOSS zal wel moeilijk worden denk ik

.
Dan nog even een extra vraag. Aangezien ik over niet al te lange tijd een nieuwe smartphone wil aanschaffen (geen Xiaomi meer, geen iPhone en geen custom ROMS) wordt het dus een Android. Nou hoor ik de laatste steeds vaker dat het huidige standaard Android-os (hoewel van Google uiteraard) erg veilig moet zijn. Security-technisch schijnt het allemaal wel snor te zitten. Klopt dit? En hoe zit het privacy-technisch dan?
Ik gebruik nu deels F-Droid voor bepaalde software, maar ik vind het niet prettig werken. Updates installeren gaat traag. Playstore werkt veel beter.
Ik gebruik mijn smartphone enkel voor bellen, Appen (Signal) en internetten en niet voor bankieren en emailen. Probeer zo weinig mogelijk privacy-gevoelige data te genereren.
Wat zijn jullie meningen omtrent het huidige Android op de manier zoals ik het wil gaan gebruiken? En als jullie het zelf gebruiken maken jullie je dan erg druk omtrent de privacy? Achterliggend ligt natuurlijk wel Google op de loer.