Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gtk+ Opties?  (gelezen 6770 keer)

Offline Lathael

  • Lid
Gtk+ Opties?
« Gepost op: 2011/01/13, 21:06:06 »
Hallo beste mensen :)

Ik ik wil graag het een en ander aanpassen aan kubuntu/ubuntu graphische interface middels gtk+. Nu heb ik uiteraard de sdk gedownload en ik wil hiermee aanpassingen verrichten met bij voorkeur python. Nu heb ik rondgekeken en elk gtk theme dat ik heb gezien, hoe hevig en schitterend aangepast ook, gebruikt altijd een taakbalk, vierkante vensters, etc. Ik wil hier graag verandering in brengen door onder andere de vierkante vensters te vervangen door cirkels evenals nautilus te vervangen. Dit klinkt heel drastisch, maar aan een reactie als; "dat is niet handig" heb ik niet veel. Ik wil slechts weten of dit mogelijk is.

Bij voorbaat dank!


Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/14, 18:45:52 »
Kort antwoord: nee.
Langer antwoord: dan kan je de helft van gtk+ en X11 gaan herschrijven. Dat is in C, een programmeertaal, btw. (In tegenstelling tot Python, een euh... manier om beginners van C of C++ te houden).

Volledig antwoord:
Gnome is een volledige geintegreerde omgeving (of tenminste, beweert dat te zijn) en niet een van de meest modulaire ("modulair"=onderdelen kunnen gemakkelijk eruit gehaald worden en vervangen door equivalente onderdelen). De taakbalken weghalen gaat alleen als je de helft van Gnome herschrijft (in C).

KDE werkt met C++ en Qt. Daar kan je dus al helemaal niets uithalen met GTK+. KDE is modulairder, dus de taakbalk vervangen zal wel lukken denk ik, misschien zelfs in Python.

X11 kent maar een soort venster van zichzelf: het ondoorzichtige rechthoekige venster. Een "rond" venster zou een rechthoekig venster met een transparant gebied zijn... Maar transparante gebieden werken niet echt met X11 als compositing niet is ingeschakeld, waar afaik nog altijd OpenGL-ondersteuning voor nodig is en wat via de GPU gaat.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Lathael

  • Lid
Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/14, 20:08:08 »
Allereerst bedankt voor dit zeer uitgebreide antwoord. Om een paar dingen duidelijk te maken; Ik kan C en C++, alleen ik kan Python beter, vandaar dat dit mijn voorkeur heeft. Kde had ook mijn voorkeur als uitgangspunt, wat jij min of meer bevestigt door te zeggen dat dit meer modulair is (waarvoor dank).
Ik had zelf ook al gedacht aan het feit dat je de hoeken van het venster transparant maakt waardoor je dus een cirkelvormig venster krijgt. Mijn bedoeling van de GUI was dat het ook vooral op GPU kracht gebaseerd is en dus minder gebruik maakt van de CPU (Evt. bij een portable versie een auto-driver detectie draaien... maar dat komt nog wel) Maar heb ik je goed begrepen als ik zeg dat het Python moeilijk te doen is om dit te bereiken (gebruikt makend van KDE en X11) maar met C of C++ wel haalbaar is?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/14, 20:16:14 door Lathael »

Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/15, 10:16:05 »
Je moet sowieso met Qt gaan werken als je KDE wilt gebruiken. Ik denk dat het wel mogelijk is met Python, tenzij je ergens iets aan KDE zelf wilt aanpassen, dan moet je C++ gebruiken. Ik vrees dat als je ronde vensters wilt, je niet meer veel kan met de meeste ingebouwde widgets en er zelf moet gaan maken, wat wederom gemakkelijker gaat in C++, zeker als je wilt dat andere ontwikkelaars ook hiervan kunnen gebruik maken.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Lathael

  • Lid
Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/15, 12:43:15 »
Helder. Maar qt is toch grotendeels geschreven en aan te passen in C++?

Ps: Ubuntu gebruikt GDM voor het aanmeldvenster, ik neem aan dat KDE dat niet doet? Dus als ik hier aanpassingen aan wil maken, waar doe ik dat dan weer mee?

Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/21, 16:55:56 »
KDE gebruikt KDM.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/28, 02:13:37 »
Dat is in C, een programmeertaal, btw. (In tegenstelling tot Python, een euh... manier om beginners van C of C++ te houden).
Mag ik je vragen om geen onzin te verkopen op dit forum?
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/28, 09:01:31 »
Ja dat mag je JanClaeys, graag zelfs.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/28, 11:07:19 »
Ik dacht juist dat Python behoorlijk veel werd gebruikt bij applicaties op Linux... toch?
Dan lijkt het mij ook inderdaad dat de "stelling" onzin is.

