Als ik zelf muziek maak in mijn studio normaliseer ik nooit.
Eigenaardig. Normalizeren lijkt me nogal een standaardbewerking. Schaalt het geluidssignaal zodat dit het volle dynamisch bereik benut.
Bij muziekproductie zijn daar andere technieken voor.
Deze technieken zijn veel beter beheersbaar en controleerbaar in het resultaat ervan. En daarna is normaliseren overbodig.
Dus niet zo eigenaardig als je denkt.
Tjah. Hier zul je altijd mee zitten.
Niet zo. https://en.wikipedia.org/wiki/ReplayGain. Replaygain komt ook enkel maar neer op het toepassen van een versterkingsfactor. De factor wordt berekend, opgeslaan in je mp3 bestand. Bij het weergeven van die mp3 zal een replaygain-capabele audiospeler die track overeenkomstig versterken (=meestal verzwakken, met moderne muziek).
Enkel bij mp3 bestaat er een andere techniek. mp3 frames hebben een versterkingsfactor. De replaygaincorrectie wordt aangebracht door die versterkingsfactor overeenkomstig aan te passen (kan hier enkel in stappen van 1.5 dB). Voordeel: de mp3 heeft altijd het juiste volume, ook als de afspeelsoftware geen replaygain ondersteunt.
Als je hem inleest in Audacity, versterkt, en weer weg schijft zonder verdere geautomatiseerde aanpassingen (dus dither uit, 1 op 1) dan heb je datzelfde effect.
Dat is niet juist. Normalizeren doet met je geluid net hetzelfde als "Effecten - versterken". In de twee functies in Audacity zitten enkele verschillen. Met "Normalizeren" kan je tegelijk ook DC correctie doorvoeren. Met "Versterken" kan je zelf je correctiefactor opgeven. Bij "Normalizeren" geef je een piekvolume, en de correctiefactor wordt overeenkomstig berekend door het programma. Ook in "Effecten - versterken" kan je een gewenst piekmaximum opgeven. De twee functies gedragen zich anders als je ze toepast op meerdere tracks tegelijk. Zie https://manual.audacityteam.org/man/amplify_and_normalize.html
Er zit wel verschil in. Precies zoals je zelf zegt.
Jouw link zegt het ook al.
"Amplify and Normalize are very similar effects, but have some subtle differences."Eigenaardig. Normalizeren lijkt me nogal een standaardbewerking. Schaalt het geluidssignaal zodat dit het volle dynamisch bereik benut.
Normalizeren past alleen de pieklevels aan binnen het geheel. Dus niet het geheel. Normaliseren heeft daardoor invloed op de gehele dynamiek.
Dit kan ertoe leiden dat een harde trom amper opgeschaald wordt, waar bijvoorbeeld een verre viool meer, en dus 'de hele compositie uit zijn verband getrokken wordt'. Vaak onhoorbaar, maar het gebeurd wel.
Ja je gaat inderdaad het dynamische bereik benutten, anders dan in het origineel en/of origineel bedoeld. Aanpassen dus.
Bij versterken wordt gewoon 'alles harder gezet'. Zonder invloed op de dynamiek.