Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DuckDuckGo  (gelezen 7991 keer)

Re: DuckDuckGo
« Reactie #50 Gepost op: 2022/03/24, 16:52:30 »
In eerste instantie was ik uitgegaan van de startpost met kritiek op DuckDuckGo. In die post wordt een link naar een blog / site techrights.org gegeven. Laat die site niet eens via een veilige verbinding te bezoeken zijn. Dan neem ik die waarschuwing voor DDG gelijk een stuk minder serieus. Als je als site vindt dat je een ander de les moet lezen op gebied van veiligheid en privacy moet je eerst zelf die zaakjes op orde hebben wil je (voor mij) geloofwaardig zijn.

« Reactie #51 Gepost op: 2022/03/24, 16:53:03 »
Dat is wel heel sporadisch want ik geef meestal de voorkeur aan de lokale middenstand.

Volledig mee eens!
Ik probeer nog steeds zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen met mensen, en verzet me tegen elke vorm van onnodige ontmenselijkende automatisering.
En verbazend, ik kom er nog steeds heel ver mee. Service en klantvriendelijkheid staat bij mij nog steeds hoog op de lijst, en gemakzucht ver onderaan.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/24, 16:59:29 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Noidem

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2022/03/24, 17:14:28 »
Even een huishoudelijke mededeling:
Politieke discussies en reacties zijn niet toegestaan op het forum zoals duidelijk beschreven staat in de forum regels. ;) Ook het heen en weer op de man spelen komt niet erg prettig over. Dus laten we bij deze a.u.b. terug keren naar waar het topic oorspronkelijk over ging.  Indien er geen gehoor aan gegeven wordt dan komt er helaas een slotje op het topic.

Namens het forum-team.
Dank M_aD. Ik was op dit slagveld van meningen de weg aardig aan het kwijtraken.

Begon alles niet met deze stelling : 'Maar hun hele domein blijkt op MS servers en de MS cloud te draaien. Gevolg: MS kan snuffelen in alles wat DDG doet.'?
Ik ben niet onderlegd genoeg in deze materie om te kunnen beoordelen of dit correct is of niet, maar zijn er meerdere sites dan Techrights die betreffende stelling - het liefst met harde bewijzen ;)- kunnen onderbouwen?
« Laatst bewerkt op: 2022/03/24, 17:16:06 door Noidem »

« Reactie #53 Gepost op: 2022/03/24, 17:30:25 »
Begon alles niet met deze stelling : 'Maar hun hele domein blijkt op MS servers en de MS cloud te draaien. Gevolg: MS kan snuffelen in alles wat DDG doet.'?
Ik ben niet onderlegd genoeg in deze materie om te kunnen beoordelen of dit correct is of niet, maar zijn er meerdere sites dan Techrights die betreffende stelling - het liefst met harde bewijzen ;)- kunnen onderbouwen?

Is alles wat op MS servers draait dan slecht? Nou, dan begin maar vast half .nl te cancelen. =D

Ergens in de randstad en ik meen in de flevopolder staan grote hallen vol met servers tbv webspace. In groningen komen er nog meer (of zijn die er al?).

Dit forum draait op HCC. Ik vraag me af of HCC nog volledig eigen servers heeft staan en niet huurt. Beiden zouden me niet verbazen overigens.
Zou dus zomaar kunnen dat dit forum ook op een ms of google server draait.

