[OPGELOST] …… het laatste onderdeel van deze Topic. De grafische omgeving van Ubuntu 16.04.4 doet het weer!
Tijdens de uitvoerige aanwijzingen van Vanadium heb ik ergens een fout begaan in de bewerking van /ect/fstab. Hierna startte Ubuntu 16.04.4 op (na het Ubuntu-paarsachtig-scherm met de 5 puntjes) in een zwart scherm waar de inloggegevens ingevoerd dienden te worden.
Aldaar kon ik met ‘exit’ of ‘sudo reboot’ iets doen maar andere commando’s niet omdat het een ‘alleen lezen’ gebeuren is. (allemaal in een zwart scherm)
Recovery mode / Geavanceerde opties leverde ook niets op. (Herstellen pakketten enz.) Live-sessie werkte niet, kon geen verandering doorvoeren.
Langs een omweg belandde ik op gegeven moment toch in de grafische omgeving van Ubuntu met WiFi en kon zowaar pakketten installeren, of een sudo grub-update doen maar niets veranderde, na herstarten belandde ik toch weer in het zwarte scherm/login gegevens.
Omdat ik via de omweg toch in de ‘grafische omgeving’ kon komen, ben ik de aanwijzingen van Vanadium nogmaals nagelopen en kon op die manier constateren in /etc/fstab en blkid dat de # voor de verkeerde UUID stond. 1# weggehaald en na een herstart belandde ik in Ubuntu grafisch, wel met vermelding dat er 2 UUID in /fstab waren. Dat klopte, dus degene die voorheen geen # had voorzien van dit teken en na de herstart was alles weer ‘normaal’ …
Ik ben oa. Vanadium zeer dankbaar voor zijn tijd en geduld, zijn aanwijzingen waren onmisbaar.