Het is niet 'zijn' of 'hen' maar haar->
<-Alleen heb ik geen Alopecia.
Sorry. Zoek er niets achter. Zal het proberen te onthouden.
Je ava heeft geen kenmerken waardoor ik het had kunnen weten. En gewoonte, want de meeste pc hobbyisten zijn man.
En ik kan het af en toe allemaal niet meer bij houden met dat het en hen en zo er ook allemaal nog bij. Ik heb respect voor alles en iedereen en accepteer alles en iedereen (zolang hij niemand kwaad doet) maar ik ben niet thuis in alle woke thermologieën.
Anonimiteit heb ik bewust tussen aanhalingstekens gezet, omdat anonimiteit niet haalbaar is. Sterker nog, (volledige) anonimiteit is onmogelijk. Wanneer je op een volstrekt onbewoond eiland gaat wonen,
kunnen 'ze' je nog in de gaten houden via sattelieten om maar eens een absurditeit aan te halen. En verhuizen naar een andere planeet is (nog) niet mogelijk
. En tegen die tijd zal ook dat niet helpen tegen volledige anonimiteit denk ik.
Dat is precies mijn punt.
Privacy, zoals ik het nog ken uit de begintijd van internet toen het allemaal nog niet verzakelijkt was, is een al lang gepasseerd station.
En in mijn visie mede omdat wij burgers tezamen het allemaal maar hebben laten gebeuren waardoor het inmiddels onomkeerbaar is.
Ik moet me zo vaak inhouden met lachen over mensen die volledige privacy nastreven. Want op FB stond... las ik op telegram (=internet -=sleeptnet, provider). En ondertussen rijden ze overal heen met G mapies en locatie altijd aan, want zo handig allemaal.

Ik gebruik het nog wel eens als argument ... Probeer vandaag de dag nog eens iemand anoniem en niet traceerbaar te bellen. Kwartjes telefoons bestaan niet meer. "Ja maar telefooncel-kaart" ... ja duh, die je in de winkel pint dus op naam, en anders sta je daar wel met je tronie op de winkel camera. Of op de verkeerscamera bij de telefooncel. OF ... naja, denk er zelf maar eens over na, want dat valt niet meer mee. "Pre-paid" ... uhm, werkt ook maar een of twee keer bellen. En ondertussen stuurt iedereen de registratiekaart in voor de 5 euro gratis beltegoed

Anoniem internetten? Je kunt nergens meer ongeregistreert het internet op. Zelfs al jaren niet meer op zonnet (de laatste waar dat kon). Daarbij opmerkend dat elke provider de wettelijke plicht heeft te loggen (dus al
voor je je
VPN tunnel in gaat). "Wel, bij de mac en de supermarkt" ... ja duh, die voorwaarden die je aan moet tikken daarin staat dat ze je persoonsgegevens verzamelen (je belangrijker dan je ip genaamde mac adres en zo). Not dus.
Leef ermee. Mijn boodschap aan diegenen die nog volledige privacy nastreven (en waar mijn reactie op was). Zelfs niet meer als je je pc verbrandt, want sleepnet, camera's, databases van derden/instanties, mobiel, noem maar op.
Https is geen tunnel, maar encrypted communicatie.
Bij VPN ziet de andere kant alleen het ip adres van de vpn provider en niet jouw eigen ip. Daardoor kunnen ze o.a. niet zien wat je locatie is. Een ander verschil met https is dat je geïnstalleerde certificaten gebruikt voor de encryptie, wat een man-in-the-middle aanval op een openbare Wifi onwaarschijnlijk maakt. Maar dat zijn ook de enige twee voordelen die ik zie. Het is zeker niet het gouden ei dat ze je in reclames proberen voor te spiegelen.
Volgens mij is HTTPS door zijn encrypty toch ook een soort van tunnel, afgesloten door zijn encryptie. In elk geval ook beveiligd tegen de man-in-the-middle.
Je laatste zin. Totdat je zelf gaat 'bestellen' en je gegevens in gaat vullen...
Want het is zeker niet de man-in-the-middle die je vooral gegevens verzameld. Sterker nog, ik denk juist zelden. Ik denk dat de kans dat websites (al dan niet met derden-scripts) je gevens verzamelen stukken groter is dan dat een 'hacker' of zo dat doet.
Wie derden scripts kent weet ook dat deze 'samenwerken' met de websites, en de voor de website beschikbare informatie vergaren (dus ook bestelgegevens e.d.).
En ook dat kun je voorkomen met goede scriptblockers waardoor er ook niet meer door derden verzameld kan worden, zonder VPN.
Kijk naar wat FB en G wel niet verzamel(d)en van
niet gebruikers, en dan vooral hoe ze dat verzamelden. En hoe alle wifi-spots in NL geindext zijn (tegelijk met straatzichtjes) waardoor alleen al op basis van je wifi-verbinding je locatie bekend is.
En denkt er nog iemand aan
PSD2? Als eens gekeken wie er op jouw bankrekening mee kijken?? Want ik hoor er niemand over omdat de meesten niet eens weten wat het is, laat staan waar dat na te kijken
Privacy ... pffff ... wasda?

In elk geval bedankt voor je uitleg. Al bevestigde dat vooral mijn gedachte.