Ik ken weinig ISP's die nog zelf servers draaien en niet daar huren. Zelfs de grootste jongens met eigen servers in eigen beheer hebben in diezelfde hallen dezelfde rekken met dezelfde servers staan. Financieel niet aantrekkelijk (in kosten en om te kunnen concurreren met tarieven).
Uiteindelijk draait 'de helft' van .nl en andere nederlandse websites op diezelfde servers, als het niet nog veel meer is. En de rest van die hallen staat vol met buitenlandse websites. Begin maar vast te cancelen  8-)

Maar ik kan me indenken dat de thuisgebruiker die niet zelf zakelijk ISP is geweest (project niet tot bloei gekomen jammer genoeg :-[ ) dat allemaal niet zo weet.
Hetzelfde met mobiele telefonie. Paar grote partijen, en de meesten zijn zij zelf of hurende onderaannemers (zelf ooit onafhankelijk zakelijk aanbieder geweest ;) ).
« Laatst bewerkt op: 2022/03/24, 17:50:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Noidem

• Lid
« Reactie #54 Gepost op: 2022/03/24, 17:51:43 »
Is alles wat op MS servers draait dan slecht?
Nou dat mag ieder lekker voor zich bepalen ;). Ik zou graag willen weten of
1/ Het onomstotelijk vaststaat dat DDG's domein op MS servers draait? Iedere website kan dat wel roepen maar IS het ook zo?
2/ Indien ja, kan MS dan ook daadwerkelijk 'snuffelen' en is er (onafhankelijk) bewijs dat DDG's domein daadwerkelijk op MS servers draait?

En om alvast maar vooruit te lopen op een eventuele search engine switch, ben ik benieuwd of mensen hier ervaring hebben met de privacy respecting search engines (tenminste dat hoop ik dan maar ^-^) die hier worden aanbevolen (searx is dus al door topicstarter genoemd) : https://www.privacytools.io/#search

Offline MKe

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2022/03/24, 19:15:37 »
Ja, ze draaien in de Azure cloud, wat van Microsoft is en nee, Microsoft kan dat niet zo maar inzien, zowel technisch als contractueel. Veel paniek zaaierij voor niets dus.

Overigens draaien het overgrote deel van alle websites in zo’n vorm van cloud, waarvan AWS (Amazon), Azure (Microsoft) en Google Cloud de grootste zijn.

W.b. De vraag voor een alternatief: het blijkt dat de Brave browser nu ook een eigen zoek engine te hebben die naar eigen zeggen privacy vriendelijk is. Maar ook dat zal wel op een van die grote cloud diensten draaien zoals vrijwel alles, dus als je paranoïde bent zal geen enkele zoek engine voldoen.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/24, 19:23:31 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #56 Gepost op: 2022/03/24, 19:27:56 »
Overigens draaien het overgrote deel van alle websites in zo’n vorm van cloud, waarvan AWS (Amazon), Azure (Microsoft) en Google Cloud de grootste zijn.

En op de (externe) servers in de grote hallen. Ook cloud te noemen.
Het hele internet is een soort van cloud.  =D Heel vroeger niet, toen het nog gekoppelde particuliere pc's waren, maar tegenwoordig wel met de data-centres.

Ja, ze draaien in de Azure cloud, wat van Microsoft is en nee, Microsoft kan dat niet zo maar inzien, zowel technisch als contractueel. Veel paniek zaaierij voor niets dus.

Inderdaad.
Alsof elk MS Server pakket wat bij het overgrote deel MKB-bedrijven draait compleet open toegankelijke beschikbaar ligt voor Bill.

W.b. De vraag voor een alternatief: het blijkt dat de Brave browser nu ook een eigen zoek engine te hebben die naar eigen zeggen privacy vriendelijk is. Maar ook dat zal wel op een van die grote cloud diensten draaien zoals vrijwel alles, dus als je paranoïde bent zal geen enkele zoek engine voldoen.
Een tijdje terug heb ik eens rond gekeken in zoekmachine-wereld. Of de ouden nog bestaan. Altavista en zo. En wat hedendaagse alternatieven zijn om de grote jongens te ontlopen.
En wat ik toen vond (na wat verder lezen, kost soms wat moeite) is dat vrijwel al degenen die ik vond werkten op de indexeringen van de welbekende zoekmachines.

