Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup methode  (gelezen 1206 keer)

Backup methode
« Gepost op: 2010/09/10, 18:10:19 »
Na lang zoekwerk heb ik ondertussen op internet zoveel mogelijke methoden om een backup te maken van mijn ubuntu server gevonden.
Op dit moment zit ik wat vast, wat is volgens jullie de beste + veiligste methode om een backup te maken? (het gaat hier over een server die voor mijn eindwerk moet gaan dienen en die ook effectief door een kmo zal gebruikt worden (online support systeem))

De server heeft 2 identieke harddisks (2x 500GB) op dit moment heb ik gebruik gemaakt van het commando:
sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=32M &

Dit doet hij heel vlot naar mijn mening (+/- 2uurtjes), ik zou dit iedere nacht willen laten lopen zodat ik een identieke schijf krijg. Op deze manier kan ik indien de eerste schijf (sda) het begeeft de eerste met de tweede (sdb) wisselen en zou mijn systeem gewoon moeten booten (of zie ik dit verkeerd?)

Volgens mij is dit dan weer niet zo safe omdat als de eerste schijf het moest begeven op het moment dat het dd commando uitgevoerd word ik met niet overblijf. (=onvolledige kopie van schijf en ik vermoed dan ook corrupt?)

Wat raden julie mij aan om zeker te zijn dat er echt niets verloren gaat van de server?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Backup methode
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/10, 20:20:00 »
Je maakt dus elke nacht een nieuw image van de eerste harde schijf naar de tweede toe?
Waarom gebruik je niet rsync om een synchronisatie van de eerste naar de tweede hd uit te voeren? Dat kun je dan via cron zo vaak herhalen als je wenst. En het zal geen twee uur duren.

Hoe is /dev/sdb gemount? Als dat bijvoorbeeld /media/hd2 is, kun je de synchronisatie uitvoeren via:

rsync -vau --delete-after / /media/hd2/
waarbij je die -vau door -au kunt vervangen als je de bestanden die bijgewerkt worden niet wil gelijst zien.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Backup methode
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/11, 04:18:27 »
Een backup mag nooit in dezelfde pc bevinden! Moet dus apart bewaard worden.

Indien je pc altijd snel beschikbaar moet zijn, dan raid 1 toepassen, maar dan moet je toch nog een aparte backup maken.

Een goede backup methode is ook altijd een verify van de gekopieerde files(dus of origineel en kopie hetzelfde is, ja dit kan foutgaan).
In rsync zit een functie in om dit toe te passen.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/11, 04:21:12 door jan11000 »

Re: Backup methode
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/11, 17:04:46 »
/dev/sdb is niet gemount, omdat dit niet nodig is, er word toch niets met die schijf gedaan.
Als ik met rsync werk, blijft de schijf dan bootable? (zodat ik in geval van defect hdd deze kan wisselen?)

Inderdaad een backup moet zeker ook op een extern medium worden gemaakt, ik denk eraan om nog een extra backup te maken naar een fileserver (in de vorm van een image die ik kan terug zetten). Wat is hiervoor de beste methode?

Of een tweede ideetje is een externe harde schijf van 1 tb eraan hangen die 2 img files van de hard disk bijhoud (zodat als er ooit een backup niet slaagt, er nog een backup staat van de nacht ervoor)

lijkt dit jullie een goed idee? (ben net overgestapt van windows server, dus dit is allemaal nieuw voor mij  :) )

Offline jan11000

  • Lid
Re: Backup methode
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/11, 17:12:57 »
Met rsync is de hd niet bootable.


Re: Backup methode
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/11, 21:10:54 »
Met alleen rsync kun je ook bootable schijven klonen. Als je deze terugzet op de oorspronkelijke partitie dan zou het ook gewoon moeten booten.