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/28, 17:34:15 »
Niet alleen op linux, maar ook op MacOS X & op Windows (en op andere OS'en natuurlijk).
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/28, 22:59:57 »
Dat is in C, een programmeertaal, btw. (In tegenstelling tot Python, een euh... manier om beginners van C of C++ te houden).
Mag ik je vragen om geen onzin te verkopen op dit forum?
Mag ik je vragen om beleefd te blijven? Iedereen mag zijn mening hebben, toch? En mijn mening is dat Python leuk is voor beginners, maar je voor het serieuzere werk toch sneller moet uitwijken naar C(++).

Niet alleen op linux, maar ook op MacOS X & op Windows (en op andere OS'en natuurlijk).
Ik nodig je uit om Python-programma's op Mac te gebruiken. Oh ja, probeer eens PyGTK-programma's op Mac te gebruiken. :rolleyes:
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/29, 00:42:29 »
Dat is in C, een programmeertaal, btw. (In tegenstelling tot Python, een euh... manier om beginners van C of C++ te houden).
Mag ik je vragen om geen onzin te verkopen op dit forum?
Mag ik je vragen om beleefd te blijven? Iedereen mag zijn mening hebben, toch? En mijn mening is dat Python leuk is voor beginners, maar je voor het serieuzere werk toch sneller moet uitwijken naar C(++).
Dingen voorstellen als feiten ≠ je mening geven.

En gezien een groot aantal serieuze programma's gewoon in Python geschreven zijn, betekent dat dat je ofwel niet weet waarover je het hebt, ofwel aan het trollen bent.  (En ja, er zijn dingen die je beter in C of C++ kan doen, net zoals het omgekeerde soms het geval is, maar dat heeft niks met "serieus" of "beginners" te maken.)

Niet alleen op linux, maar ook op MacOS X & op Windows (en op andere OS'en natuurlijk).
Ik nodig je uit om Python-programma's op Mac te gebruiken. Oh ja, probeer eens PyGTK-programma's op Mac te gebruiken. :rolleyes:
Python staat gewoon op elke Mac voorgeïnstalleerd, inclusief bindingen voor de belangrijkste Mac OS X API's (GUI en andere).  En er zijn ook losse installers voor MacPython als je een nieuwere versie wil dan bij het OS geleverd is.  Sommige Apple-software is zelfs in Python geschreven (Apple/Darwin Calendar Server bijvoorbeeld, wat je in de Ubuntu-repositories vindt als 'calendarserver').

PyGtk-programma's op Mac OS X gebruiken is misschien lastiger (ik ken de laatste status niet), maar dat heeft alleen met de ondersteuning van Gtk op dat OS te maken, en niks met Python.  Maar het kan dus wel.
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/29, 13:26:03 »
En gezien een groot aantal serieuze programma's gewoon in Python geschreven zijn, betekent dat dat je ofwel niet weet waarover je het hebt, ofwel aan het trollen bent.  (En ja, er zijn dingen die je beter in C of C++ kan doen, net zoals het omgekeerde soms het geval is, maar dat heeft niks met "serieus" of "beginners" te maken.)
Aangezien je er zo graag over blijft doordrammen (Nederlandse trots of zo?), goed, ik daag je uit.

Regels:
1) Geen programma's die alleen maar een mooie GUI zijn en verder niets meer. Dus een of ander configuratietooltje in Python geldt niet. Oh ja, Phatch reken ik hier ook onder. Die dingen kan je in Windows ook in visual basic maken.
2) Het programma moet op een client-systeem gebruikt kunnen worden. Dus trac en launchpad vallen buiten de boot.
3) Geen niche-programma's. Dat wilt zeggen: geen programma's die georiënteerd zijn op ontwikkeling in Python (zoals IDE's die alleen met Python werken en zo). Lijkt me logisch dat die in Python zijn. Mijn Lisp-IDE is ook in Lisp, net zoals mijn Objective-C IDE in Objective-C is.
4) Geen ports of bindingen. Dus geen pygame (SDL).
5) Iets in de orde van X11, Linux, SDL (C); Qt, Bullet Physics, Firefox, OO.o (C++); Quartz, Safari (Obj-C), NetBeans, Eclipse (Java).
Citaat
Niet alleen op linux, maar ook op MacOS X & op Windows (en op andere OS'en natuurlijk).
Ik nodig je uit om Python-programma's op Mac te gebruiken. Oh ja, probeer eens PyGTK-programma's op Mac te gebruiken. :rolleyes:
Python staat gewoon op elke Mac voorgeïnstalleerd, inclusief bindingen voor de belangrijkste Mac OS X API's (GUI en andere).  En er zijn ook losse installers voor MacPython als je een nieuwere versie wil dan bij het OS geleverd is.  Sommige Apple-software is zelfs in Python geschreven (Apple/Darwin Calendar Server bijvoorbeeld, wat je in de Ubuntu-repositories vindt als 'calendarserver').

