Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: install.sh ?  (gelezen 6750 keer)

install.sh ?
« Gepost op: 2012/02/10, 12:12:38 »
Even een n00b vraag. :P

Hoe open of "run" ik een install.sh bestand wat meestal bij in de map zit van het programma of spel wat ik download.
Want ik neem aan dat dat het bestand is wat ik moet openen om het spel/programma te installeren of te spelen , toch? ???

Om even een voorbeeld te noemen , als ik Zsnes of Mupen64plus direct van de website download krijg ik een rar bestandje en als ik die uitpak staat er dus een install.sh bestandje in wat ik moet openen. , Maarja hoe ???


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: install.sh ?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/10, 12:20:52 »
Ehrr, die staan gewoon in het softwarecentrum ;)

Re: install.sh ?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/10, 12:24:43 »
Dude =D , ik gebruik een andere versie van ubuntu , helaas zonder software center , dus ik moet ze apart vanaf de website downloaden.

Om precies te zijn > Commodore OS Vision =D

Vandaar mijn vraag :P

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: install.sh ?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/10, 12:31:48 »
In het rar bestand wat je download zit meestal ook wel een README of INSTALL bestand waar precies in staat hoe je het moet installeren. Zo niet, dan staat het op de website waar je het bestand vandaan hebt.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: install.sh ?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/10, 12:32:30 »
Ahzo, daar zit ook geen grafische schil op? Jammer, dan wordt het:

chmod +X /pad/naar/bestand

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: install.sh ?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/10, 12:34:33 »
Dit hoort in een ander subforum  thuis, namelijk "Andere distributies". Het besturingssysteem is immers niet *buntu.

Overigens denk ik, dat de toverformule in dit geval waarschijnlijk sudo sh install.sh zal zijn.

Offline Bloom

  • Lid
Re: install.sh ?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/10, 12:35:04 »
Kijk altijd eerst of de software niet via het Ubuntu Softwarecentrum beschikbaar is. Dat is de allermakkelijkste manier om software te installeren en ook weer te verwijderen. Als je zonder GUI werkt, kun je dergelijke software met apt-get of aptitude installeren en verwijderen.

Als je het toch nodig vindt om software elders te zoeken en te downloaden, kijk dan na of ze geen .deb bestand hebben voor Ubuntu en/of Debian. Dat is de tweede makkelijkste manier, want in essentie is dat vergelijkbaar met een .msi bestand bij Windows.

Hebben ze ook geen .deb bestand, dan gaat het meestal om een bestand met extensie .tar of .tar.gz (niet .rar, al kan dat bij games wel). Dat moet je dan inderdaad gewoon uitpakken. Met een beetje geluk is er dan een install- of setup-script dat het werk voor je doet. In het meest ongebruiksvriendelijke geval krijg je de broncode en moet je die zelf compileren en volledig manueel installeren.

Het setup-script install.sh (of hoe het ook heet) moet uitvoerbaar zijn, net als alle andere scriptbestanden (meestal .sh). Het spreekt natuurlijk vanzelf, dat je software alleen maar mag downloaden en installeren als die van een vertrouwde site komt!
Als ze niet uitvoerbaar zijn, kun je ze uitvoerbaar maken (zie later).
Kijk of er een readme.txt bestand (of iets soortgelijk) aanwezig is. Dat legt meestal uit hoe je precies tewerk moet gaan voor de installatie. Als de software in het systeem gehangen moet worden voor alle gebruikers, vereist dat rootrechten. En heb je dus meteen het grootste risico. Als de software alleen voor jouw gebruiksnaam geïnstalleerd wordt en dus alleen in je persoonlijk desktop beschikbaar zal zijn, kan die ook geïnstalleerd worden zonder rootrechten.
In elk geval moet je als gebruiker de noodzakelijke rechten hebben om software te installeren, maar als je de enige gebruiker bent heb je die.
Ook nuttig om te weten: zal het installatiescript de software vanuit je download-directory naar een geschikte plaats kopiëren of moet je dat eerst zelf doen?
Open een terminalvenster. Dat vind je onder Toepassingen/Hulpmiddelen of vanaf Ubuntu 11.10 door in het dash-zoekveld 'term' in te typen, dan komt het tevoorschijn.
Ga naar de directory waarin je het spel had uitgepakt of waarnaar je het had verplaatst.
cd Downloads/uitgepakt_spelJe kunt met ls een directory opvragen. Als je de eerste letters van een naam typt, kun je op TAB tikken om het systeem de naam te laten vervolledigen. Dat doet hij echter alleen als wat je al getypt had uniek is. Zoniet moet je eerst nog een paar letters bijtikken voordat TAB werkt. Gewoon proberen dus.
Als je in de directory van het uitgepakte spel staat, kun je het gaan uitvoeren. Als je de scriptbestanden eerst uitvoerbaar moet maken, kun je dat eerst doen:
chmod -R +x *.shIndien GEEN rootrechten nodig zijn:
./install.shDie ./ vooraan is verplicht. In tegenstelling tot DOS en Windows begint Linux niet met de huidige directory in het zoekpad en die ./ laat weten dat hij het te starten programma in de huidige directory moet zoeken en niet in het zoekpad.
Indien WEL rootrechten nodig zijn (voorzichtig!):
sudo ./install.shen dit vraagt je beheerderwachtwoord. Je ziet niks terwijl je typt, dat is normaal.