En om alvast maar vooruit te lopen op een eventuele search engine switch, ben ik benieuwd of mensen hier ervaring hebben met de privacy respecting search engines (tenminste dat hoop ik dan maar ^-^) die hier worden aanbevolen (searx is dus al door topicstarter genoemd) : https://www.privacytools.io/#search

Met Searx vind ik niet veel. Dat gaat'm niet worden.
Een zoekopdracht naar 'belastingdienst' levert alleen belastingdienst.nl en een zoekopdracht naar 'aangifte inkomstenbelasting' geeft ook helemaal niets.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/24, 19:44:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline MKe

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: 2022/03/24, 19:39:38 »
Brave lijkt dat als een van de weinigen niet te doen. Die gebruiken hun eigen engine en “kleuren” dat ook niet met hun eigen algoritme, dus ze sorteren niet naar wat zij denken dat belangrijk is, dit in tegenstelling tot vrijwel alle andere engines.

« Reactie #58 Gepost op: 2022/03/24, 19:46:46 »
Brave geeft wel leuke zoekresultaten. Welke database indexering gebruikt Brave?

Trouwens wel een puntje gevonden rondom Brave.

Citaat
Brave Search doesn't track you or your queries. Ever. It's impossible for us to share, sell, or lose your data, because we don't collect it in the first place. We leverage your browser to store information on how our search engine is helping answer your queries independently.

Brave Search houdt u of uw zoekopdrachten niet bij. Ooit. Het is voor ons onmogelijk om uw gegevens te delen, te verkopen of te verliezen, omdat we deze in de eerste plaats niet verzamelen. We gebruiken uw browser om informatie op te slaan over hoe onze zoekmachine helpt uw ​​vragen onafhankelijk te beantwoorden.

Als het puntje bij paaltje komt verzamelen ze dus wel degelijk data. Geanonimiseerd en niet accessible zeggen ze. Voor de betere werking van hun diensten.
Maar ja, de welbekende zegt niet anders in zijn privacy statement. En DDG zegt niet anders.

Citaat
We willen dat u begrijpt welke soorten informatie we verzamelen terwijl u onze services gebruikt We verzamelen informatie om al onze gebruikers betere services te bieden - van het uitzoeken van basisdingen zoals welke taal u spreekt, tot complexere dingen zoals welke advertenties u zult vinden het nuttigst zijn, de mensen die het belangrijkst voor je zijn online, of welke YouTube-video's je misschien leuk vindt. De informatie die wordt verzameld en hoe die informatie wordt gebruikt, hangt af van hoe u onze services gebruikt en hoe u uw privacycontroles beheert. Wanneer u niet bent aangemeld bij een account, slaan we de informatie die we verzamelen op met unieke identificatiegegevens die zijn gekoppeld aan de browser, applicatie of het apparaat dat u gebruikt. Dit stelt ons in staat om dingen te doen zoals het behouden van uw voorkeuren tijdens browsesessies, zoals uw voorkeurstaal of om u relevantere zoekresultaten of advertenties te laten zien op basis van uw activiteit. Wanneer u bent aangemeld, verzamelen we ook informatie die we opslaan met uw account, die we behandelen als persoonlijke informatie.

Ik zie daar toch behoorlijke overeenkomsten. Hoe kan ik dat interpreteren?
« Laatst bewerkt op: 2022/03/24, 20:02:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline MKe

• Lid
« Reactie #59 Gepost op: 2022/03/24, 21:07:36 »
Ik heb me eerlijk gezegd nog niet in de technische kant van de brave engine verdiept. Volgens mij zeggen ze daar dat ze de data lokaal op je computer verzamelen, maar ik kan me vergissen.

Offline Noidem

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2022/03/25, 17:43:08 »

Duidelijk MKe. Dank.

Het lijkt mij dus ook paniekzaaierij.  Wellicht is het voor een topicstarter verstandig om vooraf even (maar liefst veel langer) heel goed na te denken wat je op het forum plaatst.

