Bedankt voor jullie reacties tot dusver.
De keuze tussen deze twee is voor mij inmiddels duidelijk: Xubuntu blijft het.
Nu twijfel ik echter nog tussen Xubuntu en Linux mint.
Mij is daarmee het verschil en de benodigde "power" van de pc (in vergelijking met Xubuntu) niet echt duidelijk.
De vraag is dus: wie kan me kort maar krachtig uitleggen, wat de basisverschillen zijn tussen Xubuntu en Linux mint?
Met jouw werkgeheugen kan je ze alledrie gebruiken, maar Xfce is het snelste, MATE net wat minder, en Cinnamon het zwaarst. Of anders gezegd, je hebt wat minder reserve voor geheugenslurpende programma's. Maar bij doorsneegebruik ga je het verschil nauwelijks merken. XFCE zal met een HDD 10 tot 20 seconden sneller opstarten dan Cinnamon.
Basisverschil: grotendeels het uiterlijk. Onder de oppervlakte is het zowat identiek. Het is echt een kwestie van persoonlijke voorkeur. Mint lijkt iets meer op Windows, Xubuntu is wat 'gekker'. Ik vind Xubuntu zelf zo, uit de doos, wat mooier, maar Mint is dan weer wat verfijnder
Mint heeft echt een eigen stijl, waaraan je niet wil morrelen; Xubuntu leent zich beter voor zelf het uiterlijk veranderen. Vind ik dan.
Je begrijpt dat Mint XFCE en Xubuntu dezelfde bureaubladomgeving gebruiken? Alleen ziet het er iets anders uit, maar het werkt dus grotendeels hetzelfde. In Xubuntu zit de taak/systeembalk standaard bovenin, maar je zet hem zó links, of onderin, als je wilt. Of rechts, of midden in het scherm
Met Xubuntu kan alles.
Probeer ze gewoon allebei, naast elkaar, een week lang ofzo. Dan merk je vanzelf wel wat je prettiger vindt. Maar de verschillen zullen nooit schokkend zijn. De ondersteuning op internet is in beide gevallen goed, uitgebreid, en in het Nederlands.
Mint wordt geacht iets gebruikersvriendelijker te zijn, maar, alweer persoonlijk, vind ik die indeling in 'veiligheidsniveaus' maar verwarrend.
Zelf gebruik ik, zie onder, Ubuntu, en Lubuntu als ik razendsnel no nonsense wil computeren. Het is allemaal erg persoonlijk en je hebt keus te over.