Re: install.sh ?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/10, 12:37:42 »
Ahzo, daar zit ook geen grafische schil op? Jammer, dan wordt het:

chmod +X /pad/naar/bestand

Hmm , er zit wel een grafische schil op , een hele mooie zelfs =D

Alleen helaas gaat wel veel via de terminal omdat veel dingen ontbreken , maarja het is ook nog maar een beta :P

---------

Bedankt voor jullie reacties! , zal het eens proberen! =D

En Pjotr , het is misschien geen "buntu" maar het is wel op Ubuntu 10.10 Maverick Meerkat gebasseerd.

Offline Bloom

  • Lid
Re: install.sh ?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/10, 12:39:36 »
Als het systeem op Debian of Ubuntu gebaseerd is, kun je het Softwarecentrum altijd in zijn GUI installeren via een terminalvenster:
sudo apt-get install software-center

Re: install.sh ?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/10, 12:40:55 »
Als het systeem op Debian of Ubuntu gebaseerd is, kun je het Softwarecentrum altijd in zijn GUI installeren via een terminalvenster:
sudo apt-get install software-center

Ohw ? , dat wist ik niet , dus je kan op elke variant Software Center installeren? , hmm beter! 8-)

Offline Bloom

  • Lid
Re: install.sh ?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/10, 12:44:36 »
Ohw ? , dat wist ik niet , dus je kan op elke variant Software Center installeren? , hmm beter! 8-)
Ja, op voorwaarde dat we praten over op Debian of Ubuntu gebaseerde distributies. Software-center zit in de standaard repository's van zowel Debian als Ubuntu. Maar niet in die van Red Hat of OpenSuSE of nog andere!

Re: install.sh ?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/10, 12:45:35 »
Ow dan moet het bij deze wel lukken , het is gebasseerd op Ubuntu 10.10 ;)

Re: install.sh ?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/10, 16:53:47 »
Waarom niet zeggen welke distro het is?
Waarom zo geheimzinnig?

 :P

Jij bent zeker ook iemand die eerst reageert en dan pas gaat lezen , in mijn eerdere berichten zei ik dat het Commodore OS Vision was :P

Maarja ik lees ook weleens over iets heen =D

Re: install.sh ?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/10, 17:54:45 »
Nu heb ik het software center geinstalleerd via dit commando >

sudo apt-get install software-center

Allemaal prima gegaan , staat ook in het menu , maar als ik er op klik gebeurt er niks...

Doe ik iets nu fout? ???

Offline Bloom

  • Lid
Re: install.sh ?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/10, 18:06:39 »
Dan is er iets fout, ja.
Probeer het eens vanuit een terminalvenster:
software-center &Welke foutmeldingen verschijnen er dan?

Re: install.sh ?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/10, 18:08:28 »
Dan krijg ik dit >


Traceback (most recent call last):
  File "/usr/bin/software-center", line 88, in <module>
    from softwarecenter.app import SoftwareCenterApp
  File "/usr/share/software-center/softwarecenter/app.py", line 37, in <module>
    from softwarecenter.db.application import Application, DebFileApplication
  File "/usr/share/software-center/softwarecenter/db/application.py", line 31, in <module>
    from softwarecenter.distro import get_distro
  File "/usr/share/software-center/softwarecenter/distro/__init__.py", line 127, in <module>
    distro_instance=_get_distro()
  File "/usr/share/software-center/softwarecenter/distro/__init__.py", line 116, in _get_distro
    module =  __import__(distro_id, globals(), locals(), [], -1)
ImportError: No module named CommodoreOS
 ???