Moet je kijken wat een uit de hand gelopen (off!)topic dit is geworden. Ik word hier niet vrolijk van.

« Reactie #61 Gepost op: 2022/03/26, 15:03:01 »
Ik word hier niet vrolijk van.

Ach joh. Trek het je niet aan. Je kunt er ook aan voorbij gaan. Je hoeft dit topic niet te openen (of 1 keer om daarachter te komen).
- I ♥ Linux -

Offline Noidem

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2022/03/26, 15:41:28 »
Ik word hier niet vrolijk van.

Ach joh. Trek het je niet aan. Je kunt er ook aan voorbij gaan. Je hoeft dit topic niet te openen (of 1 keer om daarachter te komen).
Ik til er ook niet zo zwaar aan dat de oogjes 's-nachts niet meer dichtgaan  ^-^. Alleen kom je dit soort 'zaken' tegenwoordig zo vaak tegen. Het is niet enkel dit topic, maar er wordt te vaak onterecht hoog van de toren geblazen omtrent een of andere 'gevaarlijke internetsituatie' en niet veel later blijkt het weer eens om een storm in dat bekende glas water te zijn.
Nou moet ik zelf ook uitkijken niet offtopic te gaan =D.

Modertor edit: dubbele post verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/26, 15:57:40 door Ron »

Offline Cme

• Lid
« Reactie #63 Gepost op: 2022/03/26, 17:07:40 »
Hoi,
Lezende over al jullie bezwaren tegen DDG, bevestigt mijn gevoel.
Dat anderen een profiel kunnen maken dat vind ik kwalijk!
Geen FB, Geen Insta, Geen Twitter. Sites waar ik niet kan kiezen over cookiegebruik sluit ik onmiddellijk!
Overigens Google probeer ik al tijden niet meer te gebruiken.
Als dit onvermijdelijk is, ga ik naar encryted VBox met de browser Tor.
Helaas maakt Tor gebruik van mijn zoekmachine en dat is DDG, zucht!

Kunnen jullie mij inlichten over Tor-project, wat bezwaren zijn?
VPN van Protonvpn werkt (bij mij) gewoon niet, heel traag en loopt voortdurend vast, Tor werkt ongestoord goed.

HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

« Reactie #64 Gepost op: 2022/03/27, 01:02:00 »
Ik til er ook niet zo zwaar aan dat de oogjes 's-nachts niet meer dichtgaan  ^-^.

Gelukkig maar. Nergens voor nodig, toch?

Alleen kom je dit soort 'zaken' tegenwoordig zo vaak tegen. Het is niet enkel dit topic, maar er wordt te vaak onterecht hoog van de toren geblazen omtrent een of andere 'gevaarlijke internetsituatie' en niet veel later blijkt het weer eens om een storm in dat bekende glas water te zijn.

Is dat niet met alles? Is dat niet de angst in de mens? Nu toch ook weer met de nucleare dreiging. Pfff, die dreiging bestaat al sinds de tweede wereldoorlog. Mijn hele jeugd en hele leven. Waarom zou ik daar nu ineens bang voor moeten zijn?  8-) Alsof je dat met angst gaat voorkomen.

Aan de andere kant. Ik ben het wel met CME zijn reactie hier net boven eens.
Alleen denk ik dat we het stadium van voorkomen allang voorbij zijn. Al zou je je pc volledig uit het raam gooien dan sta je overal wel weer digitaal geregisterd en vastgelegd.
Ik heb dat soort discussies destijds (20+ jaar terug) al heel vaak gevoerd op verjaardagen en zo. Ondertussen is er van alles ingevoerd onder het mom van "dat gaan we nooit gebruiken voor .... " en ondertussen is het gewoon zover en wel 'daarvoor' in gebruik.
Ondertussen is alles geautomatiseerd "omdat het zo makkelijk is".
En nu hoor je iedereen klagen.

