Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Muziekbestanden MP3  (gelezen 1809 keer)

Muziekbestanden MP3
« Gepost op: 2021/11/23, 11:35:52 »
De muziekbestanden op mijn laptop en externe HD zijn als ik ze met vlc wil afspelen allemaal grijs en niet afspeelbaar.
Maak ik een map met bestanden open dan kan ik per item een nummer wel met vlc afspelen.
VLC heb ik verwijdert en opnieuw geïnstalleerd, maar het probleem blijft hetzelfde.
Tijd voor een nieuwe installatie?
Ubuntu 18.04
Xubuntu 24.04 LTS

Offline vanadium

• Lid
Re: Muziekbestanden MP3
« Reactie #1 Gepost op: 2021/11/23, 12:27:35 »
Wat bedoel je met "grijs"? Waar zijn ze grijs? In een dialoog van VLC of in bestandsbeheer zelf?

Wat bedoel je met "Maak ik een map met bestanden open": eenvoudig een map open in bestandsbeheer? "per item een nummer wel met vlc afspelen.": bedoel je dat je een nummer kan afspelen door het bestand te selecteren in bestandsbeheer en dan te dubbelklikken? Of bedoel je met "item" iets anders?

Om problemen te vermijden is het misschien nodig in de voorkeuren in te stellen dat maar één instantie actief mag zijn. Ik merk problemen als er een venster open is, en daarna laad ik muziekbestanden in met bestandsbeheer: het venster waar de muziekbestanden afspeelden was "grijs": ik kon de muziek niet stoppen, het menu niet gebruiken, het venster niet sluiten.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je een systeem zal moeten herinstalleren omwille van een probleem met vlc.
« Laatst bewerkt op: 2021/11/23, 12:32:44 door vanadium »

« Reactie #2 Gepost op: 2021/11/23, 14:19:37 »
Met grijs bedoel ik grijs in plaats van zwart wat je normaal ziet. Dit gebeurd in VLC waarmee ik geen hele map meer gelijk kan afspelen en het zelfde gebeurd bij WeTransfer waarmee ik geen zip bestanden kan uploaden= bestand is grijs en niet aanklikbaar.
De bestanden lijken geblokkeerd want zijn niet aan klikbaar.
Een enkel (los) bestand of meerdere mp3's zijn wel afspeelbaar in VLC
Zo doen zich er wel meer problemen voor. Als ik met Flameshot een schermafdruk maak en  ik klik op opslaan: saving canceld.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/11/23, 14:31:00 »
Ik vermoed dat die afgeknipte schermafdrukken zijn van de dialoog die je krijgt als je een bestand wil openen in VLC (of WeTransfer)? Ik kan dat op geen enkele manier reproduceren, maar toch lijkt het me aangewezen eens de permissies van die bestanden te checken. Wat is de uitvoer van

ls -ld "~/polleke/Muziek/Adele - 30"
ls -ld "~/polleke/Muziek/Adele - 30/12 Love Is A Game.mp3"

« Reactie #4 Gepost op: 2021/11/23, 14:40:44 »
polleke@polleke-LIFEBOOK-E754:~$ ls -ld "~/polleke/Muziek/Adele - 30"
ls: kan geen toegang krijgen tot '~/polleke/Muziek/Adele - 30': Bestand of map bestaat niet
polleke@polleke-LIFEBOOK-E754:~$ ls -ld "~/polleke/Muziek/Adele - 30/12 Love Is A Game.mp3"
ls: kan geen toegang krijgen tot '~/polleke/Muziek/Adele - 30/12 Love Is A Game.mp3': Bestand of map bestaat niet
polleke@polleke-LIFEBOOK-E754:~$
Xubuntu 24.04 LTS

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/11/23, 17:08:00 »
Dat was dus een slag in het water, my bad. Die "polleke" zal weg moeten uit het pad. Of je vervangt ~/ door /home/ zodat je het correcte pad krijgt "/home/polleke/Muziek/Adele - 30"

« Reactie #6 Gepost op: 2021/11/23, 17:44:13 »
polleke@polleke-LIFEBOOK-E754:~$ "/home/polleke/Muziek/Adele - 30"
bash: /home/polleke/Muziek/Adele - 30: Bestand of map bestaat niet
Xubuntu 24.04 LTS

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/11/23, 18:50:31 »
Je vergat het commando: "ls -ld"

« Reactie #8 Gepost op: 2021/11/23, 23:31:21 »
polleke@polleke-LIFEBOOK-E754:~$ "ls -ld "/home/polleke/Muziek/Adele - 30"
> "ls -ld" /home/polleke/Muziek/Adele - 30"
bash: ls -ld /home/polleke/Muziek/Adele: Bestand of map bestaat niet

Wat moet de uitkomst zijn?
« Laatst bewerkt op: 2021/11/23, 23:40:54 door Polleke »
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #9 Gepost op: 2021/11/24, 08:46:22 »
Verwijder die spaties eens van die mapnaam en probeer dan nog eens om via VLC af te spelen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

« Reactie #10 Gepost op: 2021/11/24, 09:57:06 »
De map herbenoemd naar Adele: BINGO! Mijn dank is groot, had het zelf niet kunnen bedenken.
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #11 Gepost op: 2021/11/24, 10:04:13 »
Mijn excuus voor alle geproduceerde onzin (mijn hoofd werkt ook niet mee) ik realiseer mij nu dat wanneer je in VLC een map selecteert om af te spelen en de map opent je een afspeellijst ziet, en die nummers zijn grijs en ook niet meer aanklikbaar. Dat zette mij op het verkeerde been. Door gewoon op afspelen te klikken wordt alles keurig achter elkaar afgespeeld.
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #12 Gepost op: 2021/11/24, 10:48:08 »
Geweldig.  ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

« Reactie #13 Gepost op: 2021/11/24, 11:50:05 »
Moraal van dit verhaal: gebruik geen spaties in namen voor partities + mappen + bestanden.