PyGtk-programma's op Mac OS X gebruiken is misschien lastiger (ik ken de laatste status niet), maar dat heeft alleen met de ondersteuning van Gtk op dat OS te maken, en niks met Python.  Maar het kan dus wel.
Euhm, daarom dat men bij Phatch, OpenTeacher, en tal van andere projecten hier een paar maanden spendeert met een groep van ongeveer 5 mensen om een fatsoenlijke build voor Mac te krijgen?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/29, 13:31:34 »
Euhm, daarom dat men bij Phatch, OpenTeacher, en tal van andere projecten hier een paar maanden spendeert met een groep van ongeveer 5 mensen om een fatsoenlijke build voor Mac te krijgen?
Nu overdrijf je, Milan (lordnoid) heeft in een middagje een Mac installer in elkaar geknutseld voor OpenTeacher. OK, het was wat lastiger dan voor de andere OS's, maar het kostte niet 5 mensen maanden...

Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/29, 19:09:20 »
Euhm, daarom dat men bij Phatch, OpenTeacher, en tal van andere projecten hier een paar maanden spendeert met een groep van ongeveer 5 mensen om een fatsoenlijke build voor Mac te krijgen?
Nu overdrijf je, Milan (lordnoid) heeft in een middagje een Mac installer in elkaar geknutseld voor OpenTeacher. OK, het was wat lastiger dan voor de andere OS's, maar het kostte niet 5 mensen maanden...
Lijkt me dat py2app ondertussen een stuk verbeterd is. Okee, ik trek m'n stelling in voor OpenTeacher, maar niet voor Phatch (aangezien ik zelf in het Mac Team van o.a. Phatch zit/zat).
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/29, 20:00:25 »
Aangezien je er zo graag over blijft doordrammen (Nederlandse trots of zo?), goed, ik daag je uit.
Waarom zou ik trots zijn op iets uit Nederland?

Regels:
Wel leuk dat je zo zelf regels kan uitvinden die nergens op slaan, maar goed...

1) Geen programma's die alleen maar een mooie GUI zijn en verder niets meer. Dus een of ander configuratietooltje in Python geldt niet. Oh ja, Phatch reken ik hier ook onder. Die dingen kan je in Windows ook in visual basic maken.
Er zijn dan ook heel veel serieuze en bedrijfskritische programma's in Visual Basic geschreven.

En Phatch is geen configuratietooltje of GUI frontend, de logica is ook in Python geschreven (in de toekomst vermoedelijk met een JavaScript/HTML/CSS GUI zelfs).

2) Het programma moet op een client-systeem gebruikt kunnen worden. Dus trac en launchpad vallen buiten de boot.
Dus programma's die écht serieus zijn en miljarden opbrengen (YouTube, Gmail, etc.), waarvan mensenlevens afhangen (semi-automatische vluchtbegeleiding), of die honderden petabytes aan data beheren (CERN) tellen plots niet meer mee omdat ze te groot/belangrijk zijn voor jouw desktop?  :P

3) Geen niche-programma's. Dat wilt zeggen: geen programma's die georiënteerd zijn op ontwikkeling in Python (zoals IDE's die alleen met Python werken en zo). Lijkt me logisch dat die in Python zijn. Mijn Lisp-IDE is ook in Lisp, net zoals mijn Objective-C IDE in Objective-C is.
Ik vind dat niet eens zo logisch, hoeveel mensen gebruiken er niet een editor geschreven in een Lisp-dialect (Emacs) of Java (Eclipse) om C en C++ te schrijven?

4) Geen ports of bindingen. Dus geen pygame (SDL).
Dus jij gebruikt de assembler-code van je grafische kaart ipv een OpenGL-bibliotheek als je iets fancy op het scherm wil brengen?  Python-programmeurs zijn ten minste slim genoeg om alle hulp te gebruiken die ze kunnen krijgen van bestaande libraries...

5) Iets in de orde van X11, Linux, SDL (C); Qt, Bullet Physics, Firefox, OO.o (C++); Quartz, Safari (Obj-C), NetBeans, Eclipse (Java).
Volgens wat je eerder zei telden IDE's voor de eigen taal (Eclipse) en dergelijke toch niet mee?  :P

Ik heb ook al eerder gezegd dat je programmeertalen moet gebruiken waarvoor ze geschikt zijn, en om iets als linux te schrijven is Python niet echt geschikt (maar standaard C++ ook niet).  Alleen zijn OS-kernels, systeembibliotheken & grafische bibiotheken niet de enige "serieuze" programma's, integendeel, het is de minderheid daarvan.

Overigens, Firefox is voor een groot deel in JavaScript geschreven, de rest is vooral de onderliggende frameworks (XulRunner, libnss, etc.).

Maar als het je zo boeit, iemand heeft ooit een OS geschreven in Python (op de microkernel na, die een vereenvoudigde subset/variant van Python geschreven was, maar de drivers voor toetsenbord, muis, VGA-kaart e.d. waren in geïnterpreteerde Python).  En ik heb het ooit zelf getest en het meegeleverde game (een variant van "Sokoban") werkte ook gewoon.