Maar ik ben toch van mening dat we er allemaal mee ingestemd hebben, aan meegewerkt hebben, dat het zover gekomen is. Te ver. Zo ver dat er geen weg meer terug is. Te laat. Mijn weerlegde argumenten van destijds zijn ondertussen allemaal ver uitgekomen.
Nu zit iedereen weer in VPN  =D Europese VPN aanbieders moeten net als providers gewoon loggen en inzge geven op verzoek, wettelijk verplicht  =D En bij aanbieders daarbuiten kun je je ook afvragen wie er allemaal mee kunnen lezen  :rolleyes: Wat zou je daarmee willen redden?

En dan zeg ik op zijn beurt weer "what's to loose?", want voor het internet was je ook al overal geregistreerd op allerhande manieren (en je ouders en grootouders ook al) en werden we ook al op allerhande manieren gevolgd (zoek maar eens wat prisma en echelon is en hoe lang dat al bestaat ;) ). Velen weten dat niet, maar er bestaat al decennialang een volledig persoonlijk verzameldossier van iedereen met alles (persoonsgegevens, afkomst, familiebanden, opleidingen, beroep, inkomen, bezittingen, financieel, medisch, justitieel, noem maar op) er in (vraag maar eens een hogere ambtenaar met uitgebreide toegangsrechten  ;) maakt niet uit welke tak. Al kan het zijn dat hij het niet mag bevestigen :-X ).

Alsof je iets kunt verbergen. En wil je wel alles verbergen? Want het kan net zo goed in je voordeel zijn. Dus .... boeien wat mij betreft  =D want het is toch verre van volledig te voorkomen. En verder moet iedereen gewoon lekker doen waar hij zich prettig bij voelt.

Nou moet ik zelf ook uitkijken niet offtopic te gaan =D.

Volgens mij ben je nog best behoorlijk ontopic. Maar wat is mijn inschatting waard als ik het verwijt 'offtopic' zelf ook regelmatig krijg  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2022/03/27, 01:57:03 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Noidem

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 2022/03/28, 16:33:34 »
VPN van Protonvpn werkt (bij mij) gewoon niet, heel traag en loopt voortdurend vast, Tor werkt ongestoord goed.
Gebruik je de gratis versie? Zo ja, dan is die vaak tergend traag. Schijnt wel de enige veilige gratis VPN-provider te zijn. Wil je een vlot werkende VPN hebben dan ontkom je in principe niet aan een betaalde provider. Mullvad, ProtonVPN (en IVPN geloof ik) vormen al langere tijd de 'Top 3'. Zoiets las ik laatst ergens.  De VPNwereld is een uiterst schimmige waarbij het vinden een betrouwbare VPN-provider je eerste uitgangspunt moet zijn! Dit topic gaat daar uitgebreid over en kan je wellicht van pas komen : https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108083.50#msg1062322.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/28, 16:36:52 door Noidem »

« Reactie #66 Gepost op: 2022/03/28, 19:40:46 »
Maar kan iemand mij uitleggen hoe VPN dan je privacy beschermd??

Citaat
Een VPN (Virtual Private Network) is een beveiligde verbinding tussen jou en het internet. Het maakt je IP-adres en internetverkeer onzichtbaar voor bedrijven, overheden en andere pottenkijkers.

Leuk zo'n tunneltje.  =D De website die je bezoekt kan nog steeds privacygevoelige informatie vergaren. En met cookies e.d. ook over diverse websites die je bezoekt.
Waar zit dan de privacy waarborg???

En tegenwoordig werkt elke website met enig belang met HTTPS, wat ook een tunnel is. Wat is dan de toegevoegde waarde van VPN??? Iemand?

Citaat
HyperText Transfer Protocol Secure, afgekort HTTPS, is een uitbreiding op het HTTP-protocol met als doel een veilige uitwisseling van gegevens.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/28, 19:42:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline MKe

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2022/03/28, 20:36:02 »
Https is geen tunnel, maar encrypted communicatie.

