Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Home kopieeren met alle rechten?  (gelezen 604 keer)

Offline John K

  • Lid
Home kopieeren met alle rechten?
« Gepost op: 2015/03/28, 19:59:33 »
Hoe kan ik het beste Home kopieeren om te ecxporteren naar een andere schijf, vanuit de installatie? Door middel van SSH, en zo ja, hoe? Met behulp van een live cd krijg ik de mededeling dat ik geen erchten heb home te kopieeren.

Groet John K

Re: Home kopieeren met alle rechten?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/28, 21:45:38 »
Vanuit de live omgeving moet dit zeker lukken.
Als je dit grafisch wilt doen met Nautilus, moet je eerst naar de Terminal.
Rechten verkrijgen met $ sudo su
Hierna zie je #
Waarna je intikt nautilus.

De rest spreekt voor zich.



Offline John K

  • Lid
Re: Home kopieeren met alle rechten?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/28, 22:05:14 »
Ik ga het proberen, thx

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Home kopieeren met alle rechten?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/29, 09:55:45 »
Vanuit de live omgeving moet dit zeker lukken.
Als je dit grafisch wilt doen met Nautilus, moet je eerst naar de Terminal.
Rechten verkrijgen met $ sudo su
Hierna zie je #
Waarna je intikt nautilus.
Dat is een heel dom plan, sowieso worden alle rechten op de kopie dan van 'root' in plaats van de gebruiker, dus dan kan je de kopie nooit terugzetten. Daarnaast is het helemaal niet nodig om sudo te gebruiken om bestanden te lezen, en is er uberhaupt geen garantie dat de permissies en links blijven bestaan als de externe schijf fat of ntfs gebruikt. Als je zeker wilt weten dat alles behouden blijft moet de externe schijf als ext geformatteerd zijn, of je moet eerst een .tar archief van je home maken.

Offline John K

  • Lid
Re: Home kopieeren met alle rechten?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/30, 08:02:34 »
Kan je ook uitleggen hoe ik dit .tar archief maak, met behulp van de live cd of in de installatie zelf? Dit laatste heb ik geprobeerd, maar wanneer ik de .tar.gz weer uitpak in de doelmap (home op een andere computer met dezelfde distributie) kreeg ik een hoop errors tijdens het uitpakken. Ik had de usb stick met de .tar backup wel als ext 3 geformateerd.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/30, 08:05:17 door John K »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Home kopieeren met alle rechten?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/30, 09:05:04 »
Hoi John,

Als jij die Home map wilt kopiĆ«ren om hem op een andere PC te zetten, kopieer hem dan gewoon naar een standaard externe harde schijf. Die zijn NTFS geformatteerd en  houden geen rechten vast. Zo doe ik dat altijd als ik mijn Home map over wil zetten bij een verse installatie of op mijn laptop (ik heb drie van die dingen :D )

Ik heb het geprobeerd met tar archieven en met Ext4 geformatteerde schijven. Ik wilde ook bij deze actie alles doen binnen de Linux beginselen, maar dat bleek in praktische zin geen goed idee. Ik snap te weinig van hoe je met rechten hoort om te springen om een bewaarde Home map met hele bergen submappen netjes om te zetten naar de rechten van de gebruiker op een andere PC.

Hoop dat je hier wat aan hebt en succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline John K

  • Lid
Re: Home kopieeren met alle rechten?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/30, 18:32:15 »
Super antwoorden van jullie! Wat ik niei snap is dat ik de Home map zonder problemen naar een ntfs kan kopieeren, terwijl ik daar geen permissie voor heb wanneer ik home naar een ext3 usb stick probeer te kopieeren....

Kan het ook via ssh eigenlijk en zo ja, met welk commando?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Home kopieeren met alle rechten?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/30, 19:34:32 »
Naar een NTFS volume kopiƫren lukt altijd omdat dat geen Linux-gebruikersrechten ondersteunt. Je kunt op NTFS dus ook geen volledige kopie van een Linux systeem maken, dat zal niet werken. Met data gaat het wel.

Je ext3 usb stick heeft problemen omdat die geformatteerd en ingedeeld is door de root (systeembeheerder) en die is er dan ook de eigenaar van. En dan kun jij er als gewone gebruiker niet naartoe schrijven want daar heb je de rechten niet voor. In zo'n geval moet je eerst de rechten van die stick aanpassen.

Via terminal of ssh kan het inderdaad ook en dat is dan met het bevel rsync. Maar ook hier moeten de rechten van het doelvolume in orde zijn, anders werkt dat niet.
rsync -vau /pad/naar/bron/ /pad/naar/doel/

Offline Nero

  • Lid
Re: Home kopieeren met alle rechten?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/30, 20:54:07 »
In zo'n geval moet je eerst de rechten van die stick aanpassen.
Of remounten met de juiste account rechten.
Metidin een terminal zie je welke jouw uid en gid nummer is.
Met sudo mount -o remount,uid=<uid>,gid=<gid>,remount /dev/sdxykan je de drive remounten. Uiteraard uid, gid en /dev/sdxy aanpassen.