Sinds 2008 ben ik een tevreden Ubuntu-gebruiker. Medio vorig jaar ben ik met mijn Fujitsu Celsiun H720 (Core I7 en 8 Gb RAM) overgestapt d.m.v. een schone installatie van 18.04 LTS naar 20.04 LTS.
Twee weken gelden bleef mijn laptop ´hangen´ tijdens het opstarten. Mijn (te snelle?) conclusie was toen: mijn harddisk is gecrasht en er moet een nieuwe komen. Ik heb er een nieuwe Samsung 870 EVO SSD van 500 GB ingezet en Ubuntu 20.04 LTS opnieuw geïnstalleerd. Daarna (voor het eerst!) een backup, die ik elke week automatisch laat starten, teruggezet van mijn essentiële data. En dat werkte gelukkig probleemloos. Verder heb ik alle raad, ook m.n. voor de SSD, opgevolgd die staan op de site Makkelijke Linuxtips. Die SSD werkt merkbaar sneller dan mijn oude HDD!
Maar nu treedt sinds eergisteren weer exact hetzelfde probleem op van hangen tijdens het opstarten. Het proces loopt zoals altijd met de bekende schermen, maar net voordat het bureaublad moet verschijnen, komst er linksboven in mijn scherm een knipperend streepje en verder gebeurt en niets meer.
Wie weet hiervoor iets dat lijkt op een oplossing?
Groeten, Hans