Verder kan je ook eens kijken naar sK1 (vectortekenpakket met ondersteuning voor o.a. CMYK en CorelDraw-formaten), Bzr & Mercurial (DVCS'en), Sugar (de user interface en meer van de OLPC, zou heel erg moeilijk in C of C++ te implementeren zijn), MyPaint (natural media tekenprogramma), MakeHuman (nog niet af, een Poser-achtig programma dat een 3D-mesh van een mens manipuleert en via OpenGL op het scherm brengt), OpenERP en Tryton (ERP-systemen en bijhorende servers, GUIs, etc.), verschillende onderdelen van de APT suite (o.a. apt-xapian-index), bittorrent/bittornado, Flumotion (A/V streaming server), Resolver One (specialistische spreadsheets voor de financiële industrie), FreeCAD (3D CAD/CAM-project in opbouw), PythonCAD (2D CAD-programma), de HP netwerkprinter- & -scannerlibraries en -services, ...

Maar ja, aangezien het niet de honderdelvendertigste 3D engine is die niemand gebruikt zal het wel niet "serieus" zijn allemaal...  ;)

Citaat van: JanClaeys
Ik nodig je uit om Python-programma's op Mac te gebruiken. Oh ja, probeer eens PyGTK-programma's op Mac te gebruiken. :rolleyes:
PyGtk-programma's op Mac OS X gebruiken is misschien lastiger (ik ken de laatste status niet), maar dat heeft alleen met de ondersteuning van Gtk op dat OS te maken, en niks met Python.  Maar het kan dus wel.
Euhm, daarom dat men bij Phatch, OpenTeacher, en tal van andere projecten hier een paar maanden spendeert met een groep van ongeveer 5 mensen om een fatsoenlijke build voor Mac te krijgen?
Nu overdrijf je, Milan (lordnoid) heeft in een middagje een Mac installer in elkaar geknutseld voor OpenTeacher. OK, het was wat lastiger dan voor de andere OS's, maar het kostte niet 5 mensen maanden...
Lijkt me dat py2app ondertussen een stuk verbeterd is. Okee, ik trek m'n stelling in voor OpenTeacher, maar niet voor Phatch (aangezien ik zelf in het Mac Team van o.a. Phatch zit/zat).
Je zit in het Phatch team, maar je weet niet dat het WxPython gebruikt, en niet PyGtk?

Het lijkt me steeds meer duidelijk te worden dat je inderdaad ofwel niet weet waar je het over hebt, ofwel aan het trollen bent.
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/29, 22:03:25 »
Aangezien je er zo graag over blijft doordrammen (Nederlandse trots of zo?), goed, ik daag je uit.
Waarom zou ik trots zijn op iets uit Nederland?
Oei, sorry, uit Antwerpen?

Citaat
Regels:
Wel leuk dat je zo zelf regels kan uitvinden die nergens op slaan, maar goed...

1) Geen programma's die alleen maar een mooie GUI zijn en verder niets meer. Dus een of ander configuratietooltje in Python geldt niet. Oh ja, Phatch reken ik hier ook onder. Die dingen kan je in Windows ook in visual basic maken.
Er zijn dan ook heel veel serieuze en bedrijfskritische programma's in Visual Basic geschreven.
Ja, we hebben daar een website voor, http://www.thedailywtf.com/

Citaat
En Phatch is geen configuratietooltje of GUI frontend, de logica is ook in Python geschreven (in de toekomst vermoedelijk met een JavaScript/HTML/CSS GUI zelfs).
Maar ik kan Phatch nog steeds geen "groot" programma noemen. Het meeste komt uit PIL, wat dan weer gebruik maakt van libjpeg, libpng et. al.

Citaat
2) Het programma moet op een client-systeem gebruikt kunnen worden. Dus trac en launchpad vallen buiten de boot.
Dus programma's die écht serieus zijn en miljarden opbrengen (YouTube, Gmail, etc.), waarvan mensenlevens afhangen (semi-automatische vluchtbegeleiding), of die honderden petabytes aan data beheren (CERN) tellen plots niet meer mee omdat ze te groot/belangrijk zijn voor jouw desktop?  :P
Een client-systeem hoeft niet per sé een 1000-euro desktopje te zijn.

Citaat
3) Geen niche-programma's. Dat wilt zeggen: geen programma's die georiënteerd zijn op ontwikkeling in Python (zoals IDE's die alleen met Python werken en zo). Lijkt me logisch dat die in Python zijn. Mijn Lisp-IDE is ook in Lisp, net zoals mijn Objective-C IDE in Objective-C is.
Ik vind dat niet eens zo logisch, hoeveel mensen gebruiken er niet een editor geschreven in een Lisp-dialect (Emacs) of Java (Eclipse) om C en C++ te schrijven?
Als je een tool wilt maken voor een bepaalde taal, ga je dat meestal doen in die taal, omdat je die al goed kent dan. Dat lijkt mij toch de logica. Als jij dat niet logisch vindt, goed dan, we zullen gewoon je dosis moeten verhogen dan... :rolleyes: (vergeef me de ad hominem, maar ik dacht nu toch echt dat dat duidelijk was...)

