Ik vertrouw dat 'anderen' hier in huis niet de onbeschaafdheid hebben de kast open te breken.
Niemand weet wat de toekomst brengt en openstelling van de computer mag niet betekenen dat het een overname wordt(
)
Waar zou je daar dan inderdaad bang van zijn? Gaat dit om gezinsleden?
Met onze kinderen is dit gewoon duidelijk besproken en dat is gewoon altijd gerespecteerd. Zowel vroeger toen het nog kleintjes waren als nu. En wederzijds, want de kids hebben nooit vreemde dingen gedaan (ondanks enige incidentele controle, waaronder router logs e.d.).
Heeft ook niets met wantrouwen te maken maar met consistentie van de werking en veiligheid van de pc, en dat snapt iedereen hier.
En een buitenstaander kan hier weinig (tot niets). Nergens in, niets installeren (spyware of zo). En al helemaal niets wat ik niet kan herstellen, dus volledig kapen zeker niet.
Bios wachtwoord is zeker ook niet heilig. De bios chip (in een pc) is héél simpel en behoorlijk snel te resetten naar fabrieksstand (dus weg ww). Daar zit weinig (geen) bescherming in.
Logt nu iedereen in op één account? Maak een extra account genaamd Admin en maak die exclusief beheerder (en die oudere gebruiker). Kan iedereen op die andere gewoon verder werken, en mocht iemand het ww van die gebruiker wijzigen dan kan de Admin daar altijd gewoon in en/of ww weer herstellen. Dan alleen nog discreet omgaan met het ww van Admin. En kijk ook even naar die Pjotr-link.
Waar het misschien clusters bestanden betreft die je niet doorlopend nodig hebt (??) zou je kunnen denken aan een
ww beveiligd zip bestand? Maar ook dat is niet zo ingewikkeld te cracken (kost wel kennis, moeite en op zijn minst tijd). In elk geval wel een behoorlijke hindernis om "even vlug te spieken". Maar niet een antwoord op jouw vraag.
Voor je vraag ... Dan denk ik dat je met een goed gebruikers-beheer (admin, gebruikers) wel bereikt wat jij wilt bereiken in je vraagstelling. En makkelijk.