Bij VPN ziet de andere kant alleen het ip adres van de vpn provider en niet jouw eigen ip. Daardoor kunnen ze o.a. niet zien wat je locatie is. Een ander verschil met https is dat je geïnstalleerde certificaten gebruikt voor de encryptie, wat een man-in-the-middle aanval op een openbare Wifi onwaarschijnlijk maakt. Maar dat zijn ook de enige twee voordelen die ik zie. Het is zeker niet het gouden ei dat ze je in reclames proberen voor te spiegelen.

Offline Noidem

• Lid
« Reactie #68 Gepost op: 2022/03/29, 10:14:13 »
Het is zeker niet het gouden ei dat ze je in reclames proberen voor te spiegelen.
Klopt, maar het is wel een zeer goede 'laag' in de verschillende 'lagen' van privacy / security-bescherming die noodzakelijk zijn om nog een redelijke mate van 'anonimiteit' te hebben. Anonimiteit heb ik bewust tussen aanhalingstekens gezet, omdat anonimiteit niet haalbaar is. Sterker nog, (volledige) anonimiteit is onmogelijk. Wanneer je op een volstrekt onbewoond eiland gaat wonen,
kunnen 'ze' je nog in de gaten houden via sattelieten om maar eens een absurditeit aan te halen. En verhuizen naar een andere planeet is (nog) niet mogelijk =D. En tegen die tijd zal ook dat niet helpen tegen volledige anonimiteit denk ik. 
Wat je dus wel kunt doen -zoals ik al schreef- om nog van een redelijke mate van privacy / security te kunnen genieten is gebruik te maken van het 'lagen-principe' : kijk wat voor jou belangrijk is qua privacy / security en voor die acties uit die nodig zijn om dat te bereiken. Het is allemaal niet zwart-wit : of volledige anonimiteit of totaal geen anonimiteit. Ergens in het midden ligt de spreekwoordelijke waarheid.

Offline Cme

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 2022/03/29, 12:54:53 »
Gebruik je de gratis versie? Zo ja, dan is die vaak tergend traag. Schijnt wel de enige veilige gratis VPN-provider te zijn.
Inderdaad maakte ik gebruik van de gratis versie (om het uit te proberen). Bij een versie-betalen wil ik eerst zeker zijn.
Ik begrijp van VPN dat het verveldende is dat een bedrijf(?) al jouw zoekverzoeken verwerkt, is daarmee het gebruik dan veilig?

Oja @Partyrabbit:
Citaat
Partyrabbit:  Aan de andere kant. Ik ben het wel met CME zijn reactie hier net boven eens.
Het is niet 'zijn' of 'hen' maar haar->  :-* <-Alleen heb ik geen Alopecia.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

« Reactie #70 Gepost op: 2022/03/29, 14:27:07 »
Het is niet 'zijn' of 'hen' maar haar->  :-* <-Alleen heb ik geen Alopecia.

Sorry. Zoek er niets achter. Zal het proberen te onthouden.
Je ava heeft geen kenmerken waardoor ik het had kunnen weten. En gewoonte, want de meeste pc hobbyisten zijn man.
En ik kan het af en toe allemaal niet meer bij houden met dat het en hen en zo er ook allemaal nog bij. Ik heb respect voor alles en iedereen en accepteer alles en iedereen (zolang hij niemand kwaad doet) maar ik ben niet thuis in alle woke thermologieën.

Anonimiteit heb ik bewust tussen aanhalingstekens gezet, omdat anonimiteit niet haalbaar is. Sterker nog, (volledige) anonimiteit is onmogelijk. Wanneer je op een volstrekt onbewoond eiland gaat wonen,
kunnen 'ze' je nog in de gaten houden via sattelieten om maar eens een absurditeit aan te halen. En verhuizen naar een andere planeet is (nog) niet mogelijk =D. En tegen die tijd zal ook dat niet helpen tegen volledige anonimiteit denk ik. 

