Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IP adres op desktop  (gelezen 692 keer)

IP adres op desktop
« Gepost op: 2015/12/08, 22:05:05 »
OS = Xubuntu 14.04

Ik ben aan het zoeken geweest naar een mogelijkheid om standaard mijn IP adres altijd zichtbaar op mijn desktop te krijgen. Heb conky en gkrellm uitgeprobeerd, maar die zijn me net te uitgebreid en geven voor zover ik het kan zien niet het IP-adres. Niet wat ik zoek.

Weet iemand een manier om dit voor elkaar te krijgen? Hoeft niets uitgebreid te zijn. Alleen IP-adres met land/locatie is al prima. Dit ivm mijn VPN verbinding. Ik vind het prettig om in een oogopslag die gegevens te kunnen zien.

Alvast bedankt!
Een boek doet het altijd...

Re: IP adres op desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/09, 13:27:27 »
In mijn 12.04 kan ik staand in de Desktop directory

touch `ip addr|grep 192|cut -c 10-22`

geven en dan zie ik het ip adres op het scherm. Waarschijnlijk te simpel maar zou voor mij voldoen.

Re: IP adres op desktop
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/10, 15:42:31 »
Wat ik eigenlijk zoek is de mogelijkheid dat bij het opstarten van mijn pc standaard het ip-adres en indien mogelijk de locatie (ivm mijn VPN account) wordt weergegeven en voortdurend in beeld blijft.  Ik heb al gezocht maar kan dit niet vinden.
Een boek doet het altijd...


Re: IP adres op desktop
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/10, 17:54:22 »
Dank je Bloom! Ik kom inderdaad toch terug op Conky. Trof deze instructies aan :

https://sites.google.com/site/computertip/atheros

Handig!

Een boek doet het altijd...

JohPoe

  • Gast
Re: IP adres op desktop
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/10, 18:20:24 »
Dank je Bloom! Ik kom inderdaad toch terug op Conky. Trof deze instructies aan :

https://sites.google.com/site/computertip/atheros

Handig!

Ik heb die mooie scripts iets aangepast voor al mijn computers (een mix van bedraad en draadloos).
${if_existing /proc/net/route eth0}\
${font AvantGardeLTMedium:bold:size=10}${color Tan1}LAN ${alignr}${addr eth0} ${color slate grey}${hr 2}${font}
${endif}\
${if_existing /proc/net/route wlan0}\
${font AvantGardeLTMedium:bold:size=10}${color Tan1}WLAN ${alignr}${addr wlan0} ${color slate grey}${hr 2}${font}
${color1}Accespoint ${alignr}${color}${wireless_essid wlan0}
${color1}Signaal    ${alignr}${color}${wireless_link_qual_perc wlan0}   ${wireless_link_bar 10,100 wlan0}
${endif}\


Re: IP adres op desktop
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/10, 19:43:19 »
Niet direkt voor op je Desktop te tonen ....
Maar wel handig als je de code in het verborgen bestand .bashrc zet.

#WAN & LAN IP settings
myip ()
{
    INTERFACE=$(cat /proc/net/arp | grep -m 1 -v Device | awk '{print $6}')

/usr/bin/wget -np -c www.watismijnip.be --output-document /tmp/index.html."$$" 2>/dev/null
export PRPID="$$"
WAN_IP=$(grep -i -m 1 'IP adres' /tmp/index.html."$PRPID" | cut -d':' -f2 | tr -d '[:blank:]' | cut -d'.' -f1-4)
LAN_IP=$(/sbin/ifconfig $INTERFACE | grep 'inet ' | awk '{print $2}' | cut -d':' -f2)
export {WAN,LAN}_IP
echo -en "\nWAN IP: $WAN_IP\n"
echo -en "LAN IP: $LAN_IP\n\n"
/bin/rm -f /tmp/index.html."$PRPID"
}

if ping -c 1 -w 1 www.google.be &>/dev/null; then
myip;
else
echo -en "\nThere is currently no\nConnection to the internet\nPlease check your settings! \n\n";
fi
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556