Citaat
4) Geen ports of bindingen. Dus geen pygame (SDL).
Dus jij gebruikt de assembler-code van je grafische kaart ipv een OpenGL-bibliotheek als je iets fancy op het scherm wil brengen?  Python-programmeurs zijn ten minste slim genoeg om alle hulp te gebruiken die ze kunnen krijgen van bestaande libraries...
Ik zou dit als een belediging aan alle niet-pythonprogrammeurs kunnen opvatten, maar omdat ik nog een beetje redelijk ben en probeer te interpreteren wat mensen bedoelen en niet wat de voordeligste interpretatie voor mij in een discussie is, ga ik het maar laten...

Oh ja, even een paar definities:
1) Port (in dit geval): een 1:1-vertaling maken van bestaande software in een nieuwe taal.
2) Binding/bridge: Het koppelstuk dat het mogelijk maakt om de functionaliteit van een bestaand framework in een andere taal te gebruiken, waarbij de logica allemaal in de oorspronkelijke taal zit. Meestal van een hogere taal, naar een lagere taal zoals C/C++.*

* Lager wilt zeggen dichter bij machinecode.

Citaat
5) Iets in de orde van X11, Linux, SDL (C); Qt, Bullet Physics, Firefox, OO.o (C++); Quartz, Safari (Obj-C), NetBeans, Eclipse (Java).
Volgens wat je eerder zei telden IDE's voor de eigen taal (Eclipse) en dergelijke toch niet mee?  :P
Daarnet zei je zelf dat Eclipse ook veel voor C++-ontwikkeling gebruikt werd? (Het is zelfs de tweede meest gebruikte IDE, na MSVC). Weet je zelf niet meer wat je schrijft?

Citaat
Ik heb ook al eerder gezegd dat je programmeertalen moet gebruiken waarvoor ze geschikt zijn, en om iets als linux te schrijven is Python niet echt geschikt (maar standaard C++ ook niet).  Alleen zijn OS-kernels, systeembibliotheken & grafische bibiotheken niet de enige "serieuze" programma's, integendeel, het is de minderheid daarvan.
Goed, waar is Python wel voor geschikt dan? Voor zover ik gezien heb, enkel kleine tot middelgrote GUIs (vergeet rekenintensieve bibliotheken, python is 300x zo traag als C++ of Java) en CGI. Dus gewoon een Hollandse Perl zonder de accolades.

Citaat
Overigens, Firefox is voor een groot deel in JavaScript geschreven, de rest is vooral de onderliggende frameworks (XulRunner, libnss, etc.).
Die frameworks zijn het belangrijkste (de JS engine, de HTML engine, de plugin-engine, ...). Enkel de GUI en nog wat prul is in JavaScript geschreven. Oh ja, maar voor GUIs en prul heb je ook geen grote taal nodig. Dat kan je met Javascript, Visual Basic of Python ook.

Citaat
Maar als het je zo boeit, iemand heeft ooit een OS geschreven in Python (op de microkernel na, die een vereenvoudigde subset/variant van Python geschreven was, maar de drivers voor toetsenbord, muis, VGA-kaart e.d. waren in geïnterpreteerde Python).  En ik heb het ooit zelf getest en het meegeleverde game (een variant van "Sokoban") werkte ook gewoon.
Ook in Java, C#, Lisp en tal van anderen. Maar ik zie niet zo direct een groot OS iets anders dan C of C++ gebruiken voor een kernel of subsysteem. Een vertraging van 300 keer is niet iets wat je in je kernel wilt.

Citaat
Verder kan je ook eens kijken naar sK1 (vectortekenpakket met ondersteuning voor o.a. CMYK en CorelDraw-formaten)
Lijkt erop dat er geen versie is voor Mac OS X. Oh, jammer. :rolleyes:

Citaat
Bzr & Mercurial (DVCS'en)
Bzr wordt vooral met Launchpad gebruikt (wat ook in Python is en van Canonical, de profeten van Python). Voor zover ik weet heeft git nog de overhand qua DVCS, en het meest gebruikte SCM-systeem is toch nog SVN.

Citaat
Sugar (de user interface en meer van de OLPC, zou heel erg moeilijk in C of C++ te implementeren zijn)
Waarom dat?

Citaat
MyPaint (natural media tekenprogramma)
Hoera, X11! En jeuj, enkel met MacPorts! Geen app bundle! Wow, nu ben ik écht overtuigd!

