Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partclone als vervanger voor dd en partimage  (gelezen 816 keer)

Offline h2o

  • Lid
Partclone als vervanger voor dd en partimage
« Gepost op: 2012/05/05, 23:31:56 »
Ik ben al een tijdje van plan om een systeem op ext4 te installeren. Wat mij weerhoud is een goede, en compacte backup.

Nu kun je met partimage geen ext4 partities klonen. Dat is de reden waarom ik nog steeds op ext3 draai.

Nu is het ook mogelijk om de hele zaak via dd te klonen, nadeel is dan weer de grote images + dat het behoorlijk lang duurt. Nu zijn er wel trucjes om een en ander te versnellen, maar dat is en blijft heel omslachtig.
Vandaag kwam ik het volgende tegen: partclone.

Partclone doet eigenlijk hetzelfde als partimage. De images zijn nagenoeg even groot, en het kloonproces is zelfs een heel stukje vlotter. Wat partclone ook doet is het mogelijk maken om ext4 partities te klonen.

Hier wat voorbeelden:

Backup:

partclone.dd -c -s /dev/sdxx -o naam.img
partclone.ext3 -c -s /dev/sdxx -o naam.img
partclone.ext4 -c -s /dev/sdxx -o naam.img

gecomprimeerd:
partclone.dd -c -s /dev/sdxx | gzip > naam.img.gz
partclone.ext3 -c -s /dev/sdxx | gzip > naam.img.gz
partclone.ext4 -c -s /dev/sdxx | gzip > naam.img.gz

= = = = =

Restore:

partclone.dd -r -s naam.img -o /dev/sdxx
partclone.ext3 -r -s naam.img -o /dev/sdxx
partclone.ext4 -r -s naam.img -o /dev/sdxx

gecomprimeerd:
zcat naam.img.gz | partclone.dd -r -o /dev/sdxx
zcat naam.img.gz | partclone.ext3 -r -o /dev/sdxx
zcat naam.img.gz | partclone.ext4 -r -o /dev/sdxx

Je ziet het, je kunt het gebruiken op de manier van dd, met als voordeel dat alleen de gebruikte sectors worden gekopieerd/gekloond. Bij dd wordt namelijk -alles- gekloond, ook de lege ruimte. Een duidelijk voordeel dus van partclone.

Je ziet ook dat je met partclone.ext en partclone.ext4 de ext3 en ext4 partities kunt klonen. Het hele proces is duidelijk in beeld en je ziet dat inderdaad alleen de gebruikte sectors worden overgezet naar het bestand.

Als je gzip (voor het maken van de image) en zcat (voor het terugzetten van de image) inzet, dan wordt de hele handel ook nog een flink gecomprimeerd.
Bijkomend voordeel t.o.v. partimage is dat het helemaal vanaf de commandline draait, dus prima inzetbaar is in een script.

Mijn partitie is 8 GB groot, waarvan 2,7 GB gebruikt. Dat is in ongeveer 3 à 4 minuten gepiept en terugzetten in anderhalve minuut.
Ik heb het de hele middag uitgeprobeerd met ext3 en ext4 installaties en partities en ik kan geen schrijf- en kopieerfouten ontdekken. Het lijkt mij stabiel en goed inzetbaar.

Partclone zit in de pakketbronnen van Debian, en ik neem aan dat het ook bij Ubuntu geleverd wordt. Ik heb een miniatuur Debian op een USB stick gezet die als een soort Debian rescue USBstick fungeert.

Meer informatie over partclone: http://partclone.org/ Let ook op de ondersteunde formaten!!!

Het enigste wat ik mij afvraag is of je de image ook op kleinere partities dan het originele formaat terug kan zetten.
Voorbeeld: 8 GB origineel waarvan 2,7 GB gebruikt via partclone naar een image gekloond en terugzetten naar een partitie van 5 GB omdat er maar 2,7 GB aan data op zou moeten.
Iemand een idee of dit mogelijk is?
« Laatst bewerkt op: 2012/05/05, 23:37:21 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jan11000

  • Lid
Re: Partclone als vervanger voor dd en partimage
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/06, 02:03:54 »
Je had ook clonezilla kunnen gebruiken.

Programma's die clonen werken op 2 manieren.

1 Een kopie trekken op basis van files.
Hier moet je kopieer programma ook het dile systeem kunnen lezen.

2 Een kopie trekken op basis van de nullen en enen op je harde schijf.
Hier ziet de kopieer geen files, dus er wordt alles gekopieerd, dus file systeem maakt niks uit.


Offline h2o

  • Lid
Re: Partclone als vervanger voor dd en partimage
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/07, 08:58:30 »
Clonezilla is mij uiteraard ook goed bekend. Wat ik ervan heb gebruikt is zeer goed, maar iedere keer een prak menu's doorwandelen terwijl je het rechtstreeks kunt doen staat mij het gebruik van Clonezilla tegen.
Dan gebruik ik nog liever de System Rescue CD waar je wel via de commandline kunt werken.
Nogmaals, Clonezilla is een prima product, maar voor het snelle werk (bijv. scripts) is het onbruikbaar.
Via mijn eigen gemaakte Debian Rescue USBstick is het één keer inloggen en meteen aan het werk.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Bloom

  • Lid
Re: Partclone als vervanger voor dd en partimage
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/07, 09:02:07 »
CloneZilla kan wel degelijk via de commandline werken en vanuit scripts gebruikt worden! Iedere keer dat je die "prak menu's" doorwandelt hebt, toont hij toch de commandline waarmee je de gekozen parameters in één bevel kunt starten?