Offline Bloom

  • Lid
Re: install.sh ?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/10, 18:22:38 »
Dat wekt de indruk alsof CommodoreOS volledig verbergt dat het om een Debian- of Ubuntu-afgeleide gaat en Software-centrum de juiste distributie dus niet herkent. Dat kunnen we fixen.
Wat zie je als je dit in een terminal typt?
cat /etc/issueen
cat /etc/lsb-releaseen
lsb_release -i -s?

Re: install.sh ?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/10, 18:43:04 »
Dat wekt de indruk alsof CommodoreOS volledig verbergt dat het om een Debian- of Ubuntu-afgeleide gaat en Software-centrum de juiste distributie dus niet herkent. Dat kunnen we fixen.
Wat zie je als je dit in een terminal typt?
cat /etc/issueen
cat /etc/lsb-releaseen
lsb_release -i -s?


Dan krijg ik dit > Even alles achter elkaar gedaan  :D


mysticmaus@mysticmaus-commodore64 ~
READY.
cat /etc/issue
Commodore OS Vision v1.0 \n \l

mysticmaus@mysticmaus-commodore64 ~
READY.
cat /etc/lsb-release
DISTRIB_ID=CommodoreOS
DISTRIB_RELEASE=1
DISTRIB_CODENAME=julia
DISTRIB_DESCRIPTION="Commodore OS Vision v1.0"

mysticmaus@mysticmaus-commodore64 ~
READY.
lsb_release -i -s
CommodoreOS

mysticmaus@mysticmaus-commodore64 ~
READY.

Offline Bloom

  • Lid
Re: install.sh ?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/10, 19:21:07 »
Daaruit begrijp ik dat CommodoreOS gebaseerd is op Linux Mint Julia en niet rechtstreeks op Ubuntu.

Voer dit uit voor een UBUNTU-gebaseerde distributie die zich niet meldt als Ubuntu (o.a. gewone Linux Mint en CommodoreOS):
sudo cp /usr/share/software-center/softwarecenter/distro/Ubuntu.py /usr/share/software-center/softwarecenter/distro/$(lsb_release -i -s).py
sudo sed -ie "s/Ubuntu/$(lsb_release -i -s)/g" /usr/share/software-center/softwarecenter/distro/$(lsb_release -i -s).py

En voer dit uit voor een DEBIAN-gebaseerde distributie die zich niet meldt als Debian (o.a. Linx Mint Debian Edition):
sudo cp /usr/share/software-center/softwarecenter/distro/Debian.py /usr/share/software-center/softwarecenter/distro/$(lsb_release -i -s).py
sudo sed -ie "s/Debian/$(lsb_release -i -s)/g" /usr/share/software-center/softwarecenter/distro/$(lsb_release -i -s).py

Re: install.sh ?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/02/10, 19:32:42 »
En wat moet er dan gebeuren? , ik gebruik die bovenste regel maar als ik dat intik gebeurt er nog steeds niks... zie onder >


mysticmaus@mysticmaus-commodore64 ~
READY.
sudo cp /usr/share/software-center/softwarecenter/distro/Ubuntu.py /usr/share/software-center/softwarecenter/distro/$(lsb_release -i -s).py

mysticmaus@mysticmaus-commodore64 ~
READY.
sudo sed -ie 's/Ubuntu/$(lsb_release -i -s)/g' /usr/share/software-center/softwarecenter/distro/$(lsb_release -i -s).py


mysticmaus@mysticmaus-commodore64 ~
READY.

Offline Bloom

  • Lid
Re: install.sh ?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/02/10, 19:33:20 »
Daarna moet je het Softwarecentrum starten.

Hogerstaande instructies hoeven trouwens maar één keer uitgevoerd te worden, daarna zou het permanent in orde moeten zijn.

Re: install.sh ?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/02/10, 19:33:59 »
Helaas , nog steeds een zandlopertje en dan niks... ???

Offline Bloom

  • Lid
Re: install.sh ?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/02/10, 19:37:48 »
Geen foutmeldingen? Verschijnt het venster? Het kan een paar seconden duren voordat de inhoud van het venster verschijnt als het vensterkader er al staat.

Re: install.sh ?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/02/10, 19:38:39 »
Nee geen foutmeldingen , geen venster , gewoon helemaal niks ,  ??? , alleen een paar seconden een zandlopertje.