Dat is eigenlijk een basisregel van linux.
Vervang spaties door een koppelteken of underscore.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2021/11/24, 12:21:57 »
polleke@polleke-LIFEBOOK-E754:~$ "ls -ld "/home/polleke/Muziek/Adele - 30"
> "ls -ld" /home/polleke/Muziek/Adele - 30"
bash: ls -ld /home/polleke/Muziek/Adele: Bestand of map bestaat niet
Wat moet de uitkomst zijn?
Je geeft een opdracht met parameters. De opdracht moet niet tussen aanhalingstekens staan en de parameters alleen als er een spatie aanwezig is.
Dus is de juiste opdracht:
ls -ld "/home/polleke/Muziek/Adele - 30"
Het is best mogelijk te werken met directory's en bestanden waarvan de namen spaties bevatten, alleen moet je er dan aan denken dat je in terminalbevelen die directory's en bestanden altijd tussen aanhalingstekens moet zetten. Het is trouwens best om dat gewoon altijd te doen, dan vergeet je het ook nooit.
Overigens kun je, als je in je eigen homedirecotry /home/polleke staat, het als volgt doen:
ls -ld "Muziek/Adele - 30"

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2021/11/24, 12:27:13 »
Bij mij ziet dat overigens zo uit:

bloom@systeem: $ ls -ld "Muziek/Internet Radio Streams and Playlists"
drwxrwsrwx 2 bloom bloom 0  5 okt 19:23 'Muziek/Internet Radio Streams and Playlists'

« Reactie #16 Gepost op: 2021/11/24, 14:03:56 »
Ik ben blij met jullie adviezen. De schaamte trekt enigszins op. Ik had dit moeten weten.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2021/11/24, 14:17:47 »
De terminal bevat trouwens ook nog automatisch aanvullen.
Als je dus
ls -ld Muziek/Adele«TAB»
doet waarbij «TAB» betekent op de TAB-toets drukken, dan vult de terminal de bestandsnaam zelf aan. Hij zet die naam niet tussen aanhalingstekens dan, maar gebruikt een escape voor elke spatie met de backslash \.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2021/11/24, 15:10:06 »
Moraal van dit verhaal: gebruik geen spaties in namen voor partities + mappen + bestanden.

Dat is eigenlijk een basisregel van linux.
Vervang spaties door een koppelteken of underscore.

groeten van Michael
En dat is een goed advies, niet alleen in Linux, maar eigenlijk in alle besturingsystemen, inclusief Windows. Die spaties werken vaak alleen in de GUI van een desktop en alle scripts moeten met een hack mee werken.
Als je zo nodig een scheiding in de naam wil hebben, gebruik dan een underscore "_" in plaats van een spatie. Dat maakt het gedrag van je computer een stuk voorspelbaarder.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2021/11/24, 16:35:58 »
@MKe, dus als ik het goed begrijp Mapnaam geen Centraal Beheer maar Centraal_Beheer. Dat geld ook voor de onderliggende mappen?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2021/11/24, 16:48:36 »
@MKe, dus als ik het goed begrijp Mapnaam geen Centraal Beheer maar Centraal_Beheer. Dat geld ook voor de onderliggende mappen?
Ja, eigenlijk wel voor alle mappen en files. Kijk, het kan wel met spaties, maar alle commandline loopt daarmee te knoeien omdat een spatie een scheidingsteken voor parameters is en je het altijd moet "escapen".
Als je b.v. de inhoud van de map "Centraal Beheer" wilt zien in de commandline, dan doe je dat onder Linux:
ls Centraal\ Beheer
# of
ls "Centraal Beheer"
Het volgende gaat fout:
$ ls Centraal Beheer
ls: cannot access 'Centraal': No such file or directory
ls: cannot access 'Beheer': No such file or directory
Dit komt omdat Bash de spatie als een scheidingsteken ziet en denkt dat je 2 mappen wilt doorzoeken.

Dus het kan wel, alleen moet je dan hopen dat elk script er rekening mee houdt dat er spaties in de naam zitten. Gebeurt er iets vreemds, dan kan dit de reden zijn.

Nog 1 demonstratie voor sub-mappen:
$ ls Documenten/Centraal Beheer
ls: cannot access 'Documenten/Centraal': No such file or directory
ls: cannot access 'Beheer': No such file or directory
« Laatst bewerkt op: 2021/11/24, 16:51:58 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2021/11/24, 16:52:28 »
Thx, helder.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Tuxjo

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2021/11/24, 17:33:15 »
Ik gaf mijn vrouw een tijdje geleden ook aan dat ze underscores moet gebruiken bij mappen en bestanden.
Nee hoor...niet te vermurwen. Heb maar niet verder aangedrongen =D.
Wellicht hoor ik vroeg of laat iets door het huis galmen in de trant van : 'Shit, ik heb problemen met m'n foto's!!'

Goh.... 

Offline rico70

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2021/11/24, 17:49:35 »
Ipv underscores gebruik ik hoofdletters bv CentraalBeheer

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2021/11/24, 18:22:25 »
Spaties in bestandsnamen zijn geen probleem.