Dat is precies mijn punt.
Privacy, zoals ik het nog ken uit de begintijd van internet toen het allemaal nog niet verzakelijkt was, is een al lang gepasseerd station.
En in mijn visie mede omdat wij burgers tezamen het allemaal maar hebben laten gebeuren waardoor het inmiddels onomkeerbaar is.

Ik moet me zo vaak inhouden met lachen over mensen die volledige privacy nastreven. Want op FB stond... las ik op telegram (=internet -=sleeptnet, provider). En ondertussen rijden ze overal heen met G mapies en locatie altijd aan, want zo handig allemaal. :D

Ik gebruik het nog wel eens als argument ... Probeer vandaag de dag nog eens iemand anoniem en niet traceerbaar te bellen. Kwartjes telefoons bestaan niet meer. "Ja maar telefooncel-kaart" ... ja duh, die je in de winkel pint dus op naam, en anders sta je daar wel met je tronie op de winkel camera. Of op de verkeerscamera bij de telefooncel. OF ... naja, denk er zelf maar eens over na, want dat valt niet meer mee. "Pre-paid" ... uhm, werkt ook maar een of twee keer bellen. En ondertussen stuurt iedereen de registratiekaart in voor de 5 euro gratis beltegoed  =D
Anoniem internetten? Je kunt nergens meer ongeregistreert het internet op. Zelfs al jaren niet meer op zonnet (de laatste waar dat kon). Daarbij opmerkend dat elke provider de wettelijke plicht heeft te loggen (dus al voor je je VPN tunnel in gaat).  "Wel, bij de mac en de supermarkt" ... ja duh, die voorwaarden die je aan moet tikken daarin staat dat ze je persoonsgegevens verzamelen (je belangrijker dan je ip genaamde mac adres en zo). Not dus.

Leef ermee. Mijn boodschap aan diegenen die nog volledige privacy nastreven (en waar mijn reactie op was). Zelfs niet meer als je je pc verbrandt, want sleepnet, camera's, databases van derden/instanties, mobiel, noem maar op.

Https is geen tunnel, maar encrypted communicatie.

Bij VPN ziet de andere kant alleen het ip adres van de vpn provider en niet jouw eigen ip. Daardoor kunnen ze o.a. niet zien wat je locatie is. Een ander verschil met https is dat je geïnstalleerde certificaten gebruikt voor de encryptie, wat een man-in-the-middle aanval op een openbare Wifi onwaarschijnlijk maakt. Maar dat zijn ook de enige twee voordelen die ik zie. Het is zeker niet het gouden ei dat ze je in reclames proberen voor te spiegelen.

Volgens mij is HTTPS door zijn encrypty toch ook een soort van tunnel, afgesloten door zijn encryptie. In elk geval ook beveiligd tegen de man-in-the-middle.

Je laatste zin. Totdat  je zelf gaat 'bestellen' en je gegevens in gaat vullen...
Want het is zeker niet de man-in-the-middle die je vooral gegevens verzameld. Sterker nog, ik denk juist zelden. Ik denk dat de kans dat websites (al dan niet met derden-scripts) je gevens verzamelen stukken groter is dan dat een 'hacker' of zo dat doet.
Wie derden scripts kent weet ook dat deze 'samenwerken' met de websites, en de voor de website beschikbare informatie vergaren (dus ook bestelgegevens e.d.).
En ook dat kun je voorkomen met goede scriptblockers waardoor er ook niet meer door derden verzameld kan worden, zonder VPN.