Citaat
MakeHuman (nog niet af, een Poser-achtig programma dat een 3D-mesh van een mens manipuleert en via OpenGL op het scherm brengt)
Ja, de GUI crasht hier de helft van de tijd. Mesh uit de resourcesmap gehaald en in Blender geladen. Oh ja, daar is Python ook nog leuk voor, als plugin-taal, zoals MaxScript, JavaScript, Lua en nog een paar anderen. Hoeveel grote programma's in Lua heb je de laatste tijd gezien?

Citaat
OpenERP en Tryton (ERP-systemen en bijhorende servers, GUIs, etc.)
Ziet er niet slecht uit. Okee, Python: 1, C/C++: 100000?

Citaat
verschillende onderdelen van de APT suite (o.a. apt-xapian-index)
Tja, Ubuntu en Python... Da's zoals Ubuntu en GTK+...

Citaat
bittorrent/bittornado
Ja, de lucht is trouwens mooi groen vandaag. :rolleyes:

Citaat
Flumotion (A/V streaming server)
Frontend voor Fluendo.

Citaat
Resolver One (specialistische spreadsheets voor de financiële industrie),
Ten eerste lijkt me er al niet veel logica achter te zitten. Ten tweede Windows-only, en dus verlies je een van Python's grootste voordelen: Cross-Platform (totdat je een onafhankelijke bundle wilt, maar goed). Ten derde nog half boven op C# gebouwd. Als dat niet 500x zo traag is als het C++-equivalent weet ik het ook niet meer. (Ik weet dat Jython 350x zo traag is als C++, niet voor C#, maar als Java al bijna even snel is als C/C++...)

Citaat
FreeCAD (3D CAD/CAM-project in opbouw), PythonCAD (2D CAD-programma),
*kuch* Mac- en Windowsversies *kuch* -- Dat kan ik dus nog niet "grote projecten" noemen, sorry.

Citaat
de HP netwerkprinter- & -scannerlibraries en -services, ...
Die libraries zijn er volgens mij ook in C. Anders zou geen kat ze gebruiken.

Citaat
Maar ja, aangezien het niet de honderdelvendertigste 3D engine is die niemand gebruikt zal het wel niet "serieus" zijn allemaal...  ;)
Nee, maar iets dat wat meer rekenintensief of logicaintensief is mag wel hoor.
Voor de meeste apps die je nu noemt geldt tenminste één van deze stellingen:
* Zijn nog in alphastatus
* Hebben nog geen behoorlijke pakketten voor eindgebruikers.
* Zijn nog niet echt "groot" in vergelijking met bestaande C/C++-projecten zoals Gimp, Blender, OO.o, ...

De enige echt grote Python-projecten die ik ken, met wat jij gezegd heb, zijn Trac, Bazaar en OpenERP. Het spijt me echt vreselijk als ik volgens jou nog niet "verlicht" genoeg ben om er meer te zien of gewoon weg "niet weet waar ik het over heb" of zo, maar ik vrees dat ik niet degene ben die daar iets aan moet of kan doen.

Citaat
Citaat van: JanClaeys
Ik nodig je uit om Python-programma's op Mac te gebruiken. Oh ja, probeer eens PyGTK-programma's op Mac te gebruiken. :rolleyes:
PyGtk-programma's op Mac OS X gebruiken is misschien lastiger (ik ken de laatste status niet), maar dat heeft alleen met de ondersteuning van Gtk op dat OS te maken, en niks met Python.  Maar het kan dus wel.
Euhm, daarom dat men bij Phatch, OpenTeacher, en tal van andere projecten hier een paar maanden spendeert met een groep van ongeveer 5 mensen om een fatsoenlijke build voor Mac te krijgen?
Nu overdrijf je, Milan (lordnoid) heeft in een middagje een Mac installer in elkaar geknutseld voor OpenTeacher. OK, het was wat lastiger dan voor de andere OS's, maar het kostte niet 5 mensen maanden...
Lijkt me dat py2app ondertussen een stuk verbeterd is. Okee, ik trek m'n stelling in voor OpenTeacher, maar niet voor Phatch (aangezien ik zelf in het Mac Team van o.a. Phatch zit/zat).
Je zit in het Phatch team, maar je weet niet dat het WxPython gebruikt, en niet PyGtk?
Waar beweer ik dat Phatch PyGtk gebruikt?

Citaat
Het lijkt me steeds meer duidelijk te worden dat je inderdaad ofwel niet weet waar je het over hebt, ofwel aan het trollen bent.
Vrijheid van meningsuiting is het recht om een mening te verkondigen, zolang deze geen illegale dingen tot gevolg heeft (oproepen tot rassenhaat, ...), ongeacht of iemand anders daar mee akkoord is. Dus zeggen dat ik een troll ben gewoon omdat ik een andere mening heb, schendt niet alleen mijn recht van vrije meningsuiting, maar is ook nog eens een persoonlijke aanval. Maar ik geloof niet dat je bang bent om persoonlijke aanvallen te gebruiken, dus...

