Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welk commando?  (gelezen 1666 keer)

welk commando?
« Gepost op: 2019/07/17, 16:33:44 »
Ik ben al een uurtje aan het 'commando-worstelen' ;).
Het gaat hierom : via het commando sudo mkfs -t ext4 -L "Mijn_harde_schijf" /dev/sdx formatteer ik een usb-stick en dat gaat prima. Tot op heden veranderde ik de permissies altijd als root via de file manager, maar zou dat graag in voornoemd commando 'inbakken'.
Ik wil ook bestanden en mappen naar de net geformatteerde usb-stick kunnen schrijven en verwijderen.
Nou ben ik wezen worstelen met het 'chown'-commando maar ik krijg het niet voor elkaar.

Weet iemand hoe ik voornoemd formatteer commando moet uitbreiden om direct ook schrijfrechten aan de betreffende usb-stick toe te kennen, zodat ik dit niet meer apart via de file manager hoef te doen?

Bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2019/07/17, 16:36:55 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline Bloom

• Lid
Re: welk commando?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/07/18, 12:31:30 »
Permissies wijzigen gaat alleen via een aangekoppeld volume.
Ik heb daarvoor altijd een vaste directory /media/usb aangemaakt.
sudo mkdir /media/usb
sudo chmod +R 777 /media/usb
Dan hoef ik maar gewoon na jouw formatbevel vast te plakken:
....; sudo mount /dev/sdx /media/usb; sudo chmod -R +w+x /media/usb; sudo chown -R kfboerne:kfboerne /media/usb; sudo umount /media/usb
Dat laatste verandert de gebruiker van root naar jouw gebruikersnaam (ik heb hier kfboerne in gevuld, daar vul je natuurlijk de juiste naam in).
Als je niet kunt garanderen dat de gebruikers- en groepnummers van elke computer waarop dit volume gebruikt zal worden dezelfde zijn (bijvoorbeeld als jij de enige gebruiker bent dat dat altijd 1000 is), dan moet je acl inschakelen en wordt het iets ingewikkelder:
sudo tune2fs -o acl /dev/sdX
sudo mount /dev/sdX /media/usb
sudo chown -R <username>:<username> /media/usb
chmod -R 777 /media/usb
setfacl -m d:u::rwx,d:g::rwx,d:o::rwx /media/usb
sudo umount /media/usb
En dan zet je dat samen met het formatteerbevel in een scriptje zodat je het later makkelijk opnieuw kunt gebruiken. formatusb is dan een goeie naam. Eventueel kun je het device als parameter opgeven zodat het werkt voor elk aangesloten volume. Overal waar /dev/sdX staat zet je $1 en in de eerste lijn het formatbevel ook met $1. Dan haalt hij de ereste parameter en moet je zelf zorgen dat die correct is ingevuld als /dev/sdX. Wil je dat er gecontroleerd wordt of er een parameter ingevuld is, dan kan dat ook maar wellicht valt dat buiten het bestek van deze vraag en dit antwoord. Maar als je het wil weten, vraag en dan geef ik de code wel.

« Reactie #2 Gepost op: 2019/07/18, 14:20:28 »
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Alleen wanneer ik sudo chmod +R 777 /media/usb invoer, krijg ik deze melding :

chmod: invalid mode: ‘+R’

DarkEra

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2019/07/18, 15:33:32 »
Moet dat niet -R zijn?

« Reactie #4 Gepost op: 2019/07/18, 16:21:30 »
Klopt helemaal Maik ;). Thx!

« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/18, 17:07:52 »
Wanneer ik nu het volgende commando geef :

sudo mkfs -t ext4 -L "naam" /dev/sdx sudo mount /dev/sdx /media/usb; sudo chmod -R +w+x /media/usb; sudo chown -R kfboerne:kfboerne /media/usb; sudo umount /media/usb

dan krijg ik volgende melding :

mkfs.ext4: invalid blocks 'sudo' on device '/dev/sdx'
umount: /media/usb: not mounted.

't Is ook een langgggg commando =D. Ergens staat waarschijnlijk iets niet goed of ik doe iets doms ;)?

(usb folder heb ik aangemaakt overeenkomstig de tips van Bloom)
« Laatst bewerkt op: 2019/07/18, 17:10:55 door kfboerne »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2019/07/18, 21:00:41 »
De terminal is vlijmscherp, en eist van jou hetzelfde. Verschillende commando's moet je met een ;  scheiden als je ze op één lijn wil ingeven.

Om te testen: geef de verschillende commando's lijn per lijn in. Zijn ze goed, hang ze dan aan elkaar met ; op één lijn.

« Reactie #7 Gepost op: 2019/07/18, 23:23:15 »
De terminal is vlijmscherp, en eist van jou hetzelfde. 

Dat kun je wel zeggen =D. Niets voor sloddervossen. Ik had na het eerste sudo-commando vergeten een puntkomma met daarna een spatie te plaatsen. Wordt direct afgestraft,ha,ha.
Het commando werkt nu precies zoals ik wilde. Dus Bloom en Vanadium thx!

Nou leer ik de commando's beetje bij beetje steeds beter lezen/begrijpen en dat is best kicken om eerlijk te zijn ^-^ 
Alleen ontgaat me enigszins de functie van de aangemaakte (onmisbare) usb folder in 'media' (die geloof ik volledige schrijf-en leesrechten heeft?). Even voor het leerproces ( :))Hoe zit dat precies?
« Laatst bewerkt op: 2019/07/18, 23:38:49 door kfboerne »

« Reactie #8 Gepost op: 2019/07/19, 15:19:05 »
/media/usb is niets anders dan een aankoppelpunt, de naam 'usb' kan van alles zijn. Als je met het bovenstaande commando een usb-stick of -schijf aankoppelt, vind je de inhoud daarvan vervolgens terug in de map /media/usb.

« Reactie #9 Gepost op: 2019/07/19, 16:48:14 »
En daar is een nieuwe folder voor nodig in 'Media' begrijp ik? In de map 'Media' zit al de (gebruikers)map 'kfboerne', maar die kan daarvoor niet gebruikt worden?

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2019/07/19, 19:32:55 »
Als die leeg is kan dat zeker. Het koppelpunt aanmaken in /media zorgt er trouwens voor dat het aangekoppeld volume op je desktop en in je bestandenbeheerder zal verschijnen. Wil je dat niet, maak het koppelpunt dan aan in /mnt.

« Reactie #11 Gepost op: 2019/07/20, 14:58:47 »
Als die leeg is kan dat zeker.

Nou is die home-map bij mij nooit leeg dus dan kan het niet? Nou wil ik nogal veel weten ( ;)) dus waarom moet de map leeg zijn?

« Reactie #12 Gepost op: 2019/07/20, 17:39:25 »
Je thuismap (home) is /home/kfbourne en dat is wat anders dan /media/kfboerne. In de eerste staan je documenten, mails, etc. Die tweede is (opnieuw) een aankoppelpunt. Door flink (verkeerd) te goochelen kun je je thuismap vast wel in /media onderbrengen, maar dat is zeker niet de bedoeling.

Dus je werkt in je thuismap en je koppelt schijven aan in /media.

« Reactie #13 Gepost op: 2019/07/21, 17:34:25 »
Duidelijk...

Het was een leerzaam topic :). Iedereen bedankt voor alle info. Wordt aan deze kant altijd erg gewaardeerd en tevens goed gedocumenteerd ;)