Kijk naar wat FB en G wel niet verzamel(d)en van niet gebruikers, en dan vooral hoe ze dat verzamelden. En hoe alle wifi-spots in NL geindext zijn (tegelijk met straatzichtjes) waardoor alleen al op basis van je wifi-verbinding je locatie bekend is.
En denkt er nog iemand aan PSD2? Als eens gekeken wie er op jouw bankrekening mee kijken?? Want ik hoor er niemand over omdat de meesten niet eens weten wat het is, laat staan waar dat na te kijken ^-^
Privacy ... pffff ... wasda?  =D

In elk geval bedankt voor je uitleg. Al bevestigde dat vooral mijn gedachte.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/29, 15:04:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Noidem

• Lid
« Reactie #71 Gepost op: 2022/03/30, 17:25:08 »
Ik begrijp van VPN dat het verveldende is dat een bedrijf(?) al jouw zoekverzoeken verwerkt, is daarmee het gebruik dan veilig?
Heel kort :

jij --- internet  > jouw eigen, specifieke IP-adres is voor alles en iedereen zichtbaar. 

jij ---- VPN-provider --- internet > het IP-adres van de VPN-provider is zichtbaar en niet jouw eigen, specifieke IP-adres. Maar je bent dus niet anoniem(!), want je VPN-provider (het bedrijf waar jij je VPN abonnement afsluit) kan in principe al jouw data zien.

Daarom is het zo ontzettend belangrijk een betrouwbare VPN-provider te kiezen!!! Of een VPN-provider 100% betrouwbaar is, zal waarschijnlijk niemand kunnen bevestigen, want wie heeft volledige toegang tot alle ins and outs van die VPN-provider (en begrijpt die complexe materie ueberhaupt). Maar ..... er zijn een aantal VPN-providers die - laten we zeggen - voor 99,99% betrouwbaar te boek staan (voor mij is dat voldoende =D). Even uit m'n hoofd : Mullvad (https://mullvad.net/en/), ProtonVPN (https://protonvpn.com/) en ik meen IVPN (https://www.ivpn.net/) vallen onder die categorie.
Mullvad kun je overigens niet testen, maar komt zeer vaak als de numero 1 uit onderzoeken/tests)

Ga nooit met een 'gratis' VPN-provider in zee (op ProtonVPN na dan)! Ze verdienen bakken geld aan het doorverkopen van jouw data.
Wil je een vlotte internet-verbinding, maar niet betalen voor een VPN-provider, dan houdt het verhaal voor jou hier op ben ik bang.

Ik moet wel eens lachen om sommige mensen. Bakken geld geven ze uit aan auto's, verbouwingen, vakanties etcetc, maar over 60 euro per jaar voor een VPN abonnement doen ze een partij moeilijk! Kan dat nooit helemaal volgen.

(PS : @moderator > gaan we teveel offtopic, dan trek je wel aan de bel he  ;)?)
« Laatst bewerkt op: 2022/03/30, 17:34:42 door Noidem »

« Reactie #72 Gepost op: 2022/03/30, 18:29:11 »
Bij het verzamelen van je data is je ip (of verbergen er van) niet heilig.
Denk maar niet dat als je bijvoorbeeld met VPN op Facebook gaat er niets verzameld kan worden, zelfs buiten fb. Hetzelfde bij andere websites met account.

Een scriptblokker blokkeert de software (scripts) waarmee verzameld wordt. Met andere woorden, dan kán er niets verzameld worden ongeacht ip of niet. Mijns inziens veel effectiever, en zelfs genoeg.
- I ♥ Linux -

« Reactie #73 Gepost op: 2022/03/31, 01:56:50 »
Hier trouwens weleens over nagedacht?
Wij bankieren uitsluitend over onze eigen internetverbinding(en).
Mocht er ooit zomaar geld van onze rekening verdwijnen dan kunnen wij dat altijd ontkrachten, want niet ons ip (onmogelijk). Met VPN (veel wisselende niet persoonlijk gerelateerde ip's) een vrijwel onmogelijk argument.
En zo met meer diensten met grote belangen en serieuze fraude risico's. Denk digid en zo. ;)
- I ♥ Linux -