En ik denk eerlijk gezegd dat er betere plaatsen zijn om dit uit te vechten, als jij per sé dit wilt "uitvechten". Ik heb mijn mening (Python kan niet tippen aan C of C++ [mening], zowel qua functionaliteit, expressiviteit [mening] als verspreiding [feit], bovendien is de interpreter veel te traag [feit] en zijn de meeste grote reken- of logicaintensieve projecten in C of C++ geschreven [feit, conclusie uit voorgaanden]), en wat kan het jou of mij dan schelen dat ik een andere mening heb? Oh nee, één persoon gelooft niet in Python, de wereld gaat vergaan als we hem niet onmiddellijk overtuigen of gek verklaren? Moet ik me hier dan verontschuldigen en verklaren? Sorry dat ik een mening heb, maar ik probeer zelf informatie tot mij te nemen en zo tot mijn visie op de waarheid te komen, die niet altijd strookt met iemand anders zijn of haar visie? Komaan zeg.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline dropl

  • Lid
Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/30, 16:45:14 »
Vrijheid van meningsuiting is het recht om een mening te verkondigen, zolang deze geen illegale dingen tot gevolg heeft (oproepen tot rassenhaat, ...), ongeacht of iemand anders daar mee akkoord is. Dus zeggen dat ik een troll ben gewoon omdat ik een andere mening heb, schendt niet alleen mijn recht van vrije meningsuiting, maar is ook nog eens een persoonlijke aanval. Maar ik geloof niet dat je bang bent om persoonlijke aanvallen te gebruiken, dus...
Klets niet, je zit op een forum. Je 'vrijheid van meningsuiting' mag je op je eigen site gaan uitoefenen. Op een forum moet je je gewoon gedragen en je gaat er soms wel een beetje met een gestrekt been in.
Ge wit dit oit noit nie

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/30, 17:47:36 »
Heren...

Kunnen we de gemoederen wat laten bedaren, elkaar met respect behandelen, en ontopic gaan?
De TS wil ook graag aan bod komen  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/30, 19:34:47 »
Klets niet, je zit op een forum. Je 'vrijheid van meningsuiting' mag je op je eigen site gaan uitoefenen. Op een forum moet je je gewoon gedragen en je gaat er soms wel een beetje met een gestrekt been in.
Dus we moeten exact hetzelfde denken en doen omdat jij zegt dat we dat moeten? In de forumregels staat nergens "Iedereen moet akkoord gaan met wat dropl zegt". Als je dat denkt, ben je niet alleen verwaand maar ook achterlijk. Ja, als jij kan gaan beledigen, kan ik dat ook.

Citaat
2. Het respectloos bejegenen van bedrijven of hun producten, organisaties, personen, of groepen is niet toegestaan.
Ik geef een gefundeerde kritiek op iets. Als ik dat al niet meer mag, hoe is enige discussie dan nog toegelaten? Moeten we allemaal zoals in George Orwell's 1984 akkoord gaan met wat "Big Brother" denkt of vindt of anders verdwijnen? Vrijheid van meningsuiting en het recht op kritiek geven staan aan de basis van de democratie én van de innovatie. Dus jij zit hier gewoon grote nonsens uit te kramen.

Even de discussie samenvatten:
Ik: "Ik vind Python geen volwaardige taal."
Antw.: "Kraam geen onzin uit." -- Merk op, hoe er niet wordt gevraagd "waarom denk je dat", maar het meteen als onzin afgestempeld wordt.
Ik: "Er zijn geen grote programma's in Python, het is veel trager dan C of Java en werkt niet goed op Mac."
Antw.: "Ik heb geen Mac maar ga wel even zeggen hoe alles daar op werkt, ik ga je bericht toch niet helemaal lezen en denken van jouw wat ik wil."
Antw.: "Hier heb je een lijst programma's. Je weet toch niet waar je het over hebt en bent aan het trollen." -- Ik doe tenminste moeite jouw berichten te lezen, het beste aan te nemen en niet direct alles wat je zegt voor onzin te verklaren.
Ik: "Okee, goed, ik was fout, er zijn enkele grote programma's, maar lang niet zoveel als in C of Java, mede door de snelheid van Python. Bovendien zijn de meeste programma's allemaal klein en werken ze enkel goed op Linux. Aangezien geen van ons beide een directe binding heeft met de makers van C/C++ of Python, kunnen we de discussie niet stoppen? We kunnen elkaar toch niet overtuigen."
Ik: "Ik mag mijn mening verkondigen zolang ik niemand daar direct mee kwets of niet oproep tot illegale dingen zoals rassenhaat of moord." -- Dat staat zo in de Belgische Grondwet. Ik ken de Nederlandse Grondwet niet, maar ik veronderstel dat die ongeveer hetzelfde zegt. Bovendien wordt vrijheid van meningsuiting ook nog eens gegarandeerd door de Universele Verklaringen van de Rechten van de Mens (Art. 2, 18 en 19)
Antw.: "Ik heb geen zin om iemand anders zijn mening ook te horen, ik denk toch dat ik perfect ben en alles is zoals ik het zeg. Ik voel me beledigd als iemand anders een andere mening heeft dan mij. Ik neem aan omdat we op een forum zitten, dat iedereen akkoord moet gaan met wat de meerderheid op dat forum denkt of anders moet zwijgen." -- Wat maakt het communicatiemedium nu uit?

