Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dd versnellen?  (gelezen 767 keer)

dd versnellen?
« Gepost op: 2013/05/17, 16:16:45 »
Hallo,

Ik wil een volledige 1-op-1 kloon maken van mijn huidige schijf (5400 rpm) naar een SSD aangesloten via USB. Beide schijven zijn exact 500 GB groot.

Nu wil ik hier dd voor gebruiken, als onderstaand:

dd if=/dev/disk0 of=/dev/disk13 bs=128m conv=notrunc,noerror

Enige probleem: dit zou volgens wat berekeningen 24 uur duren!

Zijn er manieren om dit sneller gedaan te krijgen?

PS. Ik gebruik de BSD-versie van dd hier en niet de GNU-versie, daarom dat ik het in off-topic plaats. Ik denk echter dat op wat syntax-verschillen na er geen verschil zou mogen zijn.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Bloom

  • Lid
Re: dd versnellen?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/17, 17:27:39 »
Grotere buffer gebruiken? bs=1G of als je genoeg geheugen hebt bs=2G of zelfs 4G.

Re: dd versnellen?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/17, 18:46:24 »
welke BSD-versie? FreeBSD? OpenBSD?
indien OpenBSD probeer aan te geven dat je de schijf als raw-character device wilt kopiƫren (hierdoor negeert hij de kernel buffer en is dan sneller, FreeBSD behandeld alles hoe dan ook als block-device dus dan wil dit niet).

onder FreeBSD, moet de buffer ook niet al te groot zijn, bs=1M is vaak handig onder FreeBSD voor HDD's, bs=16M is handig voor SSD's en andere snelle schijven, bij een mix werkt soms bs=128K of bs=512K beter, maar het verschilt per schijf.
met andere schijven werkt een heel grote buffer juist beter en kan je inderdaad beter 1G, 2G of 4G gebruiken.

handigste is om gewoon even wat te proberen, en te kijken welke buffer het beste resultaat geeft.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: dd versnellen?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/18, 09:32:43 »
Ik gebruik de dd van Darwin, gebaseerd op FreeBSD en Mach, met wat GNU tools.

Ik kan eens een beetje experimenteren met verschillende grootten, alhoewel ik ergens heb gelezen dat grotere waarden negatieve invloed kunnen hebben.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: dd versnellen?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/18, 10:45:25 »
Ik gebruik de dd van Darwin, gebaseerd op FreeBSD en Mach, met wat GNU tools.

Ik kan eens een beetje experimenteren met verschillende grootten, alhoewel ik ergens heb gelezen dat grotere waarden negatieve invloed kunnen hebben.

Zou je jouw bevindingen hier willen posten? Zelf gebruik ik regelmatig dd  :)