Conclusie: het lijkt me dat jullie nog allemaal kleine kinderen zijn die zien dat ze de slag niet kunnen halen en dan maar ad hominem gaan spelen: ik klets maar wat raak, ik begin te zwanzen, ik moet geen onzin verkopen, ik ben aan het trollen, ik verlies plots drie basisrechten van de mens én een grondwettelijk recht "omdat we op een forum zitten". Voor mij is de discussie nu afgelopen, ik ga me niet verder laten beledigen door mensen die blijkbaar geen andere meningen dan hun eigen aankunnen. Met zulk een mensen is discussie trouwens onmogelijk.

- SeySayux.

PS. Vergeet niet, omdat we op een forum zitten, we alles letterlijk kunnen zien wie wat zegt.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/30, 19:50:38 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/30, 19:55:21 »
Seysayux, gefundeerde kritiek is prima, maar probeer het dan op een respectvolle manier te uiten.
Je hoeft het niet per se eens te zijn met iemand, maar dat kan je ook op een wat vriendelijkere manier vertellen.

Kortom: matig je toon en stop met de reacties die op de persoon gericht zijn.

Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/30, 20:05:46 »
Seysayux, gefundeerde kritiek is prima, maar probeer het dan op een respectvolle manier te uiten.
Je hoeft het niet per se eens te zijn met iemand, maar dat kan je ook op een wat vriendelijkere manier vertellen.

Kortom: matig je toon en stop met de reacties die op de persoon gericht zijn.
Het spijt me, maar hoe zou jij reageren als alles wat je zegt direct als onzin en nonsens bestempeld werd voordat je zelfs nog maar de kans kreeg je te verdedigen? Bovendien heb ik op verschillende keren toegegeven dat ik er langs zat, een geste die de "tegenpartij" nog niet heeft verricht, in plaats daarvan wordt alles wat ik zeg gewoon "onzin" genoemd.

Met betrekking tot dit topic, hetgene wat de TS wilt doen is te complex om in Python te doen (je hebt dingen zoals asm en pointers nodig) en bovendien zijn de dingen die aangepast moeten worden in C of C++ geschreven.

En als ik zeg dat Python een manier is om beginners van C of C++ te houden, dan is dat omdat ik het jammer vindt dat meer een meer mensen starten met Python, en dan geen andere programmeertalen meer gaan leren en dus maar een beperkte kennis aan idiomen hebben wat leidt tot slechtere programma's. Ook omdat meer mensen starten als beginner met Python dan met C of C++, is het gehalte "hobbyprojectjes van lage kwaliteit" hoger dan in C of C++. Dat probeer ik hier aan te halen.

Ik wil hier geen Pythonprogrammeurs persoonlijk aanvallen. Alles wat ik vraag is dat er naar mij geluisterd wordt en dat mijn argumenten niet als "onzin" worden afgedaan zonder argumenten, okee?

Kunnen we nu allemaal gewoon in vrede verder gaan?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Tom

  • Lid
Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/30, 22:54:09 »
SeySayux  < Sorry mensen maar hij heeft ergens wel recht tot spijt wie het benijd. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Gtk+ Opties?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/30, 23:30:27 »
Wat de vraag van de topic-starter betreft...

In het X Window System zijn alle "vensters" rechthoeken waarvan de zijden parallel zijn met de schermranden.  Het is wel mogelijk om een gedeelte van een "venster" doorzichtig te maken, en zo kan je "ronde" vensters simuleren.

En in tegenstelling tot wat SeySayux beweert is dat perfect mogelijk in Python.
Een aantal links met modules en (hopelijk) nuttige info voor window managers, het gebruik van het X-protocol en onrechthoekige/doorzichtige vensters in Python:
http://www.freenet.org.nz/python/pywm/
http://qtile.org/
http://python-xlib.sourceforge.net/
http://blog.eikke.com/index.php/ikke/2007/02/17/python_cairo_xshape_and_clocks
http://kanslozebagger.org/archives/65

Makkelijk zal het niet zijn om zo'n ongewone desktop-omgeving te bouwen zoals jij wil, maar onmogelijk is het ook niet (en zeker niet moeilijker dan met C/C++).
« Laatst bewerkt op: 2011/01/31, 00:32:03 door JanClaeys »
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact